לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
בג'ונגל השגרה

בג'ונגל השגרה

עלון פסיכולוגיה עברית | 27/10/2019 | הרשמו כמנויים

הדבר הלא יאמן קרה, הצלחנו לחצות את נהר החגים, ולהגיע לעברו השני, לעברה של השגרה. זה היה מסע ארוך, נעים לפרקים ומציף לפרקים אחרים. כמעט טבענו, אבל הנה הגענו, לאדמה היציבה, היבשה, הברורה. אז זהו, שלא בדיוק. שגרה היא עניין מתעתע. כביכול – דרכים ישרות, תאורה, לוחות זמנים קבועים, אבל בעצם, השגרה שוזרת בתוכה בלי הפסקה את הבלתי ידוע. השגרה היא ג'ונגל, כזה שאפשר להתבלבל בדרכיו, לאבד משמעות, לאבד את עצמנו, למצוא ושוב לאבד בסבך האתגרים והמחויבויות. צריך פנס טוב, נעלי הליכה,  ולפעמים גם מ'צטה שתעזור לפלס את הדרך. ואולי, חשוב מכל – חברים למסע. 

אז אנחנו כאן, אתכם, מאחלים שגרה טובה עד חנוכה (: ומרפדים את החזרה לעניינים בהרבה טקסטים חדשים ומעניינים:


 הודעות ממומנות 

פסיכולוגיה עברית

קידום אישי למטפלים בפסיכולוגיה עברית

החברות באתר פסיכולוגיה עברית חופשית. ולכל איש ואשת מקצוע יש אתר מקצועי אישי ללא עלות.
מעוניינים בקבלת פניות והופעה בתחילת 'חברי הקהילה'? לרשותכם אפשרות קידום בעלות של 30ש"ח בלבד לחודש


 

הגישה הבין־סובייקטיבית מציעה נקודת מבט המדגישה את היחסים בין אנשים המתהווים מתוך המפגש בין הסובייקטיביות של כל אחד מהם. על פי גישה זו, ההקשר הבין־סובייקטיבי הוא הראי שדרכו יש לראות את נפש האדם ולהבינה. גישה זו מציעה לפיכך משקפיים שונים להבנת המרחב הטיפולי ואת יחסי המטפל־מטופל: לא עוד אובייקטיביות וריחוק, אלא התהוות והפרייה הדדית זה של זה. לאדם, על פי גישה זו, יש ריבויי עצמי־ים, אשר לכל אחד מהם יש נקודת מבט מעט שונה, ודגשים רגשיים אחרים. בהקשר הטיפולי, במשא ומתן המתנהל בין המטופל והמטפל מתקיימת אינטראקציה בין העצמי־ים של כל אחד מהם, כאשר כל סובייקט מנסה למשוך לכיוון הדרמה הפנימית שלו. ד"ר הדר חזן ונטעלי קוז'וקרו מבקשות לבחון מושגים אלה כפי שהם באים לידי ביטוי בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות".


- פרסומת -

שתי סקירות מעניינות מהשטח – 'ספרות מדברת נפש: על כוחה המרפא של הספרות היפה' - סיכום ערב עיון בעקבות הוצאת הספר: "לרגל הנסיבות" של רווית ראופמן, שנערך על ידי האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.  דפנה שלם כותבת על ערב העיון שעסק בנושאים כמו אהבה אפשרית ובלתי אפשרית, יחסי אימהות בנות ובעיקר: היחסים בין הפסיכואנליזה והספרות היפה. הדוברות דר’ תמר סימון, מרית יפה מילשטיין ורוית ראופמן דיברו כל אחת בדרכה על כוחה של הספרות לדבר את הנפש. בסקירה זאת מוצגת טעימה מתוך דבריהן, וכן מובאים רשמים ומחשבות של הכותבת בעקבות אותו ערב. שמחים להזכיר גם את סקירת הספר הנפלאה שכתב  גיא פרל

יעל שדה, מביאה לנו סקירה של יום העיון העשיר 'אהבה בטיפול – מרחבי בריאה וסכנה' של האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה. הכנס עסק ברגש המרכזי מכול – אהבה – וזו נדונה על היבטיה השונים: במרחב האינטר־פסיכי שבין המטפל למטופל, ובמרחב האינטרה־פסיכי שבין המטפל לתיאוריה הפסיכואנליטית המופנמת אצלו.

