לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי

כלים למיתון אמונות ומחשבות ועבודת אלילים (ינואר2015)

אמונות ומחשבות קיימות לגבי עצמי האחר העולם, עבר הווה והעתיד. בכל הממדים הללו. אנו מעוניינים למתן, לרווח, לפתוח אמונות ומחשבות, כך שהן תתרומנה ליתר הסתגלות יותר שמחה ויותר מוסריות והתחשבות באחר. המאמר הבא מציע אוסף כלים להגיע למטרה זו. היהדות מציעה את המושכ עבודת אלילים במקום אמונות קיצוניות.


תאריך פרסום: 17/11/2008

כלים למיתון אמונות ומחשבות אסף יששכר עשת.

   יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

מטרה:

אמונות ומחשבות קיימות לגבי עצמי האחר העולם, עבר הווה והעתיד. בכל הממדים הללו

אנו מעוניינים למתן, לרווח, לפתוח אמונות ומחשבות, כך שהן תתרומנה ליתר הסתגלות יותר שמחה ויותר מוסריות והתחשבות באחר.

 

מאפייני אמונות שאותן כדי למתן:

חייביזם: זה חייב להיות כך.

איום ונורא: זה נורא ואיום.

סף תסכול נמוך: זה בלתי נסבל.

ערך עצמי נמוך: אני לא שווה, אין לי כשרון בתחום.

קריאת מחשבות: אני יודע מה הוא חושב. אני יודע למה הוא מתכוון זה עובדה..."

ניבוי שלילי: יהיה רע.

או או: זה חייב להיות או זה או זה.

ייחוס לעצמי: זה מכוון נגדי, זה קשור אלי ישירות.

 

תהליך עבודה עם אמונות.

א. היו אמפטים לאמונה ולמחשבה, הזדהו עם חווית החולה: "אני מבין אותך..." "ככה זה באמת קשה..."

ב. בכל אמונה יש יסוד נכון אבל מוגזם. היא חשובה לאדם ועזרה לו בעבר ולכן שואלים:

    1. איך האמונה עוזרת לך ועזרה לך בחיים.

    2. באיזה מקומות מצבים היא מפריעה לך?

ציינו את היסוד הנכון שבמחשבה או באמונה: "יש אמת במה שאתה אומר..."

ג. הציעו את דרך האמצע, שביל הזהב והמיתון במקום הקיצוניות: "אבל זו לא כל האמת... אולי האמת היא באמצע... יש צדדים לכאן ולכאן... אפשר לראות את זה באופנים שונים... לפעמים צריך להתפשר... לוותר...

ד. האמונה חשובה לאדם לכן אין למהר להפריך אותה ולהתעמת איתה בכוח, אנו מגמישים אותה אט אט, ומציעים בו זמנית במקום.

ה. מעבדים את האמונה מחדש. לפעמים על ידי ניסוח מחדש בכתב של האמונה כך שישמר בה: 1. היסוד הנכון והיא תהיה פחות קיצונית ויותר מאפשרת. 2.  שיש בה מגמת הישרדות כחובה, שמחה ואושר כביטוי רצון וכלל מוסרי מתחשב באחר. 3. שיש בה מקור סמכות חיצוני ולא רק אני. (אלוהים, מוסכמה חברתית, מדע, שכל ישר). 4. שיש בה ביטוי לשילוב מציאותי בין טוב לרע.

ו. בוחנים את התאמות של האמונה למצבים שונים. (מבחן אמונה, עמידה בניסיון באתגר)

ז. מתרגלים מצבים בחיים עם האמונה המעובדת.

ח. בוחנים את תוצאות ההתנהגות עלפי האמונה המעובדת.

 

דרכי מיתון אמונות ומחשבות:

 

 

 

1. הוספת מידע חדש וחישובי סיכויים.

יש לי מידע מדעי שמוסיף לתמונה... בא נבדוק את המידע...

על פי המידע הזה, בא נבחן ונחשב במדויק את הסיכויים שאכן זה יקרה...

זה לא כל כך מסתדר עם המידע שיש לי...

 

2. חישוב תועלת ורווח.

בא נבדוק מה תרוויח מדרך הסתכלות זו...

בא נבחן איך אפשר להתפשר...

תרוויח פחות אבל לא תפסיד הכל... או שתרוויח שונא.

בא נבחן אם שווה לקחת סיכון כאן...

 

3. דמיון אפשרויות אחרות.

בא ננסה לחשוב איך המצב יהיה אם מחשבה ואמונה מתונים יותר...

בא נחשוב ביחד עם המחשבה שלך על עוד אפשרויות לראות ולהבין את המצב...

בא נבחן איך תראה השיחה עם הרעיונות המתונים שגיבשנו...

איזה רע יקרה אם תמתן את האמונה...?

הבא דוגמאות של אנשים שמחזיקים באמונות דומות?

 

4. מיתון קיצוניות

בא נחשוב על גם וגם ולא על או או...

בא נבנה דרגות ומדרג ולא רק הכל או לא כלום...

לא נוכל להשיג וודאות מלאה, אז מה נעשה כשאין וודאות מלאה...?

 

5. פרשנות מול עובדות

בא נבחן או נפריד בין הפרשנות לעובדות לבין עובדות.

שים לב שהמחשבה היא רק מחשבה ולא מציאות...

בא נבחן אם באמת זה קשור אליך...

 

6. סמכות ותוקף האמונה.

מי הסמכות שמכתיבה לך את האמונה הזו, מצווה דתית?  חוק? קוד מוסרי או אתי...?

