לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת בהעלותך: השראה, חכמה אנושית ומדע, התמרמרות, תאווה והשתוקקות, לשון הרע, לסלוח

פרשת בהעלותך: השראה אלוהים משלבת חכמה אנושית מדעית. אנו מתקשים להסתדר במציאות, מתאווים, פוגעים, מדברים לשון הרע, והעיקר שנדע גם לסלוח.
תאריך פרסום: 5/6/2017

79פרשת בהעלותך

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

ענן השראה

   ענן השראה כיסה את עם ישראל כאשר ייסעו וכאשר יחנו. וּלְפִי הֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הָאֹהֶל הוא אהל מועד, המשכן... יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבִמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכָּן שָׁם הֶעָנָן שָׁם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. עַל פִּי ה' יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל פִּי ה' יַחֲנוּ...

   במהלך המסע ארון הברית נוסע לפניהם. וַיִּסְעוּ מֵהַר ה'... וַאֲרוֹן בְּרִית ה' נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם... לָתוּר לָהֶם מְנוּחָה. וַעֲנַן ה' עֲלֵיהֶם יוֹמָם בְּנָסְעָם מִן הַמַּחֲנֶה. וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה: קוּמָה ה' וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ. וּבְנֻחֹה יֹאמַר שׁוּבָה ה' רִבְבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל.

   אותו ענן השראה מקיף ומלווה גם כל אדם ואדם. וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיְדַבֵּר אֵלָיו, אל משה. וַיָּאצֶל מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים וַיְהִי כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וַיִּתְנַבְּאוּ וְלֹא יָסָפוּ...  וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

רגעי השראה: נשים לב לרגעי ההשראה שאנו חווים. אלו רגעים בהם אנו חווים התעלות מעל היום יום. אלו רגעים בהם נוכל להרהר על משמעות דרך חיינו. ואם יצאנו לדרך, ההשראה תיתן לנו כוח להתגבר על מכשולים. השראה תכוון אותנו במעשינו וביצירות שניצור.

 

חכמה אנושית

   יש תורה ויש חכמה. התורה האלוהית היא תורת חיים מוסרית שנועדה לשמור על התבל וכל המאכלסים אותו. החכמה היא יכולת האדם להבין את עקרונות תורת חיים זו. כך אפשר להבין את מדרש איכה רבה על פסוקי מגילת איכה. גַּם נְבִיאֶיהָ של בני ישראל לֹא מָצְאוּ חָזוֹן מֵה', לא הצליחו להבין את הכתוב בתורת החיים שנתן ה'. על כך אומר מדרש איכה: אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים, תאמין, כי החכמה להבין את תורת החיים האלוהית היא בטבע האדם. אבל אם יאמרו לך: יש תורה בגוים, כלומר בתרבות כלשהי, אל תאמין, כי את התורה האלוהית לא בני אדם יצרו.

   כך אפשר להבין את משה רבינו שנעזר בחכמתו הארגונית של חותנו המדייני. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה... לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ... חותנו מסרב וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ. ומשה ממשיך להפציר בו: אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם... להיות לעיניים כאן היא היכולת להבין משהו מתורת החיים האלוהית.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

ידע מדעי: אלוהים כפי שכל אחד מבין אותו, נתן לנו את דרך החשיבה המדעית המסודרת, המאפשרת להבין בוודאות גבוהה את עקרונות תורת החיים האלוהית. החשיבה המדעית עושה מאמץ לא לערב אמונות שונות, וכוונות אנושיות בתהליך החקירה. זוהי הגישה האובייקטיבית. לכן ידע מדעי יש בו קירבה מסוימת לתורת החיים האלוהית. נעזר במחקרים שיטתיים על מנת להבין את עקרונות פעולות העולם שאלוהים ברא.

 

ערך תלונות והתמרמרות

   וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה'. וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ ה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה. וַיִּצְעַק הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ. וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא תַּבְעֵרָה כִּי בָעֲרָה בָם אֵשׁ ה'. המתלונן כמוהו כמבעיר אש בקרבו ואף בסביבתו. האש שהחלה לבעור יכולה לשקוע, אם תבער בנו במקום אש-התלונה אש-ה'. אש-ה' מאירה ומעודדת אותנו להתמודד עם הקושי שזיהינו.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

המתלונן והמתמרמר: ברגעי קושי רעים טבעי שנתמרמר, שנתלונן, שנאשים את עצמנו או אחרים. יש חשיבות לרגעים הללו. כי בהם אנו מבצעים הערכת מציאות וחווים אותה בשכל וברגש. זהו תהליך חשוב שאמור להוביל אותנו כאשר נרגע, לתכנן תכניות מציאותיות איך להתגבר על הקשיים. אם לא נרגענו והמשכנו את ההתמרמרות והתלונות, יִמָּנַע מאתנו לפעול לטובתנו. 

