לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

תורת הנפש בפרשת השבוע

אחד במאי: כבוד לפועל, שכר הגון ועצמאות כלכלית

בזכות העבודה וההתפרנסות כדי לחיות מיגיע כפיך. אגבל יש לדאוג לרווחת העובד ולשכר הגון.
תאריך פרסום: 2/5/2017

68אחד במאי

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

בזכות העבודה והפרנסה

   האחד במאי הוא חג הפועלים. ביום זה נזכור את המושגים שיש בהם כבוד והישג אנושי: פועל, עבודה, מקום עבודה, חריצות, אכפתיות, מקצוע, איגוד מקצועי, שכר הוגן, שעות עבודה נוחות, תנאי עבודה הולמים, יחסי עובד מעביד הוגנים, פרנסה, עצמאות כלכלית. כל עובד הוא פועל באשר הוא גם אם הוא בן עם אחר. לא רק תחרות, שוק פרטי, עושר, בנקים, כסף.

  חז"ל דיברו בזכות העבודה והמלאכה. יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ (מלאכה), שיגיעת שניהם משכחת עוון. וכל תורה שאין עמה מלאכה - סופה בטילה וגוררת עוון... כל שאינו מלמד את בנו אוּמָנוּת (מקצוע) כאילו מלמדו לִסְטוּת (מדרך הישר)... גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים...

לעולם ידחק אדם עצמו ויתגלגל בצער, ואל יצטרך לבריות. ואפילו היה חכם ומכובד וְהֶעֱנִי, יעסוק באוּמָנוּת...

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT) 

עבודה: האם אנחנו עובדים? האם אנחנו מכבדים עובדים אחרים שעובדים אתנו? האם אנחנו פועלים מלשון פועלים על המציאות? האם כל עבודה מכבדת את בעליה?

פרנסה: האם אנו חיים על פי יכולת ההשתכרות שלנו?

ההמנון המיתולוגי של הפועלים: האינטרנציונאל. (תרגם: שלונסקי(
קום התנערה, עם חלכה, עם עבדים ומזי רעב!
אש הנקמות הלב ליחכה, לקראת אויב היכון לקרב!

עולם ישן עדי היסוד נחריבה, מגב כפוף נפרוק העול,
את עולמנו אז נקימה, לא כלום - אתמול , מחר - הכל.

זה יהי קרב אחרון במלחמת עולם, עם האינטרציונל יעור, ישגב אדם.

היסטוריה של המועד

   ראשיתו של חג הפועלים בארצות הברית. ב-1 במאי 1886 הכריז ארגון העובדים האמריקאי על שביתה ארצית בדרישה ליום עבודה בן שמונה שעות. באירועי השביתה בשיקגו שוטרים ירו לתוך המון מפגינים, הרגו ופצעו רבים. מנהיגי פועלים נאסרו, נשפטו ונידונו למוות. בעקבות האירועים האלה הוחלט בארצות הברית לקבוע את האחד במאי כיום זיכרון לקורבנות של אירועי השביתה וכחג העבודה.

   ב- 1889, במלאת 100 שנה למהפכה הצרפתית,  התכנס בפריס האינטרנציונל הסוציאליסטי השני, והחליט לקבוע את האחד במאי כיום סולידריות בינלאומית של כל הפועלים בכל העולם. כן קבע האינטרנציונל את הדגל האדום כסמל למאבק. שנה אחר כך הפגינו המונים באותו הזמן בארצות הברית, ברוב מדינות אירופה, בפרו, בקובה ובסין. מאז הפך האחד במאי ליום של הפגנות והזדהות של פועלים.

   1 במאי 1892 ציינו פועלי ברית המועצות היהודית את יום הפועלים. ב-1906 צוין היום לראשונה בארץ ישראל.

   החל משנות ה-20 של המאה העשרים, ציינה הסתדרות העודים הכללית את יום הפועלים כיום חג כללי בכל שנה. באמצע שנות התשעים הופסק הטקס המסורתי של הנפת הדגל האדום על בניין הוועד הפועל של ההסתדרות.

   כיום מציינים מועד זה המפלגה הקומוניסטית, ותנועות נוער שונות,  באמצעות צעדה בתל-אביב ובנצרת.    

נאום חיים נחמן באיליק בקונגרס הציוני הי"ב בקרלסבאד ב-1921  

   הננו עדים לחזיון היסטורי גדול: בניהם ובני בניהם של חנוונים ותגרים וספסרים ומלמדים ובטלנים נוהרים, מתוך סכנת נפשות ממש, בידיים פשוטות ובעיניים צמאות, לארץ חזונם. הם מתגוללים בדרכים, רעבים ויחפים, מקצתם מומתים גם בידי רוצחים, הם עולים ונמשכים לאותה ארץ רחוקה לעבוד בה עבודת פרך במשך ימים רבים, חודשים ושנים, למען היותנו יסוד עובד ופועל בעולם!

שיר העבודה והמלאכה / חיים נחמן ביאליק

מי יצילנו מרעב?  מי יאכילנו לחם רב?
ומי ישקנו כוס חלב, ומי ישקנו כוס חלב?
למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה!

 

מי יתן לנו כסות בקור? ומי בחושך יתן אור?
מי יעל מים מן הבור, מי יעל מים מן הבור?
למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה!
 

ומי נטע עצים בגן, לפרי וצל, כל מין וזן,
ובשדות זרע דגן, ובשדות זרע דגן?
למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה!

 
מי הכין לנו פינת גג, גדר לגן, לכרם סייג,
ומי טרח ומי דאג לכבוד שבת, לכבוד החג?
למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה!

 

על כן נעבוד, על כן נעמול תמיד, בכל ימי החול.
כבד העול, נעים העול! ובעת הפנאי נשיר בקול
שירי תודה, שירי ברכה לעבודה ולמלאכה!

 

האדם והטבע א"ד גורדון

   והיה ביום ההוא וניתנה בך, בן אדם, רוח חדשה, והרגשת רגש חדש, רעב חדש– לא רעב ללחם ולא צמא לכסף, כי אם לעבודה.  ומצאת עונג בכל עבודה, אשר תעבוד, ובכל מעשה, אשר תעשה, כעונג אשר אתה מוצא באכילה והשתייה.

   ושמת לבך ביום ההוא להנעים ולהטעים את עבודתך, כאשר הנך שם לב היום להנעים את מאכלך, וכאשר הנך שם לב היום להרבות את פרי עבודתך–את הכסף. וידעת לעבוד די סיפוקך בכל יום. לא תגרע ולא תוסיף. 

   אבל יתר כל תשים לב לעבוד כל עבודה וכל מעשה בתוך הטבע, בתוך העבודה העולמית, בתוך החיים העולמיים והמרחב העולמי. כן תעשה את עבודתך בשדה וכן תעשה את עבודתך בבית. כי כך תבנה את הבית.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.