פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

הי לכולם

בזכות הזוגיות של רחל אימנו ויעקב רוח היהדות תחזור אל גוף עם ישראל ומדינתנו.

   רחל בסכנת חיים ברגעי לידת בנימין. בשארית כוחותיה היא זועקת שם לילוד: "בן אוני" רוצה להיאחז בו...לחיות...אבל לא! היא מתה. נשמתה/רוחה פורחת.

   מפרשים לנו בזוהר בפרשת וישלח את הפסוק: "וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין:" רבי אבא שאל: כיוון שכתוב ויהי בצאת נפשה, האם אין זה ברור כי מתה? מסתבר שלא. יש שם רגע מיוחד במינו! רחל נמצאת ברגעים של צאת נשמתה ולא מתה עדיין. בצאת נפשה, עדיין הספיקה לקרוא לבנה בשם "בן אוני" על שם הקושי העצום שהייתה נתונה בו. אולי האמינה ברגעים הללו שלא תצא נשמתה, שתאחז בו ותחיה. אבל מפני שלא חזרה נשמתה לגופה, נראה שמתה רחל מיתת הגוף, כלומר מוות קליני. אבל נפשה עדין הייתה קשורה לעולם הזה. יתכן שאת השם "בן אוני" נתנה נשמתה שכבר הייתה ללא גוף.

   יעקב מחליף את שמו ל"בנימין". בן אוני הוא שם שנתנה הנשמה, שם רוחני. בנימין הוא גם שם של כוח: "בן יד ימין", אבל הוא שם ארצי. יעקב ורחל, חומר ורוח, בן אוני ובנימין. ביחד הם עם ישראל השלם. גם אם יפגע הגוף, העם או המדינה, רוח העם, רוח היהדות נשארת לעד. רוח היהדות ממתינה לגוף חדש. כך היה כל תקופת הגלות אחרי חורבן הבית, הגוף, הארץ. כך גם היום, כשהמדינה והנהגתה הולכים ונהרסים. רוח היהדות ממתינה ואף תורמת לריפוי הגוף, העם והמדינה.

   מתי קרה אירוע לידת בנימין? על פי בראשית פרק לה, דרמה זו התחוללה  מיד אחרי שאלוהים נגלה ליַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם ומברך אותו ששמו יקרא ישראל וארץ ההבטחה, היא ארץ כנען, שלו היא ושל צאצאיו. "וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל." אחרי ששמע את דבר אלוהים, יעקב מציב מַצֵּבָת אבן  בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ אלוהים. למקום זה קורא יעקב "בֵּית אֵל". אחר כך הם נוסעים לכיוון "אפרת" ובדרך בין "בית אל" ל"אפרת" מתרחש האירוע המתואר.

   וַיִּסְעוּ מִבֵּית אֵל וַיְהִי עוֹד כִּבְרַת הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה וַתֵּלֶד רָחֵל וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ: (יז) וַיְהִי בְהַקְשֹׁתָהּ בְּלִדְתָּהּ וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְיַלֶּדֶת אַל תִּירְאִי כִּי גַם זֶה לָךְ בֵּן: (יח) וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין: (יט) וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם: (כ) וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה עַל קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל עַד הַיּוֹם:

   האגדות מספרות שרחל מבכה עלינו ובעבורנו. קבר רחל הפך לסמל ולמוקד עליה לרגל לבקשות ותחנונים. את זה מגלה לנו ירמיהו "(יד) כֹּה אָמַר ה' קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ: (טו) כֹּה אָמַר ה' מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב: (טז) וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם:" (ירמיהו ל"א)

   בזכות מאבקה של רחל בשעת לידת בנימין, יהיה שכר לפעולתה. ומה פרוש "ושבו בנים לגבולם"? אולי שהקמנו את המדינה והשבנו בנים מן הגלות. אולי באותה צורה קיימת אפשרות שנשוב אל גבולות תורת החיים שציווה לנו אלוהים ונחייה כולנו על פי רוחה.

 

הנה שני אתרים יפים כולל תמונות על רחל אימנו

 

אתר על יום פטירת רחל אימנו

http://www.amit.org.il/hagim/Rachel/main.htm

 

 

אתר ובו תמונות היסטוריות של קבר רחל אימנו

 http://www.rachelstomb.org/PhotoTour1.html

 

יששכר