לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

תורת הנפש בפרשת השבוע

פרשת עקב: דרך תיקון המידות. אתגרים. צניעות והרגל לחיות על פי תורת חיים.

דרך תיקון המידות עוברת דרך אתגרים שמירה על צניאות ויצירת הרגלים על פי תורת החיים שבחרנו לחיות בה.
תאריך פרסום: 1/8/2017

69 פרשת עקב

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

   חודש אב מתקרב לסיומו, טל הלילה מתרבה ומצנן מעט את החום. חצבים וחבצלות החוף מבשרים את בא הסתיו. מי שעסק במהלך השנה בתיקון גם עבודתנו על תיקון המידה מסתיימת השנה, ותתחיל שוב אחרי שמחת תורה. אנו וסביבתנו נקטוף את פירות עמל תיקון המידה ביחד עם תאנים, רימונים, חרובים ופטל. בדרך אולי פגשנו נחש מסוכן או זוחל תמים המאכלסים את האדמה החמה. אנו מתכוננים להיפרד מעמל השנה והציפורים המכינות עצמם לנדידה, כשם שאנו מכינים עצמנו לנדוד לתיקון המידה הבאה.  

דרך תיקון המידות

   לפעמים פרשנים רואים בפסוקי התורה הַשְׁאָלָה, או בלועזית מטאפורה. נוכל לומר על העמים והגויים שהם ההרגלים המגונים והתכונות השליליות שחוסמות את דרכנו אל הטוב. אלו הם בשפה היהודית המידות.  

   וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל המידות הרעות שיש בכל אחד, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ... כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ רַבִּים המידות הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי, כזה אני, זה הטבע שלי, אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם? לֹא תִירָא מֵהֶם, זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם, זכור את אשר יכולה לעשות אמונה באפשרות השינוי באפשרות התיקון, איזה אֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְיָּד חֲזָקָה וְזְּרֹעַ נְּטוּיָה יש באמונה זו... כֵּן יַעֲשֶׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְכָל המידות הרעות אֲשֶׁר אַתָּה יָרֵא מִפְּנֵיהֶם... וְנָשַׁל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת הַגּוֹיִם הָאֵל מִפָּנֶיךָ מְעַט מְעָט. השינויים הם איטיים, אבל האמונה בשינוי מאפשרת לנו להתמיד בשינוי. לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר. למידות הרעות יש תפקיד להגן עלינו מפני חַיַּת הַשָּׂדֶה, גורמים עויינים. אבל בד בבד עם התיקון עצמי, גם יתרחש תיקון בעולם, ולא יהיו עוד אויבים שנאלץ להתגונן מפניהם.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

תיקון עצמי: התיקון העצמי אפשרי. כי המוח הוא גמיש, הוא יכול ללמוד הרגלים חדשים ותכונות חדשות. צריך גם להאמין באפשרות השינוי וגם לעבוד לאט. יש לפתח התנהגויות ותכונות חלופיות, להתאמן כדי לרכוש אותן, ואז אט אט להרפות מההרגלים והתכונות הישנות.

 

התמודדות עם אתגרים

   היכולת שלנו לשרוד גופנית ונפשית תלויה בהתמודדות עם אתגרים מהם אנו לומדים, צומחים ומתחשלים. בשפה היהודית האתגר הוא הניסיון והעמידה בניסיון. וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הוֹלִיכְךָ ה' זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו, את הכישורים הנחוצים להישרדות,  אִם לֹא. וַיְעַנְּךָ... ההליכה במדבר קשה ומאתגרת. היא מחייבת כישורים מיוחדים. מדבר הוא מרחב פתוח עם מעט משאבי קיום.

   האתגר הוא לא רק גופני, הוא גם נפשי. וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ... לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם, כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה', על ערכים, על חיים שיש להם משמעות, יִחְיֶה הָאָדָם. 

