לרפא את יצירי כפיך

חגי ישראל: מקראות לחג בחיק המשפחה

שבועות: ביכורי פרי האדמה ומתן התורה.

מקראה לחג שבועות. המקראה מביאה דברים על חג הביכורים אז והיום ועל חג מתן התורה.
תאריך פרסום: 26/5/2009

וחג שבועות תעשה לך

מקראה ושירון לשולחן חג השבועות

ערך יששכר עשת

בואו בואו כל חולם והוזה.

נתקן עצמנו בלילה הזה.

נתקן עצמנו בשבילנו ובשביל האחר,

לא נחלום... נתעורר!

פן נאחר.

חג שמח יששכר

******

חג שבועות

שרים: וחג שבועות תעשה לך. בכורי קציר חטים. הזורעים בדמעה. ברינה יקצרו. ארץ נתנה יבולה. ארץ זבת חלב ודבש.

מכריזים: וְחַג שָׁבֻעוֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים. וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלוֹהֶיךָ וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרָיִם.

 ****** 

פרי הגפן

שרים: הכורמים היוגבים, צאו במצלתיים. נלגם אדם ענבים, כוס וכוסותים. הוי, הוי, תם בציר, הבו זמר הבו שיר! שם בכרם במלונה, בוצרים יריעו ברננה. הי היין, יין ענב, המשמח כל לבב!

מברכים על היין: ברוך אתה, ה' אלוהינו מלך העולם בורא פרי הגפן. ברוך אתה, ה' אלוהינו מלך העולם אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון וקדשנו במצוותיו ותיתן לנו, ה' אלוהינו, באהבה מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון את יום חג השבועות הזה זמן מתן תורתנו מקרא קדש זכר ליציאת מצרים כי בנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים ומועדי קדשך בשמחה ובששון הנחלתנו ברוך אתה ה מקדש ישראל והזמנים ברוך אתה, ה' אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

******

קציר חיטה

מקריאים מן התורה: תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'. וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן הַשָּׂדֶה:

שרים: שיבולת בשדה. כורעה ברוח, מעומס גרעינים כי רב. ובמרחב הרים, יום כבר יפוח. השמש כתם וזהב. עורו, הוי עורו, שורו בני כפרים, קמה הן בשלה כבר .על פני הכרים. קצרו, שילחו מגל, עת ראשית הקציר.

נוטלים ידיים ומברכים על פת לחם: עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעיתו פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון. ברוך אתה ה' המוציא לחם מן הארץ.

******

ביכורים

מקריאים מהתורה: וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ, וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא. וְהָלַכְתָּ אֶל בית המקדש וּבָאתָ אֶל הַכּהֵן וְלָקַח הַכּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה': וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלוֹהֶיךָ אֲרַמִּי אוֹבֵד אָבִי וַיּוֹצִיאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם וַייִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה'.

שרים: פרי גני הנה הבאתי מלא הטנא רב פאר, בכורים פה העליתי, וראשי עטרתי זר,  ל-ל-ל. מן הכפר מוביל העירה, בן רועים טלה וגדי, ושיריו בקול ישירה, דידל, דידל, דידל-די,  ל-ל-ל. בן איכר מפרי גנהו, תאנים ורימונים, ובסל לו על  שכמהו, תהמינה זוג- יונים. לו-לו-לו.
שרים: סלינו על כתפינו, ראשינו עטורים. מקצות הארץ באנו, הבאנו ביכורים. מיהודה, מיהודה משומרון, מן העמק מן העמק והגליל. פנו דרך לנו, ביכורים אתנו, הך, הך בתוף חלל בחליל.
מקריאים מהמשנה: כֵּיצַד מַעֲלִין אֶת הַבִּכּוּרִים? מּכָל העיירות היו עולין. וְהַשּׁוֹר הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם, וְקַרְנִיו מְצֻפּוֹת זָהָב, וַעֲטָרָה שֶׁל זַּיִּת בְּראשׁוֹ. הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם, עַד שֶׁמַּגִּיעִים קָרוֹב לְירוּשָׁלַיִם והקהל יוֹצְאִים לִקְרָאתָם וְשׁוֹאֲלִין בִּשְׁלוֹמָם והֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם עַד שֶׁמַּגִּיעִין לְהַר הַבַּיִת. ונכנסים עם הטנא למקדש.

