פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת משפטים ספר שמות פרקים כ"א-כ"ג

פרשה זו, דיונים, ייעוצים, והתלבטויות אישיות במרחב הפסיכולוגי יהודי,

מופיעים גם בפורום הפתוח "פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית",

באתר "פסיכולוגיה עברית."

http://www.hebpsy.net/forum.asp?id=25

 

 

חוקי עבד עברי מתמכר, אהבה עיוורת וממכרת.

שמות פרק כא (א) וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: (ב) כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם: (ג) אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ: (ד) אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה לּוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ: (ה) וְאִם אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת אֲדֹנִי אֶת אִשְׁתִּי וְאֶת בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי: (ו) וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל הַדֶּלֶת אוֹ אֶל הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם:

 

צרור המלצות לכל מתמכר לכל עבד לאהבה, לכסף, לבריאות, להרמוניה, לשלום וכו'.

אנוכי השם, עושה חסד, אך גם אל קנא ופקד עוון. ולכן אלה חוקי עבד עברי מתמכר:

 

מלכה כי תקנה עבד ואדון כי יקנה שפחה.

יעבדו זה את זה בחכמה ובאיפוק,

זו דרך הלימוד, עבדות והתמכרות.

 

שש שנים יעבדו ובשביעית יצאו לחופשי.

לא בחינם יצאו,

כי עד יום מותם, עבד ושפחה חופשיים יהיו.

כתוצאות עבדותם.

 

אם בגפם יבואו, לא יצאו עוד בגפם.

בחכמתם, עבדותם והתמכרותם

נשזרה במציאותם.

 

אם בעל אישה, או אשת איש,

יועמקו הקשרים, 

ויצאו ובעלה ואישתו עמם עוד יותר.

 

אם אדונה או מלכתו יתנו להם אישה או בעל,

וילדו בנים או בנות, בתים או גנות, שירים או סירות להפליג,

האישה וילדיה והבעל וילדיו, לא יהיו לאדון או למלכה.

הוא והיא לא יצאו בגפם, כי לא יצאו עוד בגפם.

פרי עבדותם והתמכרותם להם יהיה.

 

ואם יאמרו העבד או השפחה:

אהבתי את אדוני או מלכתי,

את אשתי ואת ילדי,

לא אצא לחופשי ולא איגמל.

והגישום אדונה או מלכתו אל השם יתברך.

והגישום בין המשקוף ושתי המזוזות.

ויקחו אדונה או מלכתו את המרצע שיצא מן השק.

ונכרתו עד אזוב דם.

ולא עוד יהיו עבדים

ליצירתם, יצריהם ויוצרם.

ולתהליכי עבדותם וחירותם,

מכורים יהיו,

עבדים לחומר וחופשיים מרוח.

 

אלו חוקי עבד עברי מתמכר.

במקרים כאלה, הקדוש ברוך הוא לא פוסח,

אך כן מזומן להיות סולח,

ובתוך ההמולה

ותהי צעקה גדולה...

 

שבוע טוב

יששכר

 

 

הזדמנות לשמחה וביטחון כרוכה במצוות.

   קירבת אלוהים לכל עם ישראל גדולה מאי פעם. אלו הם שעות נוראות הוד. שומעים את עשרת הדיברות וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת-הָהָר, עָשֵׁן; הָעָם מפחד פחד מוות וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק. הם מבקשים את משה לדבר אליהם בשם אלוהים.

   משה מקבל מתוך הערפל את אֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר ישִׂים לִפני  עם ישראל. שהוא שב הוא כותב אֵת כָּל-דִּבְרֵי ה', מעלה עולות לה' ומקריא באזני העם את דברי ה' אשר כתב בסֵפֶר הַבְּרִית. בני ישראל משיבים, נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. נבחרי העם זוכים לחזיון אלוהי ומשה עולה להר סיני לארבעים יום וארבעים לילה.

