פרשת מטות: קיום הבטחות וחיזוק תורת חיינו
87פרשת מטות
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"
http://www.hebpsy.net/isaschar
ככל שמתקדם הקיץ העבודה לתיקון עצמי נעשית קשה יותר. בין השאר כי החום מתיש את כוח הרצון. מים צוננים, צל, אבטיח אדום מתפצלח, מצננים את הגוף והנפש. חמיצות הענב מרעננת. כך כוח הרצון מתגבר מעט. אבל זהירות עם הסוכר.
מחויבות להתחייבות
מהי מידת המחויבות להתחייבויות שלנו. אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה. במילים אחרות, אם הבטחנו נקיים. זהו הכבוד שאנו רוכשים לעצמנו, לאמינות שלנו וכן כבודנו לאחר המצפה למימוש ההבטחה ויתאכזב אם לא נקיים אותה. הקושי הגדול בהבטחה ובהתחייבות הוא שלפעמים לא הערכנו נכון את העבודה, המאמץ ולפעמים וויתורים על רצונות, הכרוכים במילוי המחויבות. לכן אומר קהלת אַל תְּבַהֵל (תמהר) עַל פִּיךָ, וְלִבְּךָ אַל יְמַהֵר לְהוֹצִיא דָבָר לִפְנֵי ה'... עַל כֵּן יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים... אֵת אֲשֶׁר תִּדֹּר שַׁלֵּם... טוֹב אֲשֶׁר לֹא תִדֹּר מִשֶּׁתִּדּוֹר וְלֹא תְשַׁלֵּם. כלומר עדיף לומר לא בצער מאשר להתחייב ולא לקיים התחייבות.
דעת חכמי ישראל אינה נוחה מנדרים. בספר דברים אומרים לנו כי אם לא נדור, לא נחטא, וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא. השופט יפתח נאלץ להרוג את ביתו בעקבות נדר שנדר, זהו אות אזהרה לדורות. בשולחן ערוך אנו מוצאים: אל תהי רגיל בנדרים. כל הנודר, אף על פי שמקיימו, נקרא רשע ונקרא חוטא. במסכת נדרים קובע רבי נתן כי נדר הוא עבודת אלילים: בדבר הראשון אנו פותחים ואומרים לו לאדם שנדר: דע לך שכל הנודר עושה מעשה רע כבונה במה (מזבח לאליל)...
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
מחויבות להתחייבות: מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר. נשמור על האמינות שלנו ועל כבודו של מי שהבטחנו לו. ניזהר בהבטחות גם לעצמנו וגם לאחרים. הבטחה יוצרת האשליה של נכונות, של רצון טוב. אבל רצון טוב מתבטא רק במה שעשינו ולא במה שהתכוונו לעשות.
חיזוק תורת החיים שלנו
תוקפנות היא חטא גם היא כאילו מוצדקת. כֹּל הֹרֵג נֶפֶשׁ וְכֹל נֹגֵעַ בֶּחָלָל תִּתְחַטְּאוּ (ראו עצמכם כחוטאים)... אחרי שטבעו המצרים בים סוף נאמר בתלמוד: ביקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר הקדוש ברוך הוא: מעשה ידי טובעין בים ואתם אומרים שירה?
בכל אחד מאתנו יש רגעים שעולים בנו הרהורי פגיעה באלו שתורת החיים שלהם מאיימת על שלנו. וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב... וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר... בני ישראל הושפעו לרעה והייתה מגפה של ממש, וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת ה'... עַל דְּבַר פְּעוֹר. את חשש להיות מושפע לרעה ניתן להפיג על ידי פגיעה והשתקת המשפיע, על ידי הימנעות ממגע עם המשפיע, או על ידי התחזקות עצמית ומוכנות להיחשף להשפעות שמהם אני לוקח מה שמתאים לדרכי.
אומר ספר החינוך: אין עושים מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראים לו שלום... לפי שמידת הרחמנות היא מידה טובה, וראוי לנו, העם הקדוש, להתנהג בה בכל ענייננו, גם עם האויבים עובדי עבודה זרה. זוהי התורה לפי ספר משלי דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם. עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר:
החסון נפשית אינו חושש פן ייגרר אחרי רגשותיו ולכן אינו זקוק לנקמה. על זה נאמר במשנה: איזהו גיבור שבגיבורים? זהו הכובש את יצרו... ויש אומרים, מי שעושה שונאו אוהבו. התחזקות נעשית על ידי חשיפה הדרגתית למקור המאיים. הימנעות מחלישה אותנו.
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
חיזוק והגמשת תורת החיים שלנו: נחזק את תורת חיינו, אבל לא באופן נוקשה. נעז להיחשף לתורות חיים שונות, לא כדי להחליף את שלנו, אלא כדי להעמיק אותה. כך תורת החיים שלנו תהיה פתוחה להתקשרות לתורות נוספות, להפריה הדדית ולהתעשרות.