לרפא את יצירי כפיך

14 וארא. א. כוחות מחוללי שינוי ב. אלוהים מבקש את האדם.

א. מחקרים הראו שיש ארבע כוחות מחוללי שינוי: 1. הכוח החזק ביותר הוא כוח הסביבה התרבות והאמונה, 2. השני הוא קשר חם ואמפטי לאנשים 3. השלישי הוא הציפיה לטוב. 4. והרביעי החלש ביותר הוא הפעלת דרכי שינוי. ב. אלוהים מבקש את האדם ואנחנו איננו שומעים. הבעל שם טוב אמר: "אלוהים נמצא בכל מקום." מנחם מנדל מקוצק אמר ברוב ייאושו: "אלוהים נמצא רק היכן שנותנים לו להיכנס."
מכות מצריים הן לא המחולל העיקרי שגרם לכל אחד מבני ישראל להיות איש חופשי ולא עבד בנפשו. הן היו חלק קטן בעניין. השינוי הפנימי שמתחולל בכל אחד ואחד בעם היו בעקבות א. ההליכה במדבר, ב. הברית בין ישראל לאלוהים, ג. והאמונה באפשרות הגאולה.
תאריך פרסום: 28/7/2009

א

פרשת וארא ארבעת כוחות מרכזיים שמחוללים שינוי.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

פרשת וארא ארבעת כוחות מרכזיים שמחוללים שינוי.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

  מחקרים שנערכו בשנות התשעים של המאה העשרים בארגון הפסיכולוגי האמריקאי הAPA סביב השאלה מה מסייע לחולל את השינוי בטיפול הפסיכולוגי, מראים את הממצאים הבאים:

 

1. מה שהמטופל מביא לחדר הטיפול ומה ההשפעות על חייו מחוץ לחדר הטיפול: היסטוריה אישית, אישיות, נסיבות חייו של המטופל שמשפיעות על ניסיון חייו, כוחות פנימיים, תמיכה חברתית אמונה ותקווה רוחנית, חברות בקהילה, תמיכה משפחתית. ועוד. כל אלו תורמים 40% לשינוי המיוחל.

 

2. מאפייני הקשר מטפל מטופל: חום המטפל, אהבה, אכפתיות, אמפטיה, קבלה, אישור, עידוד ליטול סיכונים. אלו תורמים 30% לשינוי המיוחל.

 

3. פלסבו: ציפייה לטוב, תקווה, ביטחון שמקבל טיפול טוב שמתאים למודל הבריאות שלו. המטפל והמטופל מאמינים בהגיון של הטיפול. אפקט הפלסבו תורם 15% לשינוי המיוחל.

 

4. 15% השפעה על השינוי יש לטכניקה ולמודל התיאורטי ששולטים בו. הפעלת מהלכים אסטרטגיים כגון: פיתוח הבנות חדשות, להרגיש אחרת, לשנות דפוסי התנהגות ולאו דווקא טכניקה ספציפית.

 

   בפרשת השבוע אנו לומדים על עם ישראל שחי בעבדות במצריים

1. סביבת החיים במצריים היא מקור הסבל. אלוהים מתכוון להוציא את בני ישראל במצריים. זה יהיה השינוי הסביבתי. (א) וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרֲשֵׁם מֵאַרְצוֹ:

 

2. אלוהים קשור לבני ישראל בברית עמוקה רבת שנים. זה הקשר בין המטפל אלוהים והמטופל עם ישראל. (ב) וַיְדַבֵּר אֱלוֹהִים אֶל משֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה': (ג) וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: (ד) וְגַם הֲקִמוֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּם לָתֵת לָהֶם אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻורֵיהֶם אֲשֶׁר גָּרוּ בָהּ: (ה) וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אוֹתָם וָאֶזְכּוֹר אֶת בְּרִיתִי:

3. בני ישראל אמורים להאמין שיש תקווה ליציאה מעברות, שיש אפשרות לשינוי המיוחל. זהו אפקט הפלסבו שהוא הציפייה לטוב המיוחל והתקווה. (ו) לָכֵן אֱמוֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבוֹדָתָם...

 

4. ובאיזה טכניקה יתנהל השינוי? איך יפעל אלוהים לסייע לעם ישראל לצאת מעבדות לחירות? במילים אחרות עשר מכות מצריים  ...וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדוֹלִים:

 

מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו,

לְהַכִּיר בכוחות הטובים שקיימים

ולתת להם לפעול עלינו לטובה

לְמַעַן יִיטַב לי ולילדי לְעוֹלָם.