   אלו הם רגעי התעלות  שיש בהם ביטחון שיש מי שינחה, יתמוך בנו, יפנק אותנו, ירבה את שמחתנו, ביטחוננו ומשמעות חיינו בהווה ובעתיד. אבל!!! יש למלא אחר תנאים מסוימים כדי שנזכה לאותה תמיכה מיוחלת. התנאים הללו הן המצוות/החובות המסייעות לנו לשמור על המתנה שזכינו לה. כך זה קורה כאשר אנו מתאהבים באחר ומצפים שהשמחה הביטחון והמשמעות יתמידו בהווה ובעתיד. כך כאשר אנו זוכים במשרה נכספת, או כשאנו מגלים שאנו מוכשרים מאד בתום מסוים ועוד. כל מה שעלינו לעשות הוא לבחור לזהות ולקיים את המצוות/החובות המתבקשות ולהגדיל את הסיכוי לזכות בשמחה הנכספת לאורך זמן.

   מקור השמחה והביטחון הופך גם מקור הסמכות. מקור השמחה והביטחון עצמו ניזון ממקורות עליונים יותר. מקור השמחה והביטחון מוכר לנו ברגע שאנו מזהים אותו וזה אומר שהוא גם נמצא בתוכנו, אנו מתגעגעים אליו ומחפשים אותו.   

   המפגש עם אלוהים זימן לכל אחד מעם ישראל הזדמנות זו. הסיכוי לזכות בחסות אלוהים מותנה בקיום מצוות שניתנו על ידי אלוהים ונרשמו בתורה על ידי משה. מצוות התורה הם גם משל לסיכוי להפוך כל הזדמנות ומפגש לחוויית שמחה וביטחון.

   אם אלוהים אכזר, הוא דורש ציות מוחלט ומעניש מיד. אלוהי חסד הוא אלוהים שאינו לוקח מיד בחזרה את הסיכוי לשמחה וביטחון, גם אם חטאנו. אבל יש גבול! כך גם אהוב ואהובה והנהלת מקום העבודה וכישורים מיוחדים שיש לנו.

   ספרו זה לזה על רגעי הזדמנות שזיהתם וזכיתם בהם. מה היו המצוות והתורה שליוו הזדמנות זו? ואם ההזדמנות הוחמצה, איזה גבול חציתם? ואולי זכיתם לחסד על אף טעויות שעשיתם?

   הנה דוגמא אחת על פיה ניתן ללמוד כיצד לקרוא את מצוות התורה ברוח זו. שמות כא (ז) וְכִי יִמְכֹּר אִישׁ אֶת בִּתּוֹ לְאָמָה לֹא תֵצֵא כְּצֵאת הָעֲבָדִים: (ח) אִם רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ אֲשֶׁר לֹוֹ יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ לְעַם נָכְרִי לֹא יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ בָהּ: (ט) וְאִם לִבְנוֹ יִיעָדֶנָּה כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת יַעֲשֶׂה לָּהּ: (י) אִם אַחֶרֶת יִקַּח לוֹ שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע: (יא) וְאִם שְׁלָשׁ אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף: חטא הוא למכור את הבת לאמה. השמחה והביטחון נפגעים מאד. אבל אם נמכרה, יש קווים אדומים שאם יחצו יאבדו לגמרי השמחה והביטחון. קווים אדומים אלו מנוסחים כמצוות התנהגות כלפי אמה עבריה. הבת העברייה זכויותיה נשמרות לה גם ברגעים הקשים הללו. ספר הזוהר מזכיר לנו את מקור השמחה והביטחון האפשריים גם ברגעים קשים אלו. "וזהו שכתוב ואם לבנו יעדנה כמשפט הבנות יעשה לה. מהו כמשפט הבנות? כאן יש סוד לחכמים בתוך סלע חזק, רקיע טמון, יש היכל אחד שנקרא היכל אהבה, ושם אלו גנזים טמונים, וכל נשיקות של אהבת המלך הן שם, ואותן נשמות אהובי המלך נכנסות שם.

   כיוון שהמלך נכנס באותו היכל המלך, שם כתוב ויישק יעקב לרחל. והקדוש ברוך הוא מוצא שם אותה נשמה קדושה, מקדים מיד ומנשק לה ומחבק לה, ומעלה אותה אתו ומשתעשע בה.

  וזהו כמשפט הבנות יעשה לה. כדין שאבא עושה לביתו שהיא חביבה אצלו, שמנשק לה ומחבק לה ונותן לה מתנות, כך הקדוש ברוך הוא עושה לנשמה הזכאית בכל יום כמו שכתוב כמשפט הבנות יעשה לה.

