פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

3. חנוך לנער והנערה על פי דרכו ודרכה מהי דרכם של הנער והנערה? הקשבה לילד.

 

א. חנוך לנער על פי דרכו

   משלי כ"ב ו' "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה:"

   רבי נחמן מברסלב: "דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד. לפי העשבים ולפי המקום שהוא רועה שם.  כי כל עשב ועשב יש לו שירה,  ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה. אם הייתי זוכה, לשמוע את השירות והתשבחות של העשבים, איך כל עשב ועשב אומר שירה להשם יתברך, בלי תמיהה ובלי שום מחשבות זרות, ואינם מצפים לשום תשלום גמול. כמה יפה ונאה כששומעין השירה שלהם. וטוב מאד ביניהם, לעבוד את השם ביראה...

   הגדה של פסח: כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָע, וְאֶחָד תָם, וְאֶחָד שֶאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְאוֹל.

   תלמוד בבלי מסכת סוכה דף מב/א: תנו רבנן, קטן היודע לנענע חייב בלולב. להתעטף, חייב בציצית. לשמור תפילין, אביו לוקח לו תפילין.

   יחוד ופרטיות לילדנו יש זכות לפרטיות. א. ניתן להם הזדמנות לממש חלק מהרצונות שלהם. ב.נדריך אותם לדעת את גבול היכולת לממש את רצונם בהתאם לתנאי הסביבה. ג. נתייחס אליהם על פי דרכם "חנוך לנער על פי דרכו." ד. נטווה את גבול הכבוד שלנו לבחירות של ילדנו כולל חברים. ה. נכבד את סודותיהם. ו.נטפח את ייחודם, נעודד אותם לביטוי ייחודם ביחד עם כיבוד היחד. ז. נלמד עד כמה שניתן לאהוב את אהבותיו.

   נקשיב לילדנו: כל עניין הוא גם עולם ומלואו. אלוהים נמצא לא פעם גם בפרטים הקטנים. לכן לפי הצורך: 1. נהיה נוכחים, ניכנס לעניינים לפרטי פרטים מעשיים, מחשבתיים ורגשיים. 2. נשתתף בצערם, נשמח בשמחתם.3. נשאל שאלות כדי להיכנס לעומק העניין. 4. נוותר על אבחנות פשוטות של מצבו הנפשי של ילדנו כגון עצלן, חסר אחריות, לא אכפתי, רוצה תשומת לב, חסר ביטחון עצמי, מניפולטיבי. במקום אלו נפתח אבחנות על פי תלונות הילד. 5. נשחק עם הילד תפקידים שונים. 6. נחזיר את הדמיון החלום והמשחק גם לעצמנו. 7. ניצור תהליכי העצמה משולבים בנחמה.

   "משעמם לי." הורה: זו חוויה קשה...ספר לי על השעמום שלך... זה קשה להיות משועמם...אתה בטח רוצה לצאת מזה...באיזה תחומים משעמם לך?...איך ניסית להתגבר על זה? היו רגעים שבהם היה לך מעניין?...אני אעזור לך, נתגבר על זה ביחד...

   "אני מפחד."  הורה: אני יודע כמה זה לא נעים... ספר לי על פחדיך... מה אתה מרגיש? מתי זה קורה...? אני אעזור לך...נתגבר על זה ביחד...

   "אין לי חברים" ההורה: זה עצוב... אתה לבד...מה אתה מרגיש? כמה זמן זה כבר ככה?  אתה בטח רוצה חברים...יש אולי אחד...? פעם היו לך חברים? אני אעזור לך ונתגבר על זה ביחד.

   בהקשבה עמוקה מספר שלבים:

1. לא נמהר לנחם. נהיה עם הילד בקושי,  בבור. נברר...נשאל על  הקושי...

2. נשאל איך התמודד? כמה זה הצליח?...אפילו קצת...

3. נחשוב ביחד על דרכי התמודדות. ננסה להתמודד כדי להצליח רק קצת.

4. נשים לב כשהוא והיא מרגישים קצת טוב ונשאל איך הצלחת?

   פרשנות לכף זכות, פרשנות חסד ואמת.

   אי הבנות רבות נובעות מפרשנות שונה או מוטעית. נדון אנשים לכף זכות. נמעיט לפרש. נרבה לשאול את  האחר לכוונותיו ולמשמעות מעשיו. נגיע להבנה ופשרה על האמת. שתי אמיתות, גם מנוגדות, קרובות יותר לאמת מאחת.

 

ב. בהדרגה אנו משחררים את ילדנו

   ספר בראשית פרק יב (א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: (ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: (ג) וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:

   להולכים במסע חייהם. ילדנו הולכים במסע, הולכים בדרך. נאיר את דרכם כמו עמוד האש. נשאל אותם: מה אתם רואים מקדימה, מסביב, מאחור?  מהן התחנות שבדרך? האם יש שבילים צדדיים? מה הן הסכנות העורבות לכם? מי האויבים שלכם במסע? מי שומר עליכם? איך אתם יודעים ללכת בביטחון כך שלא תיפלו, שלא תיפצעו? איך אתם יודעים ללכת בשמחה? מי השותפים שלכם? נברך ברכת הדרך ...שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב, וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנִיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם וְתִשְׁלַח בְּרָכָה בְּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים...