לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

חודש כסליו: חודש הקשת בשמים לפיוס וקשת האדם למלחמה.

פיוס במקום מלחמה, אחדות מתוך הניגודים
תאריך פרסום: 22/11/2016

חֹדֶשׁ כִּסְלֵיו חֹדֶשׁ הַקְּשָׁתוֹת לְפִיּוּס וּמִלְחָמָה.

יששכר עשת "לרפא את יצירי כפיך".

isas.eshet@gmail.com

קשת המלחמה היא מעשי ידי אדם. קשת הפיוס והשלום היא מעשה ידי אלוהים. שתיהן עומדות לרשותנו תוך כדי תיקון התכונה או הרגל אותם בחרנו לשנות. חג החנוכה הנחוג בכסליו נחוג לכבוד קשת המלחמה שניצחה ונתנה לנו מממלכה. אבל לא עברו מאה שנה ושוב נחרבה הממלכה. נראה שלא השכילו המנהיגים להשתמש בקשת האלוהית של הפיוס והשלום.

 

קֶשֶׁת אֱלֹהִים וְקֶשֶׁת הָאָדָם מאת יששכר עשת

בַּחֹדֶשׁ כִּסְלֵיו, שֶׁמֶשׁ מְעִירָה קֶשֶׁת בְּעָנָן שָׁחֹר.

קֶשֶׁת נוֹטָה לְשָׁמַיִם עֶלְיוֹנִים,

קֶשֶׁת בְּרִית פִּיּוּס וּשְׁלוֹמִים,

בֵּין כָּל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל וּלְבֵין אֱלֹהִים.

הִיא לְעוֹלָם לֹא תִּסּוֹב לְאָחוֹר.

 

קֶשֶׁת הָאָדָם כְּלִי מְסֻכָּן.

זֹאת יוֹדֵעַ כָּל בַּעַל זָקָן.

הִגִּיעַ כִּסְלֵו וְלֹא יֵרְדוּ גְּשָׁמִים.

גּוֹזְרִים תַּעֲנִיּוֹת צִבּוּר עַל הַמַּאֲמִינִים,

כִּי אֵין קֶשֶׁת בַּשָּׁמַיִם,

אֲבָל יֵשׁ קְשָׁתוֹת בִּידֵי עַמִּים.

 

בַּחֹדֶשׁ כִּסְלֵיו, קֶשֶׁת חַשְׁמוֹנָאִים,

חֲנֻכָּה, חֲנֻכִּיּוֹת, אוֹר, סֻפְגָּנִיּוֹת וּסְבִיבוֹנִים,

נִסִּים וּגְבוּרוֹת שֶׁל אֲנָשִׁים.

רַק מֵאָה שָׁנָה חָלְפוּ, שׁוּב קֶשֶׁת, וְהַפַּעַם חֻרְבָּן.

לָכֵן לַגְבוּרוֹת נַעֲשֵׂיתִי סַרְבָן.

תְּשׁוּעוֹת וּמָעֹז צוּר יְשׁוּעָתִי,

כְּבָר אֵינָם בִּרְכָתִי.

 

בַּחֹדֶשׁ כִּסְלֵיו, צִיּוּצֵי נַחֲלִיאֵלִי אֶת סַכָּנוֹת הַגְּבוּרָה מְפַרְסְמִים.

קוֹלָם מִתְנַגֵּן בְּהָרִים, גְּבָעוֹת וּמִישׁוֹרִים,

מְעוּטַרֵי רַקָּפוֹת, נַרְקִיסִים, כַּרְכּוֹמִּים,

צְבוּעִים בִּנְבִיטוֹת יְרֻקּוֹת שֶׁל אַחֲרֵי גְּשָׁמִים,

וְכִּתְמֶי וַאן-גוֹך צְהֻבִּים וְחוּמִים.

וְאֵין קְשּׁוּבִים.

 

בַּחֹדֶשׁ כִּסְלֵיו, לְאִטָּם נָעִים שַׁבְּלוּלִים לִמְצֹא אֲהוּבִים,

בִּשְׁבִילֵי טַל בֹּקֶר תַּחְתּוֹן וְגֶשֶׁם מָּרוֹם.