   ואם בת זו היא נשמתנו שמכרנו אותה לאדון, עדיין יש סיכוי לקבלה חזרה אם ישמור האדון הקונה על המצוות הללו. אלוהים את שלו עושה בעולמות העליונים, כשהוא מנשק לה ומחבק לה ומעלה אותה איתו ומשתעשע בה כמו אב לעם ביתו.  

 

שבוע טוב

יששכר

 

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת משפטים ספר שמות פרקים כ"א-כ"ג

תשס"ה

 

ללמוד לצמוח ולהתפתח דרך המעשה.

נעשה ונשמע מתחייבים בני ישראל.

הברית בין הקדוש ברוך הוא לבין עם ישראל נחתמת בהבטחה נעשה ונשמע

שמות כ"ד (ד) וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: (ה) וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים: (ו) וַיִּקַּח משֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ:

(ז) וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע:

(ח) וַיִּקַּח משֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה:

כאשר אתם מתחייבים על שינוי גישה, שינוי התנהגות, ספרו זה לזה על ניסיונות לעשות שינוי באופן מעשי ולא רק להבין את מהות השינוי. מה למדתם מתהליך השנוי על עצמכם?

שבעים מזקני ישראל משה אהרון נדב ואביהו זוכים להתגלות. מה יפה ונוראה התגלות זו. כמה מבטיחה וכמה מאיימת. וכעצם השמים לטוהר, מראה כבוד ה' כאש אוכלת.

(ט) וַיַּעַל משֶׁה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל:

(י) וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר:

(יא) וְאֶל אֲצִילֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁלַח יָדוֹ וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ:

(יב) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם: (יג) וַיָּקָם משֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ מְשָׁרֲתוֹ וַיַּעַל משֶׁה אֶל הַר הָאֱלֹהִים:

(יד) וְאֶל הַזְּקֵנִים אָמַר שְׁבוּ לָנוּ בָזֶה עַד אֲשֶׁר נָשׁוּב אֲלֵיכֶם וְהִנֵּה אַהֲרֹן וְחוּר עִמָּכֶם מִי בַעַל דְּבָרִים יִגַּשׁ אֲלֵהֶם: (טז) וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן:

(יז) וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה' כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

בכל הבטחה מקופלות התקווה והאיום. ספרו זה לזה על התחייבויות שלקחתם על עצמך. מה הרווחתם? מה הפסדתם? כיצד נפגעתם וכיצד התפתחתם?

 

אשמה ופיצוי.

כאשר אתם פוגעים באחר, בחבר, בבן או בת הזוג בילדיכם. האם אתם חושבים על פיצוי לנפגע? נסו לפצות את אלו שפגעת בהם? ולא להסתפק רק בסליחה. או בהתנצלות. מה יהיה גובה הפיצוי?

שמות כ"א (יח) וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף וְלֹא יָמוּת וְנָפַל לְמִשְׁכָּב: (יט) אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ וְנִקָּה הַמַּכֶּה רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא:

שמות כ"א  (כו) וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ: (כז) וְאִם שֵׁן עַבְדּוֹ אוֹ שֵׁן אֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת שִׁנּוֹ:

שמות כ"א (לז) כִּי יִגְנֹב אִישׁ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וּטְבָחוֹ אוֹ מְכָרוֹ חֲמִשָּׁה בָקָר יְשַׁלֵּם תַּחַת הַשּׁוֹר וְאַרְבַּע צֹאן תַּחַת הַשֶּׂה:

שמות כ"ב (ד) כִּי יַבְעֶר אִישׁ שָׂדֶה אוֹ כֶרֶם וְשִׁלַּח אֶת בְּעִירֹה וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מֵיטַב שָׂדֵהוּ וּמֵיטַב כַּרְמוֹ יְשַׁלֵּם: (ה) כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִר אֶת הַבְּעֵרָה:

 

חמלה

ישבו על החלשים, חפשו חמלה בליבכם. ספרו זה לזה על מעשי חמלה. איך הרגשתם? מה קרה ליחסים? טפחו את החמלה ביום יום.

שמות כ"ב (כ) וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: (כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן: (חמלה כללית על גר יתום ואלמנה.) (כד) אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ: (כה) אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ: (כו) כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי: (חמלה על עני חייב כסף.)

