הושענות שמחת בית השואבה והושענה רבה: תקווה ופחדים בבא החורף ותחינת הושע נא.
14הושענא שמחת בית השואבה והושענא רבא
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"
http://www.hebpsy.net/isaschar
מנהג הוא בימי חול המועד של סוכות להגיע לבית הכנסת עם ארבעת המינים. בית הכנסת מתמלא בצבעי ירוק וריחות ירק השדה, גדות נחלים ופירות המטעים. במהלך קריאת ההלל (הלל הוא חלק בתפילה הנקרא בשירה, בימי חג ומועד שבו מודים ומשבחים את ה'. בין השאר קוראים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְרוֹא אֶת הַהַלֵּל: הַלְלוּיָהּ, הַלְלוּ עַבְדֵי ה', הַלְלוּ אֶת שֵׁם ה'. יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ, מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא, וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא. זֶה הַיּוֹם עָשָׂה ה', נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ: הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב, כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.)
בעת אמירת הלל בקטע הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו ובקטע אנא ה' הושיעה נא. אוחזים את ארבעת המינים בשתי ידיים ומנענעים לארבע רוחות השמים, לשמים ולאדמה. בסיום התפילה אוחזים המתפללים את ארבעת המינים ומקיפים את שולחן התורה תוך אמירת פיוט מיוחד. ואמירת אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא.
על ארבעת המינים מברכים: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, בִּפְרִי עֵץ הָדָר וְכַפּוֹת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבוֹת וְעַרְבֵי נָחַל, וּבְנַעֲנוּעִי אוֹתָם תַּשְׁפִּיעַ שֶׁפַע בְּרָכוֹת. בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן:
שמחת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה
מנהג עתיק הקשור לניסוך המים שהיו מבמאים ממעין השילוח לבית המקדש. במהלך חול המועד סוכות היו מוסיפים בלילות הילולות שמחות. במסכת סוכה מתוארת השמחה: מִי שֶׁלֹּא רָאָה שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה - לֹא רָאָה שִׂמְחָה מִיָּמָיו... וְלֹא הָיָה חָצֵר בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה מְאוֹר בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה. חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מְרַקְּדִין בִּפְנֵיהֶם בַּאֲבוּקוֹת שֶׁל אוּר שֶׁבִּידֵיהֶן וְאוֹמְרִים לִפְנֵיהֶם דִּבְרֵי שִירוֹת וְתוּשְׁבָּחוֹת. וְהַלְוִיִם בְּכִנּוֹרוֹת וּבִנְבָלִים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצוֹצְרוֹת וּבִכְלֵי שִׁיר בְּלֹא מִסְפָּר עַל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל לְעֶזְרַת נָשִׁים, כְּנֶגֶד חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת שֶׁבַּתְּהִלִּים שֶׁעֲלֵיהֶן לְוִיִּים עוֹמְדִין בִּכְלֵי שִׁיר וְאוֹמְרִים שִׁירָה...
בימינו חוגגים את שמחת בית השואבה בלילות חול מועד סוכות. רוקדים, שרים ומנגנים בכלי נגינה. מרבים בשירות ותשבחות ואומרים חמשה עשר פרקי שיר המעלות שבספר תהילים. יש מקומות שנוהגים לקיים את שמחת בית השואבה ברחובות.
הושענא רבא נחוג ביום השביעי של חג הסכות.
בהושענה רבה שמתקיים בערב חג הסוכות השני מקיפים את שולחן התורה שבע פעמים. במהלך התפילה פונים לה' ומבקשים על גשמי החורף, שיהיו לטובה. בסיום התפילה נהוג לקיים את מנהג חיבוט ערבה. אוגדים ענפי ערבה חובטים אותם ברצפה. זהו רגע הסיום הימים הנוראים. חובטים בערבות ומתפללים: שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם פְּתַח... וְהוֹשִׁיעֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ... יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ...שֶׁתְּקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ וַהֲקָפוֹתֵינוּ... וְתַאֲזִין שַׁוְעָתֵנוּ וְתֵיטִיב לָנוּ הַחֲתִימָה... וְחָתְמֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים טוֹבִים... וּתְנַשְּׁקֵנוּ מִנְּשִׁיקוֹת פִּיךָ...
טיפול קוגניטיבי התנהגותי
חיבור לטבע: נזכור את חיינו בטבע. משם באנו. נרשה לעצמנו לשים לב לפחדים ולתקווה בבא החורף. לגשם הטוב ולסערות המסוכנות. נשים לב לרמזים של טבע בביתנו שהם מקור לכוחות. פרח באגרטל, עציץ עם צמח, אבן מיוחדת.
תחנונים: נלמד עצמנו לא להתבייש להתחנן על עצמנו ועל אחרים. זוהי פעולה אמיתית של צניעות וכניעה. התחינה קוראת הלב הושע-נא, מחזקת את דרך תיקון העצמי.