גַּם עוֹצְרֵי הַדָּם בִּסְפוֹגית, שֶׁקִּבְּלוּ חִסּוּנִים,

מֻזְמָנִים לְמַהֲלָכֵי אַחֲוָה מְסֻכָּנִים, לְפְּרִיקַת רְגָשׁוֹת טְעוּנִים,

לִפְנֵי שֶמוּגָפִים הַתְּרִיסִים,

מִפָּנַי הַקַשַתִים...

קָדִימָה הַמְּהַסְּסִים!

 

בית המקדש הראשון נחרב כשעם ישראל היה מפולג לשתי ממלכות ישראל ויהודה, דתיים וחילוניים. עשרות שנים אחר כך, בכסליו, הוקם בית המקדש השני בירושלים על ידי עזרא ונחמיה. שנים רבות אחר כך, החשמונאים היהודים ניצחו את היוונים וחנכו שוב את בית המקדש. חג חנוכה הנחוג בכסליו מציין אירוע זה. שקמה המדינה בכסליו, קבעה כנסת ישראל את ירושלים כבירת ישראל ושנים אחר כך גם רמת הגולן שנכבשה מידי הסורים נכללה במסגרת מדינת ישראל. נראה שניצחונות אינם מובילים לשלום, אלא רק מה שכל אחד מאתנו יתרום את תרומתו הצנועה לשלום בסביבתו.

   והייתה השואה האיומה שאחריה בכסליו נפתחו משפטי נירנברג נגד הנאצים שפשעו במלחמת העולם השנייה כשרצחו שישה מיליון יהודים. לא עברו אלא שנים אחדות ומדינות העולם החליטו על חלוקת ארץ ישראל בין היהודים, לערבים. עליות שונות הביאו יהודים לארץ ואחת הגדולות התחילה בכסליו והיא עליית יהודי מרוקו.

   על פי התורה יצחק וישמעאל שאנחנו הצאצאים שלהם, "אחים ואנחנו" ואמורים לחיות ביחד על אותה אדמה כאחים. האם נשכיל לנצל הזדמנות נוספת כשהקמנו בית שלישי לתפארת, ולא להגיע שוב לחורבן? אחרי חורבן בית שני עברו 2000 שנה של נדודים, פרעות ושואה, עד שזכינו להקים את הבית השלישי!  מה כל אחד יתרום בסביבתו כדי לבסס את האחדות בעם ואת הקשר המשמעותי עם אחינו הנוצרים והמוסלמים?

  בכסליו נפטרו שני ראשי ממשלה דוד בן גוריון וגולדה מאיר שבנו וביססו את ממדינת ישראל. גם אליעזר בן יהודה שהחיה את השפה העברית שהיא השפה הרשמית של מדינת ישראל נפטר בחודש זה. ואנחנו הקטנים מה אנחנו תורמים כדי לבסס את המדינה שלנו?

   מוחות יהודים נעלים עדיין ישנם. שני פרסי נובל הוענקו בכסליו לנציגנו מנחם בגין וש"י עגנון. איזה כישורי חיים אנחנו מקנים לילדנו שיביאו אותם להישגים נעלים?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ניצחונות פשרות ושלום: נחפש פשרות במקום לנצח. גם אם נצחנו במשחקי ניצחון והפסד, נראה בשמחת הניצחון, אימון למערכת העצבית של המפסיד שתוכל לשאת את רגש האכזבה ואולי הכעס כלים המנצח, וכך יוכל להמשיך את השיחה אחרי ההפסד, לקראת פשרות ושלום. את זה עשו אנואר סעדת נשיא מצריים, ומנחם בגין ראש ממשלת ישראל, כשחתמו על הסכם שלום, אחרי שנים רבות של מלחמות. כל פעם שנראה קשת בענן נזכור שהיא מכוונת לשמים לשלום ולא לקשת מעשה אדם המכוונת למלחמה.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.