שמות כ"ג (יב) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר: (חמלה על עצמנו וכוחותינו ואלו שעובדים עבורנו.)

שמות כ"ג (יט)...לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ: (חמלה על בעלי החי.)

שמות כ"ג (ג) וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ: (חמלה על העני, כשאתה בריב איתו.) (ד) כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ אוֹ חֲמֹרוֹ תֹּעֶה הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ (ה) כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ: (חמלה על בעל החיים, ללא קשר לבעליו.) (ו) לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ: (חמלה על עני נתבע.)

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת משפטים ספר שמות פרקים כ"א-כ"ג

תשס"ד  

אחרי קבלת עשרת הדיברות, מקבלים בני ישראל את המשפטים שהם אמורים לשים לפניהם. כלומר תורת חיים שבה מצוות עשה ולא תעשה. המצוות מגדירות את דרך היחסים הבין אישיים, כלומר תורת מוסר וערכים, ודרך  היחסים שבין אדם למקום, כלומר בין אדם לאלוקים, או במילים אחרות דרך האמונה. בפרשה זו אנו קוראים בין השאר על  א. יחסים בין אדון לעבד. ב. יחסי אלימות כגון מכות, קללות, וגניבות. ג. יחסי פגיעה באדם באמצעות רכוש הפוגע כגון בעלי חיים, בורות. ד. עונשים לאלימים. ה. יחסים עסקיים כגון בענייני הלוואות. ו. התייחסות לאונס. ז. משכב בהמה. ח. עבודת אלילים., ט. יחס לגר. י. יחס לעני. י"א. יחס למנהיגות. י"ב איסור אכילת בשר לא כשר. י"ג מצוות להתרחק מרע ומחברה רעה. י"ד.  מצוות להתרחק משקר. ט"ו מצווה לא לקחת שוחד. ט"ז. עשיית צדק במשפט. י"ז. עזרה לחלש. י"ח. מצווה לתת מנוחה לאדמה בשנה השביעית. י"ט. שמירת השבת ושלושת הרגלים: פסח, שבועות, וסוכות. אורח חיים בדרך תורת אלוקים מבטיח שלום ובריאות. בני ישראל שומעים את המשפטים מתוך ספר הברית ואומרים נעשה ונשמע. משה אהרון ושבעים מזקני ישראל הם המנהיגות הפועלת לאור המשפטים הללו. משה עולה להר סיני למשך ארבעים יום וארבעים לילה לקבל את לוחות הברית.

ערכו חשבון נפש פרטי בשאלה אלו משפטים מבטאים את עקרונות היחסים הבין אישיים שלך? אלו משפטים מבטאים את עקרונות גישתך לחיים? השקפת עולמך? האמונה שלך? 

 

דעת הרוב קובעת.

יש רגעים בהם דעת הרוב רעה לפי דעתך, למשל כולם מעשנים או כולם אומרים לך לפגוע באחר שפגע בך. האם תעמוד על דעתך? האם תוותר?

שמות פרק כג

(ב) לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת:

 

לך יש ולאחר אין.

כאשר לך יש ולאחר אין, ההתהדרות כלומר הגאווה, מקנה ביטחון מסוים מלווה ברחמים ואי נוחות רגשית. כאשר אתה בקשר חברי או עסקי עם מי שאין לו, מה תעשה? איך תביא לידי ביטוי מעשי ומילולי את רגשותיך הסותרים? תתחמק? תעזור? תקשיב? תתעלם?

שמות פרק כג

(ג) וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ: ס

 

קח את עצמך בידיים.

בני ישראל שומעים את המשפטים ומודיעים: "נעשה ונשמע". הביטוי קח את עצמך בידיים הוא תרגום מודרני של רעיון "נעשה ונשמע". אתה יודע את חובתך, לא ממש רוצה לקיים אותה, לוקח עצמך בידיים, ועושה את חובתך בכל זאת, לפעמים נפתח שער ללמוד משהו חדש. שתפו זה את זה ברגעים בהם הצלחתם לעשות זאת. מה למדתם? מה הגיע למודעות על עצמכם? על יחסים בין אישיים?

שמות פרק כד

(ז) וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע:

 

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                         יששכר עשת