רגש זו לא תוכנית פעולה, אין חובה לפעול לפי מה שמרגישים...

 

7. ראיית הטוב.

נסה לייחס כוונות טובות לאדם על אף שמעשיו פגעו בך...

בא נבחן מה טוב יש ברע הזה...

אפשר לסלוח...

בא נבחן כאן את הצדק... יכול להיות שזה לא צודק לגמרי...

החיים לא תמיד צודקים...

לא תמיד יש אשמים... ויש דרגות של אשמה...

 

8. זיהוי מחסום רגשי.

האם תסכים לבדוק אם הסיבה שהבאת אינה בעצם רק תירוץ שמצדיק את....?

האם יש משהו שמפחיד אותך?

האם אתה חושש ממשהו שבולם אותך?

פחדים ותשוקות לא חייבים לנהל אותך אפשר ללמוד לנהל אותם.

 

9. חוויה מתקנת ותרגול התנהגותי

אפשר לנסות שינוי קטן ולראות איך אתה תגיב ואיך הסביבה תגיב.

אפשר לעשות שינויים אבל בהדרגה.

קח סיכון מחושב בהתנסות החדשה.

תן לעצמך הזדמנות לחוויה מתקנת.

אפשר לאחרים ללוות אותך בחוויה מתקנת.

 

מטאפורת עבודת אלילים.

   פרופסור אסא כשר. כשר, בספרו החדש יהדות ואלילות, בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל לוקח על עצמו להציג פרשנות חדשה של הדת היהודית:  "הכופר באלילות (בעבודה זרה, בעבודת אלילים) ראוי להיחשב, בתור שכזה, מחזיק ביהדות (נקרא יהודי, מודה בכל התורה כולה.)

 

   ציר מרכזי זה מוביל גם בגישתו של דר' יאיר כספי "לדרוש אלוהים" האלילים לא נעלמו מן העולם. הם קיימים היום ואנו עובדים אותם, וכנראה אפילו במרץ רב במיוחד מאז שבישר לנו ניטשה (מאה 19) שנודע לו כי אלוהים מת. מותו של אלוהים הותיר חלל ריק בליבות בני האדם. חלל זה החל להתמלא מחדש באלילים שונים.

 

   האלילים הללו הם עקרונות קיצוניים אותם אנו ממליכים על עצמנו ואחר כך אנו עובדים אותם. כל אליל או עיקרון קיצוני מחייב אותנו, דורש טוטאליות, מעורר פחד רב, דורש מאיתנו קרבנות ואילו קרבנות אדם. האליל מודעי לנו בקולו הרועם "סוד האושר הוא בכניעה מוחלטת למצוותי!" "סוד הסבל הוא בחטאים כלפי!" מאיים האליל. פנטאון האלילים מגוון מאד. אנו מקריבים לו את כוחנו, בריאותנו, את הקשר לאנשים יקרים ועוד.

א. אליל הכסף: מצווה עלינו לעבוד קשה כדי שיהיה לנו הרבה כסף. אם יהיה לנו הרבה כסף נהיה מאושרים. "בכסף אפשר להשיג הכל!" מצווה אליל הכסף. "מי שאין לו כסף הוא אבוד!" מאיים האליל.

ב. אליל החופש: מצווה עלינו להיות חופשיים, להשתחרר מכל אמת וכללי מוסר. "כל אחד והאמת שלו", "אין אמת מוחלטת", רק אם לא תהיה כפייה כלל נהיה מאושרים. רק אם תהיה אנרכיה מושלמת יהיה סדר טבעי. "כל ציות לחוק מוסרי כלשהו יהרוס אתכם"  מאיים האליל.

ג. אליל אהבה: מצווה עלינו לבחור אנשים רק על פי האהבה, כי אהבה מעל לכל. "לא יכול להיות קשר משמעותי ללא אהבה." מכריזה אלילת האהבה. אם אין אהבה עזוב את הקשר היא מצווה. "בסוף תמצא אהבה ותהיה מאושר" היא מפתה אותנו.

 

דר' יאיר כספי שואל שאלות מעשיות:

א. כיצד לזהות אלילים ואלילות שאימצנו לעצמנו מבלי משים?

ב. כיצד הם מסבכים לנו את החיים?

כיצד להיפטר מהם?

בין השאר מציע לנו דר' כספי

1. מהו סוד האושר  של האליל?

2. מהו סוד הסבל של האליל המסוים?

3. איזה קרבנות מקריבים לאליל המסוים?

4. מהם הטכסים, הפולחנים, המקדשים, הכהנים, הנביאים השליחים והקהילות של האליל?

5. האם אתם מאמנים באלוהים אחד או בריבויי אלילים כמו ביוון העתיקה?

 

דר' כספי מדגיש שעבודת האליל המסוים מסווה היא, משום שהיא מבוססת על יסוד אמיתי, וערכי. כמו ברגעים רבים בחיינו, ערך משמעותי עלול להפוך לאליל, כשאנו מתייחסים אליו כאל יסוד מרכזי ובלעדי (ה' אחד) ומתחילים לעבוד אותו. אפילו הפסיכותרפיה, השלום, הדמוקרטיה, הכוחניות והאמנה הדתית עלולים להפוך לעבודת אלילים.

 

במילים אחרות, כמו שאנו לומדים בCBT לאמונות וערכים קיצוניים יש כוח הרס ומצמצמים את חופש הבחירה שלנו ואת יכולת ההסתגלות שלנו.

 

                             

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.