לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית.

תורת חיים בכלל ותורת חיים אלוהית בפרט.(אוקטובר 2009)

יש לכולנו עקרונות חיים. מהם אנו מרכיבים תורת חיים. תורת החיים היהודית היא דוגמא יחודית מודעת ואפשרית. על פי האמונה תורת חיים זו צרובה בליבנו.
תאריך פרסום: 16/11/2008

תורת חיים בכלל ותורת חיים אלוהית בפרט

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

עקרונות  חיים.

   הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, חוקר לעומק אמונות של אנשים ואת השפעת האמונות הללו על אורח חייהם ורגשותיהם. מדיווחי אנשים עולה שאמונות אלו הנטועות עמוק בתוכם הם עקרונות חיים שעל פיהם אדם מאמין א. שיכולת ההישרדות שלו תהיה יעילה יותר. ב. שרגעי השמחה, האושר ומשמעות החיים יהיו שכיחים יותר. ג. שדרכי ההתנהגות שבהם יפעלו יהיו מוסריים במובן של מתחשבים בו זמנית בעצמו ובסביבתו.

   ניתן לומר שאנשים מגבשים לעצמם במשך שנות חייהם מעין תורת חיים שיש בה עקרונות או כפי שניתן לכנותם, ממש מצוות עשה ומצוות אל תעשה בשלושת התחומים הללו. תורת חיים מתעצבת במהלך חייו כתוצאה ממפגשים חיוביים ושליליים עם החי, הצומח, הדומם והאדם. שורשיה נטועים בתורות החיים של אבא ואימא שקיבלו מדורי דורות אישיים, משפחתיים, לאומיים, תרבותיים ודתיים.

   אני אישית מאמין שתורת חיים ניטעת וצרובה בתוכנו על ידי אלוהים. אנו עסוקים במשך השנים לחשוב אותה להקשיב לה, להבין אותה.  עקרונות חיים ועצות טובות שאנו אוספים במלך החיים נקלטות בתוכנו. חלקן מתאים לתורה החיים האלוהית הצרובה וחלקם שונה מאד. 

תורת חיים

   תורת החיים או השקפת חיים, מציעה משמעות ויעוד לחיים. התורה בנויה מהוראות פעולה בתוך מערכות בהם אנו חיים. תורת החיים מטרתה טיפוח ופיתוח, מנגנוני התמודדות ומתכונים לחיים טובים ושמחה. לכן תורת החיים בנויה מהלכות, מצוות חובות, והמלצות לדרך חיים. היות ואנו חיים במציאות ונפגשים עם החי הצומח הדומם והאדם, תורת חיים זו מכילה גם תורת מוסר כלומר איך לפעול על מנת לצמצם את הפגיעה באחר ולהימנע מפגיעתו בי. 

   אבותינו ואימהותנו, נתנו לנו את בירכת הדרך וכך דורות רבים משחר ההיסטוריה האנושית. בפרק הזמן שבו אנו חיים, האם נוכל לתת רשות באהבה זה לזה כל אחד להקדיש לאמונתו? האם מתוך מגוון האמונות אמת קטנה מארץ תצמח? האם נוכל להקשיב לאחרים ולהתאים עצמנו אליהם? ומעל לכל האם נוכל לאהוב את החי, הצומח והדומם? לאדם ניתנה הזכות והחובה, לעבדם ולשמרם, באמת ובחסד. האם נוכל לאחד את התורות השונות כדי שמקום זה יהיה גן עדן?

תורת החיים היהודית

   המצווה שאלוהים מצווה אותנו, היא תורת חיים הכוללת אוסף מצוות לחיים בעלי ערך. תורה זו היא: "עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתוֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר. דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נוֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם." (משלי ג') תורה זו מציעה דרכי הישרדות דרכים לחיים של טוב וערך בדרך מוסרית של שלום: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע." (דברים ל')

   תורה זו לא בלתי ניתנת להשגה: "לא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלא רְחוֹקָה הִוא." (דברים ל') תורה זו צרובה בליבנו, אפשר לבטא אותה במילים ולחיות על פיה: "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ." (דברים ל')

   אבל למוח האנושי יש את היכולת להשיג את החכמה האלוהית רק באופן חלקי. זאת אנו לומדים ממשה רבנו המבקש לדעת תורה זו: "הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ." (שמות ל"ג) אלוהים משיב שידיעה זו אפשרית רק באופן חלקי: "לא תוּכַל לִרְאוֹת אֶת פָּנָי כִּי לא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי...וְרָאִיתָ אֶת אֲחוֹרָי וּפָנַי לא יֵרָאוּ" (שמות ל"ג)

