לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
גֶשֶׁם יוֹרֵד עַל פְּנֵי רֵעַי

גֶשֶׁם יוֹרֵד עַל פְּנֵי רֵעַי

עלון פסיכולוגיה עברית | 24/12/2023 | הרשמו כמנויים

 

גֶשֶׁם יוֹרֵד עַל פְּנֵי רֵעַי 1

פתאום אחז בנו חורף, גשם כבד שטף את הרחובות לאורך כל סוף השבוע, והמשיך אל תוך הבוקר הסגרירי הזה. האפשרות להנות בפשטות משינויי מזג האויר נראית רחוקה עכשיו, כשהלב לא מפסיק לפעום לכיוון דרום, ולחשוב על השפעת הגשם על החיילים הנלחמים בעזה, ועל הקור שאופף את החטופים הרבים שעדיין שבויים ברצועה. הבוקר קמנו אל עוד שמונה שמות של חיילים שאיבדו את חייהם בלחימה, שמות שהתווספו, כלאחר יד, אל עוד חמישה שהוזכרו אתמול, ועוד ועוד, בכל יום. מזג האויר שבימים אחרים היה אפשר להתרפק עליו, הופך למעין מקראה למתרחש בתוכנו פנימה – קודר, ברקים ורעמים חדים מרעישים את עולמנו, דמעות נוטפות. ובתוך כך לוח השנה ממשיך לנוע, והערב יצויין חג המולד, נאחל Merry Christmas לכל חברי קהילת פסיכולוגיה עברית החוגגים היום.

באתרנו השבוע מאמרים חדשים וטורים חשובים שנוגעים בסוגיות עדכניות ברגישות ואומץ:

המיתוס היווני מספר על הקרבה המשפחתית שבין ארוס-אהבה ו- תנטוס-מוות. שי גיל מתבונן במאמרו ביחסי הגומלין המורכבים שבין ארוס ותנטוס, בתולדות הנפשיות הנובעות מהם ובהשפעתם על מערכות יחסים זוגיות, כפי שאלו הובנו על ידי הוגים בעת העתיקה ואנליטיקאים בעת המודרנית. בהמשך המאמר מתייחס גיל לשני סיפורי אהבה מהמיתוס היווני: הראשון מפגיש בין הגיבור אכילס ומלכת האמזונות פנתסיליאה בשדה קרב, היכן שתוקפנות, תשוקה ומוות נשזרים זה בזה והשני מספר על אהבתם של סלנה-אלת הירח והרועה אנדימיון, מבעד סיפור זה, נהרהר על דינמיקות מאלחשות וממיתות של זוגיות.

שגית בן גיגי עוסקת במאמרה במפגש עם התפיסות הרוחניות השונות ועם החשיבה הענווה והמאוזנת, אשר מסייעים בעיכול אירועי המשבר והטראומה הקשים מנשוא. המאמר קושר בין היתוך, איזון ו-׳מיזוג אופקים׳ לבין החלמה, התאוששות וצמיחה מן הטראומה. מיזוג אופקים כולל בתוכו את היכולת להתחבר לכל מה שמחוצה לאדם ולכל מה שמעבר לו. חיבור זה הוא שמסייע לאדם למצוא את הסיבות, ה -״למה״, להתמודד מול אירועי משבר וטראומה, ובגינן הוא יאחז בכוחות הטמונים בו וימצא את הדרך, ה - ״איך״, להתמודד מול אירועים קיצוניים אלו.


- פרסומת -

ובפסיכובלוגיה –

בתה החיילת של זהורית אסולין שמחון שרתה כתצפיתנית בכיסופים בשבת השחורה וחוותה עם חברותיה לבסיס אירוע של התקפה מתמשכת וסכנת חיים ממשית. בטקסט עדין, חכם ונדיב מעין כמותו, אסולין שמחון לוקחת אותנו צעד צעד במסע הליווי של הורים את בתם ששבה מן התופת, ומתחילה את תהליך השיקום שלה. טקסט שכדאי לשלוח לכל בן משפחה שמלווה קרוב שעבר אירוע טראומטי.

"אביה ואני ניהלנו שיחות כמעט כל ערב כדי לנטר את מצבה הפיזי והרגשי. אפשר לומר שבחנו את התנועה דרך כמה צירים: האם היא מתקלחת אוכלת וישנה? (ציר הצרכים הפיזיים הבסיסיים). איך היא מרגישה היום? (ציר מצב הרוח). איך העבירה את יומה? האם יצאה החוצה, נפגשה עם חברים, עשתה דברים בבית? (ציר התפקוד). עד כמה מנסה להתגבר על פחדים ולהעז יותר ויותר גם פעולות שמעוררות חשש? (ציר התמודדות) עד כמה פתוחה לדבר על מה שעברה ולשתף ולעבד עם הסובבים את החוויות הקשות? (ציר שיתוף וחשיפה). עד כמה על אף האירוע מסכן החיים והאובדנים מצליחה להתחבר לטוב, לתקווה לשמחה ולשפע שיש לחיים הללו להציע לה? (ציר החיוניות)".