 

תאווה  והשתוקקות

   וַיָּקָם הָעָם כָּל הַיּוֹם הַהוּא וְכָל הַלַּיְלָה וְכֹל יוֹם הַמָּחֳרָת וַיַּאַסְפוּ אֶת הַשְּׂלָו... הַבָּשָׂר עוֹדֶנּוּ בֵּין שִׁנֵּיהֶם טֶרֶם יִכָּרֵת (תאווה אחזה בהם) וְאַף ה' חָרָה בָעָם, וַיַּךְ יְהֹוָה בָּעָם מַכָּה רַבָּה מְאֹד. וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא קִבְרוֹת הַתַּאֲוָה כִּי שָׁם קָבְרוּ אֶת הָעָם הַמִּתְאַוִּים.

   מפרקי אבות אנו לומדים: רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר אוֹמֵר: הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם. בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר... אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ... אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ...

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

תאווה והשתוקקות: כל מערכות הגוף מתעוררות לחיים כאשר אנו מצליחים לממש השתוקקות או תאווה. ההנאה עצומה. חבל רק שהיא מוגבלת בזמן. מולם עומדות אהבת האחר, החיבה, ההתפעלות. עוצמתם קטנה אבל משך הזמן שהן נחוות ארוך יותר. מי האיש המסוגל לכבוש את יצרו לנוכח מושא תאווה מזדמן? באותו רגע אפילו קשה לחשוב על מחיר ממוש התאווה, או על עוצמת רגש ההחמצה אם לא נממש את ההזדמנות. במה נבחר?

 

לשון הרע פגיעה באחר ובעולם

  וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן, ותוצא שם-רע בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח... ואלוהים שואל אותם: וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. וַיִּחַר, ויזעם, אַף ה' בָּם וַיֵּלַךְ. וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת.

   במסכת ערכין אנו קוראים: כל המספר לשון הרע כאילו כפר בעיקר... ואמר ר' יוסי: כל המספר לשון הרע, נגעים באים עליו... אמר ריש לקיש: מהו שכתוב זאת תהיה תורת המצורע? והתשובה: זאת תהיה תורתו של מוציא שם-רע.

   על בסיס אלו הדברים חקר והעלה על נס החפץ חיים, את כל תורת שמירת הלשון שהיא אחת הצרות המרכזיות ביחסים בין אישיים.

   ספר תהילים מציע "סם חיים": מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב? נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ. ובספר משלי: שֹׁמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ שֹׁמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ. ובספר ויקרא: לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה': ובספר שמות: לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא, אַל תָּשֶׁת יָדְךָ עִם רָשָׁע לִהְיֹת עֵד חָמָס. ובספר דברים: אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר...

   מסכם הרמב"ם בהלכות דעות: אמרו חכמים: שלש עבירות נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא, עבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכות דמים, ולשון הרע כנגד כולם. ועוד אמרו חכמים: כל המספר בלשון הרע כאילו כופר בעיקר... ועוד אמרו חכמים: שלשה לשון הרע הורגת: האומר לשון הרע, והמקבל, המקשיב לו, וזה שריכלו עליו, שאומרין עליו... והמקשיב, המקבל לשון הרע, הוא הגרוע מכולם... ואף על פי שהמרכל אומר אמת, הרי זה מחריב את העולם.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

שמירת הלשון: מעשים של יום יום: תקשורת לא ישירה כגון שהמורה מדברת על הילד עם ההורים שלא בפניו. דברים על אחרים שלא בפניהם כגון שמדברים על מי שלא נוכח במפגש. כל הדברים הנאמרים באמצעי התקשורת מול המצלמה על אחרים. השארת הודעה חשובה באמצעי תקשורת כמו הודעת פיטורין. אימונים לשמירת הלשון כוללים בעיקר שמירה על כלל התקשורת הישירה מול בעל הדבר. קשה ביותר אבל חוסך צרות לנו ולעולם.

 

פגיעה באחר וסליחה

   מרים ואהרון הוציאו שם-רע למשה. אלוהים מעניש את מרים בצרעת. משה סולח למרים, וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ למרים.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

לסלוח: אנשים סולחים בריאים יותר בגוף ובנפש ומסתדרים טוב יותר במסגרת יחסי אנוש. נאמן את עצמנו לסלוח על פגיעות שאנו נפגעים. נתאמן לסלוח על פגיעות קטנות, עד שנוכל לסלוח על עוולות. לסלוח הוא תהליך של ניקוי פנימי ולא בהכרח מחייב התפייסות אם הפוגע מסוכן.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.