   התורה על כל מצוותיה נחשפת ברמות שונות בפני כל אחד. יש שמעלים את תגליותיהם על הכתב ואנו זוכים לאורך ההיסטוריה לדיווחי חקירות אישיות של אנשים על ההתוודאות שלהם לתורת החיים הצרובה בליבם. אפשר ללמוד גם מהאחר על התורה הצרובה בתוכי. דיווחים אלו ניתן למצוא בכתבים דתיים שונים, בכתבים פסיכולוגיים ובכתבי ספרות. היבטים ייחודיים של תורת חיים זו ניתן למצוא בכתבי כל תחום מדעי, מכלכלה, דרך חברה, מדעים מדויקים, ביולוגיה ועוד.

   כל אחד מאיתנו נולד לתוך מסגרת ייחודית של אותו הרגע בהיסטוריה שבו נמצאת משפחתו, עמו תרבותו ודתו. מרגע הולדתנו נמסרות לו בכתב ובע"פ פרשנויות לתורת החיים כפי שהובנו על ידי דמויות מפתח במסגרות שלתוכן נולדנו. מכאן והלאה אנו מצווים לעשות מאמץ להבין ולבחור נכון עד כמה שניתן את דרך החיים: "ובחרת בחיים". (דברים ל') 

   עקרונות החיים בתורת חיים זו אינם המלצות, אלא מצוות שאי קיומן יפגע בהישרדות האדם, באושרו או באחרים. לכן בפרשה שלנו ובמקומות רבים אחרים אומר אלוהים למשה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטּאת הָאָדָם לִמְעוֹל מַעַל בַּה' וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא."

   למשה ניתנה תורה זו באופן ישיר. אליו דיבר אלוהים. הוא היה הפרשן הראשון והוא זה שהעביר את התורה לבני ישראל. הוא שהיה שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה... וכאשר ירד משֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחוֹת הָעֵדֻות בְּיַד, הוא לא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו. משה הוא שהקרין תורה זו הלאה.

   וכך מספרים לנו במשנה בתחילת מסכת אבות: משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים א. הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, כי אינכם יודעים באופן מלא את האמת האלוהית. ב. הַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה, כי ככל שירבו התלמידים יש סיכוי שנבין מעט יותר את דברי אלוהים. ג. עֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה, כדי שיהיה לנו ברור היכן עובר הגבול בין ידיעתנו לבין החכמה האלוהית. החכמה הארצית, קרי המדע, היא רק חלק מחכמתו של אלוהים. זו אולי מתנתו הגדולה של אלוהים לבני האדם. מוסיף ואומר שם שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק שהָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: א. עַל תּוֹרָת החיים שנתן לנו אלוהים. ב. עַל הָעֲבוֹדָה כאן בעולם הזה על בסיס תורת החיים. ג. עַל גְּמִילוּת חֲסָדִים שהיא ביטוי לצניעות שלנו כדי שנבין שאיננו "כל יכולים" ואנו מחויבים לעזור לאחרים באשר הם.

   יותר משלושת אלפי שנים חלפו. בני ישראל וכל יושבי תבל מנסים להבין את דברי אלוהים. אט אט מחלחלות בלבבות כולם ונטמעות בנו תובנות כאלו ואחרות מן החכמה האלוהית. כפי שאומרים הפסוקים מספר דברים: "כִּי הַמִּצְוָה הַזּאת אֲשֶׁר אָנוֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלא רְחוֹקָה הִוא. לא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמוֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אוֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא לֵאמוֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אוֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂותוֹ."

     כלי הפסיכולוגיה יכולים לסייע לנו לחשוף רמזים מתורת החיים האלוהית הצרובה בכל אחד מאיתנו מרגע הולדתנו. כלי הפסיכולוגיה יכולים לסייע לנו לפתח מנגנוני הקשבה, הבנה ועיבוד של תורה זו. יש טיפולים שיעזרו לנו לזהות את ההשפעות מהן הושפענו, את דרכי הפרשנות שלנו, את דרכי יישום התורה, את דרכנו ויעודנו בחיים המוקצבים לנו ועוד ועוד.   

   ולכן אנו מתפללים כך בסדר העמידה: שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה. חֵן וָחֶסֶד וְרַחֲמִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ. בָּרְכֵנוּ אָבִינוּ כֻּלָּנוּ כְּאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ. כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ תּוֹרַת חַיִּים וְאַהֲבַת חֶסֶד. וּצְדָקָה וּבְרָכָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם. וְטוֹב בְּעֵינֶיךָ לְבָרֵךְ אֶת כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה בִּשְׁלוֹמֶךָ.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.