פרשת נשא: פגיעה, אור ושלום, קינאה והימנעות
78פרשת נשא
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"
http://www.hebpsy.net/isaschar
חטא כפגיעה בעצמי או באחר
חטא מלשון החטאה. אפשר לתקן את דרכנו בהתאם לתורת החיים שניתנה על ידי ה'. עלינו להכיר בפגיעה שפגענו, לחוות אשמה, לפצות על הפגיעה, ללמוד מהניסיון ולתקן את דרכנו. אלוהים מבקש ממשה לדבר אל העם: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטֹּאת הָאָדָם לִמְעֹל מַעַל בַּה' (כל פגיעה היא פגיעה בעולם שנברא) וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא: וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וְהֵשִׁיב אֶת אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ (חישב בראשו איך לתקן את דרכו) וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו וְנָתַן לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ (פיצוי לנפגע).
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
פגיעה באחר: אם פגענו באחר, בעצמנו, בחי בצומח ובדומם, זה הזמן לתת לאשמה להפעיל אותנו. כך נכיר את הפגיעה. כך נוכל לפצות את הפגיעה ובהמשך ללמוד מנסון ולתקן את דרכנו.
ברכת הכוהנים הגנה, אור, יופי ושלום.
נוהגים שהכוהנים מברכים את כל הקהל ולפעמים את כל העם. הכוהנים עומדים מול הקהל ידיהם נשואות מול הקהל תוך שהם מכוסים בטלית. כּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. לברכה מספר מרכיבים של איכות חיים ושמירה על החיים: היותך מבורך מעצם קיומך, האפשרות להיות מוגן. האפשרות להיות מואר ובעל חן. וכל אלו עם הפנים נשואות אל השלום.
מקובל שלא להביט על בכוהנים בשעת הברכה. כל אחד מרוכז בפרטי הברכה הנסוכה כדי שתחדור ללבבות. אבות נוהגים לכסות את ילדיהם בטלית בזמן הברכה. כך היא מחברת בין הורים לילדים כדברי הנביא מיכה: וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם.
ברכת הכוהנים מזכירה לנו כמה תפקידים חשובים בעולם: להגן על החשופים, להאיר דרכם של ההולכים בחושך, ליפות את העולם ולהרבות שלום בעולם.
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
ברכה לאור לטוב ולשלום: נלמד לברך זה את זה. נלמד להקשיב לברכות ולהתברך בהן. נלמד לחוות את היותנו מבורכים מעצם הקיום שאינו מובן מאליו. נלמד לברך את המובן מאליו. נזכור את מרכיב ברכת הכוהנים כדי לפעול בדרכם.
קינאה
וְעָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ עָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה.
קנאה בזולת, לקנא ב... נמצאת בבסיס תחרות, היא עשויה לעורר אותנו לעבודה קשה כדי השתפר, להשתכלל ולהשיג את האחר. ניתן להשיג את האחר גם על ידי פגיעה בו. בתלמוד הבבלי אומרים: קנאת סופרים תרבה חוכמה ובשיר השירים אנו קוראים: עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה. אש הקנאה או תשרוף, או תעורר אותנו לפעולה אלוהית של התפתחות אישית שהיא שלהבת-יה.
קינאה בבן או בת הזוג, לקנא ל... מתעוררת כאשר החברות שלנו מאוימת על ידי זולת שלישי, הנמצא בקשר עם בן או בת זוגנו. אנו עלולים לצמצם את צעדיו של בן או בת זוגנו או לנסות להשתפר ולהיות בן זוג ראוי יותר. לקנא ל... גם מבטא תמיכה קיצונית בדרך חיים ופגיעה בכל מי שמתנגד לדרך זו, זוהי הקנאות. פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי:
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
בתקופות קינאה: ניזהר לא לפגוע מתוך הקנאה, אבל היא עשויה להזמין אותנו להשתמש בכוח שלה על מנת להתקדם ולהתפתח.
נזר והתנזרות
התנזרות היא הימנעות המחלישה את המערכת העצבית. על כך אנו לומדים מהרמב"ם: שמא יאמר אדם: הואיל והקנאה והתאווה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאין את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר... עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא ישא אישה ולא יישב בדירה נאה ולא ילבש לבוש נאה, אלא השק והצמר הקשה וכיוצא בהן... גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה, המהלך בדרך זו נקרא חוטא... ועל כל הדברים האלה וכיוצא בהם ציווה בספר קהלת, שלמה: אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר לָמָּה תִּשּׁוֹמֵם: אַל תִּרְשַׁע הַרְבֵּה וְאַל תְּהִי סָכָל לָמָּה תָמוּת בְּלֹא עִתֶּךָ: טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם:
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
הימנעות: הימנעות מחלישה את המערכת העצבית ואת כושרה לשאת מצבים רגשיים לא נוחים. אם נזהה הימנעות שלנו, בהדרגה נחשוף עצמנו למצב שנמנעו ממנו, וכך נחזק את יכולתנו לשאת אי נוחות רגשית.