לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

תורת הנפש בפרשת השבוע

פרשת כי תבוא: הבנת התורה, עקרונות הצדק החברתי, יעוד אישי ולאומי.

יש אפשרות לכל אחד להבין משהו מהתורה. היא מזכירה לנו שניתן לחיות על פי עקרונות צדק חברתי. חיים אלו עשויים להיות היעוד שלנו.
תאריך פרסום: 17/9/2016

 

5פרשת כי תבוא: הבנת התורה, עקרונות הצדק החברתי, יעוד אישי ולאומי.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

 

   מחודש אלול נוהגים לבקש סליחה מאנשים שפגענו בהם. כי ממסכת יומא אנו לומדים: ...עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו. הפגיעות שאנו פוגעים באחרים נובעות בעיקר מאותן התכונות וההרגלים (המידות) שעדיין לא תיקנו. אם התחלנו להרהר במידה שנבחר לתקן, אולי נוכל לבחור בזו שגרמה לנו לפגוע יותר באחרים. כך נוכל במהלך השנה לפגוע פחות באחרים. האם מדובר בהתפרצויות זעם בלתי נשלטות, גאווה מוגזמת, קנאות שמגבילה את חופש הקרובים, פחדים שמונעים ליטול סיכונים מחושבים, חוסר אנרגיה לפעול, שעמום, נטייה לדחות דברים, חוסר התחשבות באחרים או משהו אחר.

היכולת להבין את דברי תורת החיים שנתן ה'  

   בני ישראל מצווים בכניסה לארץ להקים גל אבנים גדולות מהם הקימו מזבח שלום ולא השתמשו בברזל המסמל מלחמה. על האבנים כתבו כל דברי התורה המבוארים. וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב. הגמרא במסכת סוטה חושבת שהתורה נכתבה כבר אז בשפות שונות ולכן הייתה יותר מובנת: ...הביאו את האבנים ובנו את המזבח וסדוהו בסיד, וכתבו עליו את כל דברי התורה בשבעים לשון. ולכן, יש לנו יכולת להבין משהו מהחכמה העליונה: וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וּשְׁמַרְתֶּם אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם לְמַעַן תַּשְׂכִּילוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן.

ארץ ישראל כמרחב המאפשר מימוש תפקידו של עם ישראל בעולם.

   מעמד מיוחד התקיים בכניסה לארץ בני ישראל עמדו חלקם על הר עיבל שהוא הר הקללה ומול הר גריזים הוא הר הברכה. אֵלֶּה יַעַמְדוּ לְבָרֵךְ אֶת הָעָם עַל הַר גְּרִזִּים... וְאֵלֶּה יַעַמְדוּ עַל הַקְּלָלָה בְּהַר עֵיבָל...

   התורה היא תורת הצדק החברתי, ולכן אי קיום מצוות מרכזיות יביא לאסונות. קיום המצוות יביא לברכה. אָרוּר אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת לַעֲשׂוֹת אוֹתָם... וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים... וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים... וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ. כי אין בחיים שאין בהם צדק חברתי.

   השיבה לדרך תורת הצדק החברתי שנתון ה' משיבה את עם ישראל לארץ ישראל כדי לקיים את ייעודו בעולם. וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ... וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה,  וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ.

   עם ישראל שב לארץ ישראל וברוח התורה נכתבה מגילת העצמאות: בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע, שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו. ועכשיו אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן.

   כך גם שר מוריס רוזנפלד: פֹּה בְּאֶרֶץ חֶמְדַּת אָבוֹת תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת, פֹּה נִחְיֶה וּפֹה נִצֹּר, חַיֵּי זֹהַר חַיֵּי דְּרוֹר. פֹּה תְּהֵא הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה, פֹּה תִּפְרַח גַּם שְׂפַת הַתּוֹרָה.  כך גם בשיר על פי מילים מהמקורות: כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ... וּבְנִיתֶם חָרְבוֹת עוֹלָם, שֹׁמְמוֹת תְּקוֹמְמוּ, וִחְיִיתֶם עַל-אַדְמַתְכֶם לָבֶטַח וּלְעוֹלָם. וְנָתַן הָעֵץ פִּרְיוֹ וְהָאָרֶץ יְבוּלָהּ. וִישַׁבְתֶּם אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, וִהְיִיתֶם כְּעֵץ שָׁתוּל עַל-פַּלְגֵי-מָיִם.

היעוד של עם ישראל. עם סגולה, עם קדוש.

   לעם היהודי יש יחוד ויעוד לתרום משהו לעולם. אני מאמין שלכל עם יש יחוד ויעוד לתרום משהו לעולם. כך לכל עם יש סגולה מיוחדת שהיא תרומתו לעולם.  

   כבר למדנו בפרשת ראה כיצד בין השאר ניתן להתייחס לביטויים עם סגולה, עם קדוש. כך בפרשתנו וַה' הֶאֱמִירְךָ (העלה אותך, מלשון אמירי העץ)) הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְוֹתָיו. וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן (בתחום המסוים שיש לך בו ייחוד) עַל כָּל הַגּוֹייִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹותְךָ עַם קָדשׁ לַה' אֱלֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר.   

   לביטוי סגולה יש מספר פרושים:  א. אוצר מיוחד ויקר. ב. יכולת מיוחדת של אדם או של חפץ. ג. סגולה מלשון הסתגלות. ד. סגולה מלשון סגל קבוצת אנשים שיש להם תפקיד מיוחד.

   למילה קדוש יש גם כמה פירושים: א. ה'. ב. איש דת בעל תכונה של ה'. ג. דבר המובדל על ידי מצווה של ה' למשל השבת. ד. הרגשה של משהו מרומם וניפרד.

   נראה שחיים על פי עקרונות הצדק החברתי מאפשרים ליצור חברת מופת ולהיות דוגמא לעמים אחרים. זהו כנראה היעוד של עם ישראל למי שמשתייך עצמו לעם ישראל. האם אני הקטן, מנסה לחיות על פי עקרונות הצדק החברתי? תיקון תכונות והרגלים מזיקים מקדם אותי לחיים  על-פי צדק חברתי ונמצאתי תורם ליעוד הכללי של עם ישראל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

היכולת להבין משהו מהתורה: אם אנו אוחזים בתורה, נחפש בה עקרונות צדק חברתי.

יעוד קבוצת ההשתייכות: נזהה את היעוד של קבוצת ההשתייכות שלנו. נפעל לקדם יעוד זה.

סליחה ולסלוח: לסלוח לפוגעים ולבקש סליחה מהנפגעים היא התנהגות אפשרית הדורשת אומץ ותרגול.

סליחה ולסלוח: לסלוח לפוגעים ולבקש סליחה מהנפגעים היא התנהגות אפשרית הדורשת אומץ ותרגול.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.