פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

"תורת הנפש - באספקלריה תורתית" מאת הרב יוסף אברהם וולף שהוא (או לפחות היה ) ספר לימוד פסיכולוגיה במוסדות "בית יעקב" של המגזר החרדי.

כבר בפתיחה לספרו כותב המחבר :"פרקים מסוימים נכתבו והודפסו בספר ... מתוך מטרה להוכיח כי 'יתרון התורה מן המדע כיתרון האור מן החושך' " .  ובהמשך " לא לחינם חוברו ספרי מוסר לרוב , והם ספרי הפסיכולוגיה האמיתית - לא ספרי החקירה על הנפש של הילד ... כל תפיסת החיים שלנו שונה . אי אפשר להקיף את כל ההבדלים בין דעת התורה לזולתה. מהי תכלית החקירה ? מה יעודד של ילד ?

... שולים אנו גם את המושג 'האדם הוא יצור "פסיכו-פיזי" המושג המביע שיוויון זכות לנשמה ולגוף. וישנם מושגים שבהם יש אמנם משהו משותף , אך רובם נפרד , כגון : מושג השכל. ישנם הרבה נושאים שהפסיכולוגיה השלטת מחוסרת ידע אודותם . מה הם יודעים על יצר הטוב ויצר הרע, ומה על מקומם של בטחון ותפילה בחיי המבוגר ובחיי הילד  ? מה הם יודעים על דמותם של גדולים וצדיקים, כפי שהיא מצטיירת בעיני נשמתו הטהורה של הקטן שהגיע לחינוך ? "

הכיוון הכללי של גישה זו הוא שמדובר שהפסיכולוגיה והיהדות הם קווים מקבילים שאינם נפגשים. ליהדות עצמה יש גם תפקיד טיפולי ( ספרי המוסר ) כאשר הן הערכים , הן המושגים והן הדינמיקה הנפשית שונה מזו המקובלת בפסיכולוגיה .

אריאל שפירא