   כך גם כהורים אנו אמורים להקנות לילדינו כישורי חיים באמצעות אתגרים וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ ה' מְיַסְּרֶךָּ. אלו הם האתגרים שנעמיד בפני ילדנו, כגון מצבי תסכול, הסתפקות במועט, התחשבות באחרים, צורך בעבודה והתמדה, התמודדות עם כישלונות ועוד.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

התמודדות עם אתגרים: כדי להתחשל נאלץ לצאת מאזור הנוחות שלנו, לא להימנע ממצבים קשים ואף מסוכנים. כך נחשל את עצמנו. ההתמודדות עם מצבים קשים וסכנות תביא אותנו למדרגה גבוהה יותר של כושר הישרדות ושל תכונות כגון אומץ וגבורה.

 

חטא הגאווה ומידת הצניעות

    יש ונצליח בדרכנו ונזכה לחיים טובים. זה הרגע לשמור על מידת הצניעות. הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ... פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ... וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה', את תורת החיים של צדק חברתי ושלום שהציע ה', שעל פיה פעלת, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים... על פי תורת חיים זו שרדת כי שיתפת פעולה עם אחרים, הייתם מלוכדים, דאגתם לחלשים, התחשבתם באחרים. וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד כלפי החלשים. לֹא יילקח שֹׁחַד. ויהיה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה. וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. 

   וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה. וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, את תורת החיים שנתן לנו, כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל... וְהָיָה אִם שָׁכֹחַ תִּשְׁכַּח אֶת ה', את תורת החיים הזו, וְהָלַכְתָּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אחרי תורת חיים שונה מדרך התורה שנתן ה', וַעֲבַדְתָּם וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם כִּי יש סיכוי רב כי אָבֹד תֹּאבֵדוּן...

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

תורת חיים מוסרית: חטא הגאווה מפתה לחשוב שהכול בידיים שלנו. אם נוכל לזכור ולפעול בשיתוף פעולה עם אחרים ולהתחשב באחרים, נוכל לשמור על צניעות. כך נוכל להיות מוגנים יותר ובעל משאבים להתמודדות עם אתגרים קיומיים. כך אנו קוראים בספר בראשית: וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה, עַל-פִּי הַבְּאֵר שהיא בהשאלה באר שממנה שואבים חכמה קיומית... לֹא נוּכַל להשקות, לתת את החכמה לַצֹּאן, לאנשים, עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים והרועים. רק אז נגולל ביחד אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן.

 

איך לזכור את תורת החיים המוסרית

ביום יום קשה לזכור להיות מוסריים. אבל התנהגות מוסרית קבועה מאפשרת בסופו של דבר לחיות בדרך זו.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

איך זוכרים לחיות באופן מוסרי:  וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם. נבחר להאמין שדרך זו. וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם, הידיים הם המפעילות את תורת החיים הזו וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם, הדרך בה אנו תופסים את המציאות מכוונת אותנו למעשים המוסריים. הדרך בה אנו מנחים את ילדנו מחזקת גם את דרכנו. וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם. זוהי תורת חיים ליום יום אות מכנים החסידים עבודה בגשמיות או במילותיו של בר קפרא איזוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלוין בה? בכל דרכיך דעהו והוא יישר ארחותיך. והוסיף מר רבא אפילו לדבר עבירה: בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ, זאת תהיה האווירה של מי שיכנס לביתנו ויבקר במקומותינו.

 

אֶרֶץ טוֹבָה לְךָ מאת יששכר עשת.

אֶרֶץ טוֹבָה לְךָ.

אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם, עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת.

אֶרֶץ חִטָּה וּדְבָשׁ,

אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל יַצִּיב.

 

וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ עַד כָּאן.

לְמַעַן נַסֹּתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ,

אֶת יִעוּדְךָ.

הֲתִשְׁמֹר?  

 

כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם.

כִּי עַל כָּל מוֹצָא וְסִכּוּי יִחְיֶה הָאָדָם.

וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ,

אֶת יִעוּדְךָ.

 

הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח,

וְרָם לְבָבֶךָ.

וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי,

עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה.

 

שָׂא סָבִיב עֵינֵיךָ וּרְאֵה,

כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ...

לֹא לְבַד וְלֹא יָחִיד בָּאתָ.

כִּי נִחַם רוּחַ ה' צִיּוֹן, נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ.

וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן, וְעַרְבָתָהּ כְּגַן ה'.

שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה בָהּ,

תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה. 

וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתּ,ָ

וּבֵרַכְתָּ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה.  

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.