לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
והאם השלישית בעיניה תועה: לא היה לי יקר כמוהו

והאם השלישית בעיניה תועה: לא היה לי יקר כמוהו

עלון פסיכולוגיה עברית | 4/7/2014 | הרשמו כמנויים

סוער ומציף היה השבוע שחלף. עם היוודע דבר מציאת גופות שלושת הנערים החטופים, התקוות והתפילות שנמתחו בשבועיים האחרונים כמו רשת הצלה בינות אנשים רבים כל כך, לא פינו מקומן לקתרזיס הבשורה הטובה, אלא נגוזו בנפילת מתח חדה וכואבת אל תהום האובדן הטראגי. זמן קצר לאחר מכן, הרעידו את המרחב המשותף זרמים תת קרקעיים שפרצו ואיימו לשטוף את פני השטח - לצד הצער העמוק הופיע זעם ודרישת הנקמה. אל מול האבל וההשתתפות התעוררה גם מתיחות עזה, ותחושת בהלה. בכל אלה, התמלא הרווח הצר שנפער בין תקווה לשברה.

ישראל ורד, פסיכולוג העובד בשפ"ח שומרון, ליווה במהלך שלושת השבועות האחרונים את השגרה הדרוכה וטרורת העיניים של הנוער המתנחלי-דתי מאז היוודע דבר החטיפה. בטור דעה קצר הוא מבקש לפתוח צוהר לעולמם ומספר שאירוע החטיפה פתח 'תיבת פנדורה' של כאב וחרדה - הצפה של זכרונות מתקופות חירום מתוחות בעבר ואל מולן ניסיון להיאחז בתבניות פנים-תרבותיות המוכנות לקראת מצבי אסון שכאלה. כעת הם מנסים, יחד, לאסוף  את השברים.

בערב העיון 'קורבניות, נקמה, תרבות הסליחה ועיבודם בהקשר הטיפולי' שהתקיים לפני מספר שבועות בארגון האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, דנו הדוברים בדינמיקות הבין-אישיות המורכבות המתעוררות במצבים של פגיעה - על הפנים השונות של המצב הקורבני, על תפקידה הנפשי של משאלת הנקמה ועל הוויתור שבסליחה. נראה שבימים אלה, הפכו הרעיונות המעניינים שהוצגו בערב העיון לרלוונטיים באופן מיוחד וכך גם סקירתם שנכתבה עוד קודם להתרחשויות האחרונות - אפרת אבן צור הביאה את רשמיה מן הכנס, ומציגה גם את הרהוריה בדבר הקשר בין הדינמיקות התוך-נפשיות והבין-אישיות שהוצגו לבין הדינמיקות המאפיינות את המרחב האזורי.

ומן המרחב האזורי לשדה המקצועי - יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים ד"ר מאיר נאמן מגיב לכתבתו של הילו גלזר שהתפרסמה במוסף 'הארץ' בשבוע שעבר תחת הכותרת 'לוחמה פסיכולוגית'. נאמן מבקש להתריע כנגד התדמית השלילית והלא מוצדקת של הפסיכולוגים והמקצוע כפי שהוצגו בכתבה ועל החשש לפגיעה הנובעת ממנה באוכלוסיית הנזקקים לשירותיהם. אל מול הקיטוב הלכאוראי בין 'ישן' ל'חדש' צעירים ומבוגרים, ואווירת 'המלחמתיות' שעלתה מן הדברים, מדגיש נאמן את שיתוף הפעולה בין הגופים הפסיכולוגיים המרכזיים וסבור שיש להתמקד במאבק במתיימרים לטפל בנפש בלי שעברו הכשרה מתאימה. גם ניצה ירום, שחוזרת אלינו ואל הבלוג שלה לאחר תקופה ארוכה, מתייחסת אל הכתבה ומבקשת, כמי שמזוהה עם הגישה הדינאמית, לעורר חשיבה ביקורתית ובונה כלפי תוכניות ההכשרה בפסיכותרפיה באוריינטציה פסיכואנליטית, בהן נצמדים לטקסטים באופן כמעט תלמודי ומתרכזים במודלים פסיכואנליטיים המזוהים על פי שמותיהם של תאורטיקנים יותר מאשר על פי צרכי וקשיי מטופלים והכישורים הדרושים כיום למטפל. עדכון חשוב למתמחים: כמה ניתן להיעדר במהלך ההתמחות ללא צורך בהשלמה או בהארכת ההתמחות? הפסיכולוגית הארצית ימימה גולדברג, מגישה מסמך הנחיות בנושא היעדרות בתקופת ההתמחות.


- פרסומת -

ומה עוד השבוע באתר? פרק מספרה של רחל אבן - 'אוטופילוסופיה - המקרה של ויטגנשטיין' - העוסק בפילוסופים הקושרים קשר הדוק בין הפילוסופיה שלהם, לאופן בו הם חיים את חייהם, נגיש לקריאתכם. ליאור גרנות השתתפה בכנס ההשקה של תחנת תפס"ן - תחנה פסיכואנליטית לנוער - שעסק בנושא נשירת בני נוער במערכות החינוך. בדרכה המיוחדת, מביאה מילים קסומות - על נשירה ושירה ועל היכולת להמיר נפילה פסיבית לתנועה רצונית וחופשית המגלה כנפיים - כאלה שעוצרות נשירה אבל גם מאפשרות לנסוק ולעוף. גיא פרל קרא בספר 'כל אור בעצם' של המשוררת הדס גלעד המסמנת את האהבה והתשוקה כדרכים מרכזיות ליציאה מגבולות העצמי ומפגש עם שלמות גדולה מהעצמי.ונסיים עם פרופ' עמיה ליבליך שנעה השבוע מה'סיפור הגדול' שסחף את כולנו, ל'סיפורים קטנים' ויום-יומיים ומנסה גם בתוך המצב הבוער והסוער, להגיש לקוראיה סיפור קטן ולטעון שחשיבותו השקטה למציאות החיים שלנו אינה נופלת מזו של הגדולים.

בשורות טובות

והאם השלישית בעיניה תועה:

"לא היה לי יקר כמוהו...

איכה אבך לקראתו ואינני רואה?

אינני יודעת איפה הוא...

אז הבכי רוחץ את ריסיה שלה,

ואולי עוד לא נח, ואולי...

הוא מודד בנשיקות, כנזיר משולח

את נתיב עולמך, אלוהי.

(מתוך: האם השלישית, מילים: נתן אלתרמן, לחן: מרדכי זעירא/נעמי שמר)

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ליאת כותן
ליאת כותן
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
גלי ברמן בר-און
גלי ברמן בר-און
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
עינב מילמן
עינב מילמן
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה
ד"ר נעמי גבע
ד"ר נעמי גבע
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה, נתניה והסביבה
מור כהן
מור כהן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
רגינה פולק
רגינה פולק
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

'לילדים שלנו יש הרבה זמן לחשוב על העתיד שלהם', קובע התשדיר של 'תכנית החיסכון לכל ילד' מטעם הביטוח הלאומי....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.