אדם לאוב בטור רחב יריעה ועמוק מחשבה על מלחמות שבפנים ומלחמות שבחוץ וכריסטופר בולאס. לאוב מהרהר בייחודו של הזמן הזה – בו קו הגבול המדומיין בין הפנים לחוץ טושטש או כליל נעלם, ולוקח אותנו למסע תאורטי וקליני, דרך המחלקה הסגורה וקבוצת הקריאה שלו שעוסקת בטיפול דינאמי בפסיכוזה.

"מתוך מחשבה על הסמינר והמאמרים שקראנו אמרתי לו ״אני שומע כמה זה בוער בך, ואתה כועס, אבל כשדיברת על החטופים זה ממש הרגיש לי חזק כאילו אתה יודע משהו על החוויה שלהם״. הוא הסתכל לי בעיניים ואמר "אני יודע מה זה לא להבין איפה אתה ומה קורה לך, אני יודע מה זה להתפלל לאלוהים שמה שמענה אותך יפסיק, אני יודע מה זה להיות חסר אונים ולהתחנן לאלוהים״. לרגע חשבתי שראיתי אותו אפילו דומע. התרגשתי. חשבתי שזה רגע נדיר ומדהים של מגע שלו עם החוויה שלו והכאב. רגע שבו הרגיש שמישהו יכול להבין משהו מעולמו, כשרוב הזמן אין לו איך ולמי לספר".

ירדנה גנץ חוקרת את הסלוגן 'ביחד ננצח', מבקשת להבין האם המלחמה מרפאת את השסעים בחברה הישראלית ומשתפת אותנו בהרהוריה על היום שאחרי, כשהיא מסתייעת בחשיבתה של מלאני קליין ושל ויקטור פרנקל.

"נראה שזה בדיוק מה שדרוש כיום לחברה הישראלית: הזמנה למרפסת. החברה הישראלית זקוקה לליווי מקצועי במשימה הגדולה שנכונה לה: בצורך להיות בתנועה מטה-דיכאונית מתמדת בין העמדה המפצלת וההישרדותית מקו הגבול כלפי חוץ (כשנדרש – וזה בפני עצמו יהפוך עם הזמן למוקד לאי הסכמות) לבין העמדה המאחדת והפשרנית מקו הגבול כלפי פנים. וכלפי פנים, בהיחלצות ממלחמת הזהויות לעבר תפיסת תתי הקבוצות השונות המרכיבות את החברה הישראלית כקולות קבוצתיים, בעלי חשיבות, שהאמת לא נמצאת אצל אף אחד מהם באופן בלעדי, אלא בדיאלקטיקה ביניהם, בתנועה, בפשרה, בחיים".

ד"ר חנה דויד בטקסט אישי על שתיקה והשמעת קול בזמן הזה.

המלצות ועדות המועצה הלאומית לפוסט טראומה זמינות לעיונכם - המועצה מיום הקמתה פעלה מזה כשנתיים הן במסגרת המליאה, והן במסגרת ועדות, שהתמקדו כל אחת בנושא שונה, לקידום המניעה הטיפול והשיקום בתחום פוסט הטראומה, מאז אירועים ה7.10.23, פעלו חברי המועצה במרץ על מנת להגיש המלצות שרלוונטיות גם לתקופה זו.

ולקראת סוף השנה האזרחית, הסיכום השנתי שלנו - כמה עלה טיפול פסיכולוגי בשנת 2023? איפה בארץ משלמים יותר על טיפול, איך השפיע מלחמת 'חרבות ברזל' על המחירים, ומה בנוגע לפערי המחיר בין מטפלים גברים למטפלות נשים?


- פרסומת -

 

גשם בשדה הקרב / יהודה עמיחי

גֶשֶׁם יוֹרֵד עַל פְּנֵי רֵעַי:
עַל פְּנֵי רֵעַי הַחַיִּים אֲשֶׁר
מְכַסִּים רָאשֶׁיהֶם בִּשְׂמִיכָה-
וְעַל פְּנֵי רֵעַי הַמֶּתִים אֲשֶׁר
אֵינָם מְכַסִּים עוֹד.

Photo by Matthew Sichkaruk on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
דנה קאופמן
דנה קאופמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני אייזנברג חן
רוני אייזנברג חן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
קרן מיכאלי
קרן מיכאלי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
הילה זלמנוביץ'
הילה זלמנוביץ'
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר (ורנר) גרנט
תמר (ורנר) גרנט
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,   אנו מזמינים אתכם לעיין במדור שפיות זמנית, בו ציינו בתחילת החודש  3 שנים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.