פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת אחרי מות ספר ויקרא פרקים ט"ז-י"ח

פרשת קדושים ספר ויקרא פרקים י"ט-כ'


"אחרי מות" ה"קדושים" שעל מגש הכסף הביאו לנו את מדינת היהודים.

מי יכפר על חטאנו על מות ילדנו בקרבות?

מגש הכסף/ נתן אלתרמן

 

והארץ תשקוט , עין שמים אודמת

תעמעם לאיטה על גבולות עשנים.

ואומה תעמוד קרועת לב אך נושמת

לקבל את הנס האחד אין שני.

 

היא לטקס תיכון . היא תקום למול סהר

ועמדה, טרם-יום, עוטה חג ואימה.

-- אז מנגד יצאו נערה ונער

ואט אט יצעדו הם אל מול האומה.

 

לובשי חול וחגור, וכבדי נעלים

בנתיב יעלו הם הלוך והחרש.

לא החליפו בגדם, לא מחו עוד במים

את עקבות יום-הפרך וליל קו האש.

 

עייפים עד בלי קץ, נזירים ממרגוע,

ונוטפים טללי נעורים עבריים _ _

דום השנים ייגשו, ועמדו לבלי נוע.

ואין אות אם חיים הם או אם ירויים.

 

אז תשאל האומה, שטופת דמע וקסם,

ואמרה: מי אתם? והשנים שוקטים,

יענו לה: אנחנו מגש הכסף

שעליו לך נתנה מדינת היהודים,

כך ויאמרו ונפלו לרגלה עוטפי צל,

 

והשאר יסופר בתולדות ישראל.

 

   הרמב"ם, מתאר את השכול אותו חווה, אחרי טביעת אחיו. "גם ארעוני צרות רבות גלויות בארץ מצרים מחליים והפסד ממון ועמידת מוסרים עלי להרגני. והרעה הגדולה שבאה עלי באחרונה, שהיא רעה מכל רעה שעברה מיום היותי עד היום הזה, והיא פטירת הצדיק זצ"ל שטבע בים הודו, ובידו ממון רב לי ולו ולאחרים, והניח בת קטנה ואלמנתו אצלי, ונשארתי אחריו כמו שנה מיום שהגיעה השמועה הרעה נופל על המטה בשחין רע ובדלקת ובתמהון לבב, וכמעט קט הייתי אובד. ואח"כ עד היום הזה כמו שמונה שנים, אני מתאבל ולא התנחמתי. ובמה אתנחם והוא היה על ברכי גדל, והוא היה האח והוא היה התלמיד והוא היה נושא ונותן בשוק ומרויח, ואני הייתי יושב לבטח, והבין בתלמוד ובמקרא, והבין בדקדוק הלשון, ולא היתה לי שמחה אלא בראותו. ערבה כל שמחה והלך לחיי העולם והניחני נבהל בארץ נכריה. כל עת שאראה כתב ידו או ספר מספריו, יהפך עלי לבי ויעורו יגוני. כללו של דבר כי ארד אל בני אבל שאולה. ולולי התורה שהיא שעשועי, ודברי החכמות שאַשכח בהם יגוני, אז אבדתי בעניי". (אגרות הרמב"ם, לרבי יפת בן רבי אליהו הדיין)

 

על אף שבני ישראל קדושים אין זה פוטר אותנו מקיום המצוות. ויקרא פרק יט (ב) דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: (לז) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי יְהֹוָה:

 

וזהו אהרון ששני בני מתו שבספר ויקרא פרק י אומר (יט) וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל משֶׁה הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת חַטָּאתָם וְאֶת עֹלָתָם לִפְנֵי ה' וַתִּקְרֶאנָה אֹתִי כָּאֵלֶּה וְאָכַלְתִּי חַטָּאת הַיּוֹם. הַיִּיטַב בְּעֵינֵי ה'? זה מה שאלוהים רוצה הוא זועק בכאבו?

