לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

מאמרים

27תזריע. בריאות האישה

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלהֵי אֲבוֹתֵינוּ שתתן לגברים את הרגישות והידע לשמור, לכבד ולהעריך את האישה לְמַעַן יִיטַב לָנוּ, לצאצאנו ולכל יושבי תבל לְעוֹלָם. קראו בפרשה על בריאות האישה בהבדל מבריאו הגבר
תאריך פרסום: 28/7/2009

    פרשת תזריע. עליה שנייה. נגע הוא תופעה, או מחלה שגורמת לנזק. התופעה מתפשטת במרחב. תכונת ההתפשטות מחייבת בידוד הנגע כדי להקטין את הנזק. ההתפשטות נעשית בדרך של מגע או באמצעות גורמים הנושאים את הנגע.

 

   הטיפול בנגע כולל את הטיפול הגופני הישיר בתופעה או במחלה ומניעת ההתפשטות. כמו כן מטפלים בגורמים לתופעה ולמחלה כדי למנוע את הישנותה. הטיפול המונע כולל שינויים באורח חיים, שינוי גישה וסיוע בהתמודדות פסיכולוגית למניעת הסחת הדעת, הסתרה ואי לקיחת אחריות למניעת התפשטות התופעה והמחלה.

   תפקיד איש הרוח, במקרה בפרשה, הכהן הגדול, הוא התפקיד של עידוד הנגועים לא להסתיר, להיות ערני למחלה ולקחת אחריות למניעת התפשטות התופעה והמחלה וכן לקחת אחריות למניעת הישנות המחלה והתופעה.

   התופעה יכולה להיות גם תופעה חברתית כגון לשון הרע, אלימות, ניצול לרעה של מצבים כגון מצב העובד ועוד.

   פרשת תזריע עליה ראשונה: טומאה וטוהרה הם מצבים אישיים של החיים בהקשר למגע עם המוות. לידה ומוות משיקים זה לזה. מוות משמעו סיום היעוד והתפקיד בחיים. בכל רגע של חיים אנו במצב של אפשרות למלא את יעודנו כאן. אם אנו חיים ואיננו מממשים את יעודנו אנו במצב של טומאה, של "מעין מוות" לכן בסיום השלב בו האם צמודה ומגינה לוולד היא מביאה קרבן עולה המסמל את ההתעלות הרוחנית למצב של טוהרה, של מימוש יעודה. כך אנו לומדים באופן ברור מספר ויקרא כי כאשר מתקיים תנאי ההבדלה בין הטהור והטמא (וגם בין הקודש לחול) ניתן לקיים באמת את תורת החיים שמטרתה מימוש יעוד האדם.

   קורבן חטאת שיולדת מביאה הוא סמל לאפשרות לכפר על חטא. במקרה שלנו, היולדת במהלך ההיריון והלידה עובדת חוויות קשות ולא אחת היא חושבת מחשבות חטא על פגיעה בעצמה, בוולד או בבעלה. על מחשבות אלו היא עלולה להתייסר באשמת שווא. קורבן החטאת הוא סמל לביטוי של רבא ממסכת בבא בתרא: "אין אדם נתפס בשעת צערו".

   אישה שילדה בן זכר, שלושים ימים ושלושה ימים תשב בדמי טהרה. בכל קודש לא תיגע ואל המקדש לא תבוא, עד מלאת ימי טהרה. אישה שילדה נקבה, שישים יום ושישה ימים תשב על דמי טהרה. הנקבה זוכה לקרבת יתר לאימה, אולי כי חשבו שתינוקת חלשה יותר ואולי כדי לקרבה לעולם הנשים ואולי כי ערכה רב יותר מערכו של הזכר.

   נגע הצרעת נחשב על פי המסורת כ"מוציא שם רע". משורר משלי אומר לנו כי "מוות וחיים ביד לשון", כך שהמוציא שם רע הריהו כממית אדם. לכן הדרכים להיזהר מטומאת מוות לשון הרע חלים גם עליו. 

 

 

 

                                                                                                                            פרשת תזריע. בריאות האישה.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

   בויקרא פרק יב אנו קוראים: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמוֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמוֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר... שְׁלשִׁים יוֹם וּשְׁלשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה... וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד... שִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה..."

   היולדת שומרת על הנקבה זמן כפול מאשר בלידת בן זכר. הסברים שונים ניתנו להבדל זה על ידי פרשנים שונים. אבל יתכן גם שיש כאן מניסיון של הקדמונים שידעו שנקבה פגיעה יותר מזכר ויש לשמור עליה לאורך יותר זמן כדי להגן על חייה.

   הרמב"ן בפירושו לפסוקים הללו טוען כי "...וטעם הכפל בנקבה... בעבור כי טבע הנקבה קר ולח, והלבנה ברחם האם רבה מאד וקרה, ועל כן ילדה נקבה, ועל כן צריכה ניקיון גדול מפני ריבוי הלחות והדם המעופש שבהן ומפני קרירות, כידוע כי החוליים הקרים צריכין בניקיותם אריכות זמן יותר מן החמים.

   והנה אנו קוראים בשנים האחרונות על תחום מחקר חדש ברפואה, "בריאות האישה". תחום "בריאות האישה" מוגדר על פי האקדמיה הלאומית לחינוך רפואי לבריאות האישה בארה"ב, כשמירת הבריאות ומניעת מחלות בנשים. מתברר שיש הבדלים בנושאי בריאות שונים בין גברים לנשים. מחקרים מראים שאמנם תוחלת החיים שאל אישה גבוהה משל הגבר, אבל נשים חולות יותר מגברים. נשים צורכות שרותי בריאות יותר מגברים ואולי בכך שומרות יותר על בריאותן. נשים נמצאות בסיכון מוגבר לחרדה ודיכאון, לשחיקה בעבודה ואבטלה, לאלימות פיסית ורגשית כל אלו הן סיבות מבוססות לפיתוח מחלות.

   באתר בריאות האישה של משרד הבריאות האמריקאי, יצא קול קורא לרופאים להעצים נשים במידע אמין וחשוב, להתעדכן בנושאים של בריאות האישה, להעמיק את המודעות להשלכות הפסיכו סוציאליות המיוחדות של בריאות האישה גם למען עצמה וגם למען משפחה. לחצו כאן כדי לקרוא מאמר על בריאות הנפש של האישה.  

   עוד מימי הגרוש מגן עדן מודיע אלוהים על מצבה הפיזי והנפשי של האישה: "... אֶל הָאִשָּׁה אָמַר: הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרוֹנֵךְ. בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ...

   ועל אף הכל על פי ספר משלי ל"א, האישה לא תאכזב: "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחוֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ... על אף קשייה, הבעל יכול לבטוח בה: "בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לא יֶחְסָר. לכן: "תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ."

יששכר

 

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ

אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלהֵי אֲבוֹתֵינוּ

שתתן לגברים את הרגישות והידע

לשמור, לכבד ולהעריך את האישה

לְמַעַן יִיטַב לָנוּ, לצאצאנו ולכל יושבי תבל לְעוֹלָם.


בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.