לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

תורת הנפש בפרשת השבוע

פרשת לך לך: תרומה לפרט ולכלל, פשרות, עבודה ומחוייבות

זהו מסעו של ארבהם שהפך למסע של עם. כך כל מי שיוצא למסע, שיש בו ערך גם לכלל. המסע מחייב פשרות, עבודה, התגברות על קשיים ומחוייבות.
תאריך פרסום: 7/11/2016

פרשת לך לך

 יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

 http://www.hebpsy.net/isaschar

אברהם אבינו יוצא למסע חייו מארצו ומולדתו. מטרת המסע למצוא את ייעודו. מסעו האישי הופך להיות מסע של עם. מסע לקראת יעוד.

הצלחה אישית מחוברת לתרומה לעולם

  מסע חיינו מתחיל כשיצאנו מבית ההורים. אנו מחפשים "להסתדר בחיים" מחפשים להצליח. כעצם אנו מחפשים משמעות, ייעוד. במילים אחרות הצלחה מחוברת גם לתרומה לעולם ולא רק לעצמנו: וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה... וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. זוהי השליחות, המזומנת לכל אדם במסע חייו.

פתרונות של פשרה

   דרך חדשה אפשרית להגשמה עצמית היוצרת התנגשויות עם המציאות היא דרך הפשרות, דרך האמצע. אברהם פונה ללוט ומציע לפתור מריבה בפשרה: וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ.  אברהם מציע ללוט: וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה. דרך הפשרה היא גם דרך של הסתפקות במועט.

ערך העבודה והקשיים

עבודה רבה וקשיים מצפים ליוצאים לדרך חדשה. שום דבר אינו בא בקלות: וַיֹּאמֶר (ה) לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם ,וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה... וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. כך גם קורה בסיפור על הגר. שרה מענה את הגר: וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי (את הגר) וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ: ומלאך ה' מציע לה לשוב לבית אברהם. ...שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ וְהִתְעַנִּי תַּחַת יָדֶיהָ... ה' הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב...  

ברית מילה, התחייבות

ברית מילה זוהי התחייבות, מחויבות. אדם כורת ברית מילה עם אלוהים או עם העולם, או הטבע, או בני האדם. ברית של מילים, כלומר התחייבות. וקיים גם טכס ברית המילה בבשר. כך גם אמר איוב וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ. כך ישנו המנהג של ברית דמים ששני חברים שורטים בבשרם ומערבבים את הדם, כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ, נאמר בספר דברים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

1.  תרומה לעצמי ולעולם: בדרך להשיג, או להצליח, נשאל את עצמנו האם הצלחתנו גם תורמת משהו לעולם. נחפש להיות משמעותיים לעצמנו ולעולם. זוהי משמעות החיים. זהו היעוד האישי שלנו.

2. פתרונות של פשרה: יש אפשרות לפתור בעיות במאצעות פגיעה באחר או בסביבה. נחפש גם לפתור בעיה באמצעות פשרה. פשרה נותנת מקום לאחר. פשרה גם נותנת סיכוי להתאוששות. עם קטפנו רק פרח אחד, עדיין שדה הפרחים יפרח ויתפתח.

3. ערך העבודה והקשיים: מחקרים מראים שהצלחה בחיים תלויה רבות ביכולת שלי להתמיד בעבודה, ולהתגבר על קשיים.

4. ברית מילה, מחויבות: קשר משמעותי כולל בתוכו שלושה מרכיבים, השתוקקות, התחשבות ונתינה לאחר ומחויבות לקשר. קשר ללא מחויבות, ללא ברית, הוא קשר רופף שיש בו מרכיב של ניצול וסופו נטישה חד צדדית. מחויבות ניתן להתיר בהסכם פירוד.

 

 

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.