 

תשובה האיומה ניתנת לנו בספר ויקרא פרק טז. מי ייתן ובחטאנו על הקרבת ילדנו במלחמות ישראל יכופר לנו על ידי אותם המשפחות השכולות. ואותו הכהן הגדול שהוא גם סמל לאב השכול הוא הוא לבדו יכול לסייע בכפרה זו. (לב) וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִמְשַׁח אֹתוֹ וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא אֶת יָדוֹ לְכַהֵן תַּחַת אָבִיו וְלָבַשׁ אֶת בִּגְדֵי הַבָּד בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ: (לג) וְכִפֶּר אֶת מִקְדַּשׁ הַקֹּדֶשׁ וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ יְכַפֵּר וְעַל הַכֹּהֲנִים וְעַל כָּל עַם הַקָּהָל יְכַפֵּר: (לד) וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם אַחַת בַּשָּׁנָה...:

 

שבוע טוב

יששכר



פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת אחרי מות ספר ויקרא פרקים ט"ז-י"ח

תשס"ה

 

אפשרות התשובה

   אפשרות התשובה היא נפלאה. היא מציעה את התקווה. כך ביום כיפור אבל לא רק!

   ויקרא פרק ט"ז (ל) כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ: (לא) שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם: (לב) וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִמְשַׁח אֹתוֹ וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא אֶת יָדוֹ לְכַהֵן תַּחַת אָבִיו וְלָבַשׁ אֶת בִּגְדֵי הַבָּד בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ: (לג) וְכִפֶּר אֶת מִקְדַּשׁ הַקֹּדֶשׁ וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ יְכַפֵּר וְעַל הַכֹּהֲנִים וְעַל כָּל עַם הַקָּהָל יְכַפֵּר: (לד) וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם אַחַת בַּשָּׁנָה וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה:

   התשובה אפשרית כי שמות ל"ד (ו)...ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת: (ז) נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים: לא רק התשובה אפשרית. גם העונש אפשרי! והוא עלול להשפיע גם על הדורות הבאים!!!

   הרב קוק מציע לעשות תשובה לא רק למעשים ולמחשבות הרעות, אלא גם למעשים ולמחשבות הטובות. כדי להאירם באור של גדולה. זו תשומת הלב למעשים קטנים שאנו עושים שאינם מובנים מאליהם. להציע כיבוד לאורח, לפנות דרך לבא מולך, לפתוח דלת, ללוות חבר, לתמוך במתנדנד, להוכיח מתלבט, לברך מתמודד, להתפלל לחולה, ועוד ועוד.

   הרב קוק אורות התשובה פרק יד פיסקה א': "כשם שצריכים לעלות את המידות והמחשבות הרעות לשורשן - כדי לתקנם ולמתקן. כן צריכים להעלות את המידות והמחשבות הקטנות - אע"פ שהן טובות אבל אינן במעלה גדולה ומאירה - למקור שורשן, ולהאירן באור של גדולה. וכשם שמועילים לעולם כולו בעלית המידות והמחשבות הנפולות, כך ויותר מועילים ומטיבים לעולם ע"י העלאתן של המידות והמחשבות הקטנות כשעולות לאורה גדולה"

   שתפו זה את זה ברגעים של תשובה למעשים ומחשבות טובות.

 

על טעמן של איסורי העריות

קיראו מאמר נאה מאת הרב אלחנן סמט

http://www.daat.ac.il/daat/tanach/samet/v5-2.htm

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת אחרי מות, קדושים פרקים ט"ז-כ' תשס"ד

*מובא טקס יום הכיפורים שבו מקריבים שני קורבנות קרבן השעיר והחטאת. השעיר הוא השעיר לעזאזל הנשלח למדבר. הקורבנות נועדו לכפר על עוונות בני ישראל בין אדם למקום.

*המשכן הקדוש, הוא המקום היחידי שבו מקריבים קרבנות.