מקריאים מתיאור הבאת ביכורים בקיבוץ: כולם יחד ירדו בתהלוכה. בראש הולכים נושאי הביכורים, אחריהם קבוצת הפלחה עם הכבודה: טרקטור ומחרשתו, עגלה עם תבואה, ועגלה טעונת לחם וקמח. אחריה עגלת נטיעות עם עציה, גן ירקות עם ביכורי ירקות, עגלה ללול ולמכוורת. ועגלה של  ילדים. ואחריהן נוהר כל העם, מי ברגל ומי ברכב. ראש התהלוכה עובר בשער הכבוד ונכנס לגורן ומכריז על טקס הבאת הביכורים. שי הביכורים הם: שקי גרעיני חיטה, כדי חלב, חלות דבש, כבשים,  קודש לקרן הקיימת. למען העם והמולדת המתחדשים בארצם העתיקה. כך נחוג את החג בצורה שונה שחגגו אבותינו בגולה; עתה חזרנו אל השדה.

שרים: מלאו אסמינו בר ויקבינו יין. בתינו הומים מתינוקות ובהמתנו פורה, הי. מה עוד תבקשי מאתנו מכורה, ואין עדין.

שרים: ארץ זבת חלב ...חלב ודבש. ארץ זבת חלב... חלב ודבש.

שרים: פה בארץ חמדת אבות תתגשמנה כל התקוות פה נחיה ופה ניצור, חיי אושר חיי דרור. פה תהא השכינה שורה פה תפרח גם שפת התורה. נירו ניר ניר ניר שירו שיר שיר שיר גילו גיל גיל גיל כבר הנצו ניצנים. נירו ניר ניר ניר שירו שיר שיר שיר גילו גיל גיל גיל עוד יבואו זרעונים.

******

מתן תורה

מקריאים מהתורה: וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בַּבּוֹקֶר וַיְהִי קוֹלוֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקוֹל שׁוֹפָר חָזָק מְאד.  וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' ויְדַבֵּר אֱלוֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה א. אָנוֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ. ב. לא יִהְיֶה לְךָ אֱלוֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. ג. לא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלוֹהֶיךָ לַשָּׁוְוא. ד. זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ.  ה. כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ. ו. לא תִרְצַח. ז. לא תִנְאָף. ח. לא תִגְנוב. ט. לא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר. י. לא תַחְמוד. וְכָל הָעָם רוֹאִים אֶת הַקּוֹלוֹת וְאֶת הַלַּפִּידיִם וְאֵת קוֹל הַשּׁוֹפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן.

מקריאים: תיקון ליל שבועות נועד להתכונן לקראת מתן התורה. בשבועות חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא עומד לקבל את התורה. התיקון הוא גם תיקון עצמנו, להשפיע על תיקון האחר בארץ וגם בשמיים. בואו בואו כל חולם והוזה. נתקן עצמנו בלילה הזה. נתקן עצמנו בשבילנו ובשביל האחר, לא נחלום... נתעורר! פן נאחר.

מקריאים "פיסות חג שבועות" של יששכר: חג השבועות הנה הוא בא, לסוֹפֶר העומר תודה רבה. נתָקֶן תיקון בליל שבועות, מתוך המקורות. נהיה מוכנים ברוב קולות, לעשרת הדיברות. במתן תורה, כל שנה נישבע, נעשה ונשמע. חג ביכורים הוא חג קציר, בארץ ישראל כולנו נשיר, נעלוז וגם נרקוד, עוד ועוד ועוד. מאכלי חלב נאכל עכשיו. עמלנו לא לשווא. מטוב ליבם של בועז ורות, דוד יביא חירות.

****** 

לעתיד לבוא

מקריאים מספר רות: וַייִּקַּח בּעַז אֶת רוּת וַתְּהִי לוֹ לְאִישָּׁה וַיָּבוֹא אֵלֶיהָ וַייִּתֵּן ה' לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן: וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמוֹר יֻלַּד בֵּן לְנָעֳמִי וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד הוּא אֲבִי יִשַׁי אֲבִי דָוִד: ובחזון אחריו הימים המשיח הוא משיח בן דוד.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.