במדור הספרים נפגוש את  'הגופאני: המרחב הפסיכו־פיזי הראשיתי כמרחב הביניים' מאת תמי פולק, חיבור זה מציע רשת מושגית חדשה להתבוננות במרחב הפסיכו־פיזי הראשיתי. ההפריה ההדדית בין המפגש הטיפולי ברוח התאוריה הפסיכואנליטית לבין הפילוסופיה הפנומנולוגית מניבה את הגופאֲני כסכמה קיומית של מרחב זה. מתוך תיאור הקשר העמום והפרדוקסלי בין תכתיבי המבנה הגופני והפונקציות שלו לבין הפתיחות האסתטית, מתגבש הגופאֲני למעין מפה קלינית־תאורטית של מרחב ביניים מגולם (embodied transitional space). כך נחשפת 'האנטומיה של הפתיחות הפסיכו־פיזית' המזמינה המזמינה בין השאר גם להרחבת אופנויות התקשורת הטיפולית. פרק מהספר זמין לקריאתכם

ובפסיכובלוגיה

גבי בונוויט חוזר עלינו עם טקסט מסקרן ומעורר מחשבה על כדורגל אהבה וחושך

בשפיות זמנית שלל חדשות מעניינות (אם אתם לא רשומים עדיין לבלוג, כדאי!), בין היתר - איך הייתם מאבחנים את הג'וקר? אספנו לכם ניתוחים שונים שהתפרסמו ברשת, פסיכאטרים, ואפילו ראיון קליני מומצא איתו. ראיתם את הסרט ונשארתם עם מחשבות? מוזמנים לשלוח אלינו ניתוח/ביקורת מזווית פסיכולוגית

במדור קריאה מודרכת - רוני זליכוב-לסרי, מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית,  כותבת על זיקתה האישית לספר שליווה אותה גם באובדן אישי – 'מן הסערה: מסות על אבלות, ייסורים והמצב האנושי' מאת הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ'יק. 

משולחנו של הפסיכולוג הארצי  מוזמנים ליום פתוח שיעסוק ברישום בפנקס הפסיכולוגים, תהליך ההתמחות בפסיכולוגיה ותהליך הקצאת המלגות.

ומשולחנה של יו"רית חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות עדכונים על השתלמויות פסיכולוגים ומימונן

בימים האחרונים התבשרנו בצער על פטירתם של שני פסיכולוגים בכירים ומשפיעים בשדה הפסיכולוגיה הישראלי

ניצה אייל ז"ל, פסיכולוגית, חוקרת, וסופרת, מעמודי התווך של הגרונטולוגים בישראל, כלת פרס מפעל חיים בגרונטולוגיה, וכותבת ספרים, הלכה לעולמה לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. עמיתתה הפסיכולוגית ליאורה בר-טור נפרדת ממנה במילים חמות וכואבות

אנחנו מבקשים להזכיר ולהזכר בטקסטים שפרסמה בעבר באתרנו, 

בטקסט קריא ומעורר מחשבה, חלקה איתנו אייל תובנות מאוחרות לגבי מורכבות ומעמקי הנפש בזקנה. טקסט נוסף ורלוונטי כל כך, הוא פרק מ'אל אמי' - ממואר אישי וחשוף בו מתעדת אייל את תהליך הפרידה שלה מאימה. זהו ספר על אהבה ועל מוות, על קשרים שנפרמים ונארגים מחדש, על דיבור ועל שתיקה; על החיים, על סופם ועל מה שנשאר לאחר סופם וממשיך לחיות בכוח הזיכרונות והאהבה.


- פרסומת -

בצער רב התבשרנו בסוף השבוע גם על פטירתו בטרם עת של פרופ' קרלו שטרנגר ז"ל, פסיכולוג, פסיכואנליטיקאי ופרופסור לפסיכולוגיה ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. שטרנגר פרסם מאמרים וספרים רבים, ושילב בין רעיונות פילוסופיים ופסיכואנליטיים. אנו מבקשים להזכר בו דרך סקירת הרצאתו הרלוונטית כל כך, בהקשר הכואב הזה - אפשרויות קיומיות בצל סופיות החיים מאת רן אלמוג, סקירה שמספרת גם קצת על דמותו. 

אנו משתתפים בצער המשפחות, העמיתים, והתלמידים הרבים של שניהם.  

המעוניינים לפרסם דברי זיכרון או הספד, יכולים לשלוח אלינו טקסט לבלוג 'עזבונות'.

 

 

בג'ונגל השגרה

אין עצים ובכל זאת היער,

האופק נסתר.

מפלסים את דרכנו 

בסבך החשוך,

מצ'טה בפינו, (או עט, או דיבור).

הלחות מזמינה לפשוט את בגדנו,

ובכל זאת בגדנו, 

ובכל זאת שעונים 

מעירים, שירת ציפורים טרופיות

מומרת בצלצול צווחני,

הבהובי השמש, באור הכחול,

ואי אפשר שלא לזחול

על גחון, לנגב הזיעה

בזרוע פצועה, לירוק דם,

להרים עיננו לצמרות העצים

ולקנא בקופים

שמעל כל זה.

(ליטל קפלן)

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, זוגיות, פסיכודרמה
רגד رغد ח'ורי خوري
רגד رغد ח'ורי خوري
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, נצרת והסביבה, עכו והסביבה
יותם לביא
יותם לביא
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
יסכה גואטה
יסכה גואטה
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר פנחס קאסוטו
ד"ר פנחס קאסוטו
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
אסתר תירוש
אסתר תירוש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

עם שוך הסערה המזג-אווירית והמשך התחוללותן של שלל סערות שגרתיות - פוליטיות, מדיניות, ורגשיות, אתם מוזמנים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.