*אנו מצווים לא לאכול דם, כי הנפש היא הדם.

 *אנו מצווים באיסור חמור לגילוי ערוות במשפחה, כלומר גילוי העריות.

*חל איסור קיום יחסי אישות עם אישה בנידה, אשת חבר, זכר, בהמה, ויחסי מין כקרבן למולך, שהוא אל זר.

*תחת הכותרת קדושים תהיו, אנו למדים את משמעות להיות קדוש בעיני ה'. בין השאר עלינו:

*לכבד את ההורים. לשמור את שבת. לא לעבוד אלילים. לאכול זבח באותו היום. להשאיר לקט ופאה לעניים בשדה. לא לגנוב. לא לשקר. לא להישבע לשווא. לא לעשוק. לא לגזול. לא להלין שכר. בפני עיוור לא לשים מכשול. לא לעשות עוול במשפט. לשפוט בצדק וללא אפליה. לא לרכל. לא לשנוא בלב. להוכיח את החבר. לא לנקום. לא לנטור טינה. ואהבת לרעך כמוך.

*לא להגיע למצב של כלאיים בבהמה ובצומח. יש סליחה לאדון ולשפחה המקיימים יחסי מין. אנו מצווים לטעת עצי מאכל הפרי במשך שלוש שנים הוא עורלה, בשנה הרביעית הוא פרי הילולים ומותר לאכול ממנו רק בשנה החמישית.

*אנו מצווים לא לנחש. לא לקרוא עתיד. אנו לומדים כיצד להסתפר. מצווים לא לעשות קעקועים. לא לעודד בנות לזנות. לא לפנות לאוב וליידעונים.

*אנו מצווים לכבד את הזקן, מפני שיבה תקום והדרת פני זקן. אנו מצווים לא להונות את הגר. הגר הוא זה שחזר בתשובה, או בני עמים אחרים שהם תושבים.

*עונש מוות חל על מקללי הורים, נואפים, מגלי עריות. ובסופו של דבר החטאים יביאו לידי כך שהארץ תקיא אותנו. אנו מצווים לא ללכת בחוקי הגויים, כדי שארץ זבת חלב ודבש תהיה לנו כקדושים. אנו מצווים לאהוב את הגר כשם שאנו אוהבים אחד את השני.

*אנו מצווים לסחור בהגינות.

*לסיום גם על הגרים חלים חוקי בין אדם לאלוהים במספר תחומים.

 

מהי מצווה.

מצווה היא מילה שאין לה תרגום לשפות אחרות. מה היא מצווה? השל מגדיר את ההלכה שהיא אוסף המצוות, כ"מדע המעשים כיצד לחיות עם אלוהים בכל רגע." 

מה פירוש לחיות עם אלוהים? הצעת מיכה בפרק ו' (ח) הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ: בדברים ל' מתברר לנו כי במצווה יש גם מרכיב חוויתי אינטואטיבי. (יא) כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: (יב) לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: (יג) וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: (יד) כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ:

 

קיום מצוות אפשרי.

בחרו מתוך המצוות שבפרק שתי מצוות. ספרו זה לזה עד כמה המצווה חשובה לכם? כמה אתם מקפידים לקיים אותה? מה אתם מרגישים, חושבים ועושים עושים במידה ואתם מפרים אותה מדי פעם? דוגמאות מויקרא יט.

(יב) וְלֹא תִשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי לַשָּׁקֶר וְחִלַּלְתָּ אֶת שֵׁם אֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה': (שבועת שוא) (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ...אני ה': (רכילות) (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ...: (בקורת בונה.) (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה': (נקמה וטינה) (לב) מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה':

(כו)...לֹא תְנַחֲשׁוּ וְלֹא תְעוֹנֵנוּ: (ראיית העתיד.) (כז) לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ: (דרך התספורת) (כח) וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי ה': (קעקועים)

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                      יששכר עשת