 

בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

 

ב

אלוהים מבקש את האדם.   

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

"האם לא שמתם לב שאלוהים מבקש את האדם?"

שאל אברהם השל בקולו הרך.

לי האדם, היה זה ידוע מאז ומתמיד,

מהיום שנפקחו עֵיני

ואדע כִּי עֵירום אני.

ואתפור לי עֲלֵה תְאֵנָה להסתתר מאחוריו

וַאעשה לי חֲגוֹרת צניעות.

 

מדי פעם הייתי שומע אֶת קוֹל ה' אֱלֹוהִים,

מִתְהַלֵּךְ לרוח היום, בגן העדן שבו הייתי חי.

פחדתי מִפְּנֵי ה' אֱלֹוהִים והייתי מתחבא בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן.

אלוהים היה קורא אלי: "איכה?"

והייתי אומר לו: "אֶת קוֹלְךָ שָׁמַעְתי בַּגָּן

וָאירָא כִּי אדם עֵירוֹם אָני

וכל חטאי גלויים בפניך.

וָאנסה להתחבא."

 

מזה שנים רבות שאני האדם אינני חי בגן עדן,

גורשתי משם.

ואפילו מארצי ברחתי ושבתי, הוגליתי ושבתי.

שמעתי על משוגע אחד, ניטשה שמו,

שצעק בקולי קולות: "היכן אלוהים?"

ויצחקו לו האנשים מסביב בקול רם,

כי הם הם שרצחו אותו מליבם ומליבי,

עד כי לא האמנתי בו עוד.

והייתי אָבֵל כל ימי חיי המפוארים והדלים.

 

וישמע אלוהים את נאקתי מתוך עֲבְדוּתִי וייסורי

ויזכור את בריתו איתי האדם.

וַיְדַבֵּר אֱלוהִים אֶלי וַיּאמֶר לי האדם:

"אֲנִי ה', וָאֵרָא עוד אל אבותיך בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה'.

ואחר כך לא נוֹדַעְתִּי עוד לָהֶם ולך האדם.

הסתר הסתרתי את פני.

אבל את בריתי איתך האדם לא שכחתי..."

 

"עכשיו הזמן להקים שוב את בריתי איתך,

לָתֵת לך אֶת 'אֶרֶץ הַכְּנִיעָה לי',

לאֶרֶץ מְגֻרים בטוחים לגור בה.

וְהוֹצֵאתִי אותך מִתַּחַת סִבְלות המֵיַיצְרים

וְהִצַּלְתִּי אותך מֵעֲבְדות.

וְגָאַלְתִּי אותך בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדוֹלִים.

וְלָקַחְתִּי אותך לי שוב כאדם

וְהָיִיתִי לך לאלוהים.

וידעת כִּי אֲנִי ה' אלוהיך."

וַיְדַבֵּר אלי אלוהים ולא שמעתי,

מִקּוֹצֶר רוּחַ, מקושי לדחות סיפוקים

וּמֵעֲבודָת אלילים קָשָׁה ומאכזבת.

וַיְדַבֵּר ה' אלי שוב לֵּאמור:

"בּא דַבֵּר אֶל האליל המעביד אותך בפרך ואמור לו:

'שַׁלַּח אותי לארצי ולמולדתי.'"

ולא אשמע.

וַיְדַבֵּר ה' אֶלי לאמור שוב:

"וְגָאַלְתִּי אותך בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדוֹלִים."

ולא אשמע.

וידבר אלי הבעל שם טוב ויאמר: "אלוהים נמצא בכל מקום."

ולא אשמע.

וידבר אלי מנחם מנדל מקוצק ויאמר ברוב ייאושו:

"אלוהים נמצא רק היכן שנותנים לו להיכנס."

ועדיין לא פתחתי דלתי...

 

מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו,

לְהַכִּיר באלוהים הטוב שֶׁנּוֹתַר תמיד לצידי בָּרְגָעִים הַקָּשִׁים,

כדי שלא אאַבֵּד אֶת הַתִּקְוָוה,

לְמַעַן יִיטַב לי ולילדי לְעוֹלָם.

 

בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.