לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדרך היהודית לתיקון המידות

פרשת ויחי: כבוד האדם והאמת, לסלוח, ערך הברכה

לא נשכח לשמור על כבוד האדם כאשר אנו באים לומר לו את האמת. לפעמים גם נוותר עליה מפני כבודו. נדע לסלוח ונדע לברך. כך נגביר את השפע בעולם.
תאריך פרסום: 28/12/2016

פרשת ויחי

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

כבוד האדם והאמת

וְעָשִׂיתָ עִמָּדִי חֶסֶד וֶאֱמֶת... כשאנו שוקלים אם לומר את האמת ולפגוע בכבוד האחר. מה גובר על מה? הפגיעה באחר או ערך האמת וגילוי הלב? לא תמיד ניתן לשלב בין ערך האמת וכבוד האדם. אנשי אמת בשם האמת, האותנטיות והפחד מצביעות ושקרים, פוגעים בכבודם של הקרובים להם ביותר. בתלמוד הבבלי מתווכחים הלל ושמאי על השאלה כיצד מרקדין לפני הכלה אם היא חיגרת או סומאת? בית שמאי אינם מתירים לשקר ומברכים: כלה כמות שהיא. ואילו בית הלל שמאי מציעים לברך כלה נאה וחסודה. מדיון זה הסיקו החכמים: לעולם תהא דעתו של אדם בענייני אמת וחסד מעורבת, כלומר מתחשבת עם הבריות.

 

היכולת לסלוח

וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ... וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי. וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה ה' חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב. וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם. היכולת לסלוח לפוגע היא תכונה עילאית. היא דורשת בעיקר מאבק נגד רגש הנקמה. אבל רווח השלום גדול, והסכנה הרבה פחות גדולה ממה שנדמה.  

 

הברכה תהליך נפשי ובין אישי המשפיע על העולם

   הרב חיים מוולוז'ין (המאה-19) טוען כי הברכה שומרת על הקשר בינינו לבין מקור עליון. רוב הברכות פותחות ב: ברוך אתה... במטרה ליצור קשר עם אלוהים או מקור עליון כפי שכל אחד חווה ומבין אותו.

   משורש המילה ברוך אנו מזהים את הבריכה שהיא מקור מים חיים. כלומר מקור עליון יכול להיות מקור החיים. אנו מברכים על שלל חוויות שאנו חווים בחיינו. אנו מברכים גם למען עתיד טוב יותר.

   בשורש המילה ברוך אנו שומעים גם את הברכה, כלומר לרדת על הברכיים. כמו להבריך גמלים כלומר לרדת נמוך, להצטנע מול כוחות עליונים שגם הם שותפים לגזירת הדין ביחד עם כוחנו.

   הספר "הכתב והקבלה" על בראשית פרק יב פסוק ג מפרש את הפסוק ונברכו בך משפחות האדמה: מבריך ומרכיב מלשון הרכבה. כמו הרכבת עצים, כלומר לחבר רכיב של עץ אחר על עץ קיים. מטרת פעולה חקלאית זו היא להשביח את העץ, להגביר את פריו. וכך אנו מבצעים מעין הרכבה בינינו לבין אלוהים כפי שכל אחד חווה ומבין אותו.

   הברכה נמצאת רק במקום שאין לנו ידיעה בו, שאיננו יכולים למדוד אותו ולנבא אותו. כלומר ברגעי אי הוודאות שיש בהם ספקנות מהולה ביראה. במסכת תענית אנו קוראים על מה שאומר לנו רבי יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין... ואילו רבי ישמעאל אומר: אין הברכה מצויה אלא בדבר שאין העין שולטת בו... אין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי אלא בדבר הסמוי מן העין.

   באמצעות הברכה יש לנו רשות ליהנות מעולמו של בורא העולם. הברכה היא ההודאה שאני מכיר בכך שהוא מקור השפע. כמו למשל בספר תהילים: הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדו.

   והנה אנו רואים שיש בברכה גם מכוח הניבוי מעין "נבואה שעשויה להגשים את עצמה". בבראשית מ"ט פסוק א' וַיִּקְרָא יַעֲקב אֶל בָּנָיו וַיּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים: ואחרי שאומר דברים אלו הוא מברך את בניו. במילים אחרות, באמצעות ברכות אנו משתתפים במעשה תיקון הבריאה. כך אנו מגדילים את שליטתנו על העולם תוך שמירה על צניעותנו. בספר הזוהר על פרשת ויחי מתוארות הברכות היורדות מן השמיים והברכות העולות לשמיים: יש ברכות יורדות מלמעלה למטה, ונגנזות כאחת בתוך עומק הבאר, ונביעת הבאר אינה פוסקת בלחישה... ויש את כל ברכות מלמטה הנמשכות בלחישה, בנעימה מתוך אהבה של קול השופר...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

כבוד האדם והאמת: נשים של לרגעים בהם אנו עומדים לומר את האמת למישהו. האם אין האמת פוגעת בו. האם מדובר באמת שאם לא נאמר אותה, האחר עלול להיפגע. למשל במצבים של פקוח נפש או הפסד כספי.

לסלוח: היכולת לסלוח ממלווה אותנו ביום-יום. נאמן עצמנו לסלוח במצבים קלים. כך נגיע מוכנים יותר לרגעים קשים.

ערך הברכה: נלמד לברך את עצמנו, ילדנו, ואחרים. נשים לב לפער בין הברכה והקללה. נימנע מקללות.  

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.