לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: מושג התקווה בטיפולרשימת קריאה: מושג התקווה בטיפול

רשימת קריאה: מושג התקווה בטיפול

רשימות קריאה | 16/3/2023 | 2,453

רשימת מאמרים שעוסקים בתפקידה של התקווה בטיפול במטופלים שונים, מהיבטים קליניים ותיאורטיים. המשך

 

תקווה משמעה ציפיה להתרחשותו של דבר טוב, ויש לה משמעות חשובה בתהליכים של פסיכותרפיה, הן ברמה הפרקטית והן ברמה התיאורטית. ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בתפקידה של התקווה בטיפול במטופלים שונים, כמו למשל במתמודדים עם טראומה מורכבת, בטיפול בבני משפחה של נפגעי נפש או בילדים ומתבגרים עם נטיה אנטי-חברתית; וכן מאמרים שעוסקים בביטויה ובעבודה עם תקווה בטיפול, למשל בתהליך ההעברה הנגדית, ובאפשרות להשתמש בדיבור כמטפלים כדי להעניק תקווה למטופלים.

רשימת קריאה: מושג התקווה בטיפול

שותפים לתקווה - תקווה בטיפול בבני משפחה של נפגעי נפש

תמי קויפמן | 5/25/2011
מאמר זה עוסק בהתפתחותו של מושג התקווה בטיפול בבני משפחה של נפגעי נפש, ובהתמודדות הדיאדה הטיפולית עם שאלת התקווה כתהליך מקביל המתרחש בד בבד אצל המטפל והמטופל. המאמר מתייחס לטיפול ארוך טווח אצל מטפל יחיד לבן משפחה קרוב הלוקח חלק בטיפול בנפגע נפש, כאשר מסתמנת ירידה במיומנויות ובטווח התנהגויותיו של הנפגע.
 

תפקידה של תופעת התקווה בטראומה מורכבת ובדיסוציאציה

אופיר לוי | 12/13/2020
אף שחוויה של טראומה מאופיינת בהעדר תקווה, לתקווה יכולה להיות תרומה מיוחדת בטיפול עם נפגעי טראומה מורכבת, שמתאפיינת בביטויים דיסוציאטיביים. "תופעת התקווה" תוצג במאמר זה כקשורה להיבטים מודעים ולא מודעים של חתירה בלתי פוסקת לסיפוק צרכים נפשיים, ולפיכך כטומנת בחובה פוטנציאל ליצור התמרה וצמיחה. במחקר קודם זוהו והוגדרו שלושה "פרופילים" של תקווה בטיפול עם נפגעי טראומה מורכבת. בהמשך לכך, במאמר זה התקווה תוצג ככוח המתווך את התנועה בין אופני דיסוציאציה החוסמים קשר לאופני דיסוציאציה המאפשרים קשר, או במונחיו של ויניקוט – בין נסיגה (withdrawal) לרגרסיה של תלות. הקשר בין המושגים הויניקוטיאניים לתפקידם המסייע של ביטויי תופעת התקווה בפרופילים השונים יודגם באמצעות דוגמאות קליניות.
 

התפתחותן של שפה ושל תקווה בקרב נפגעי טראומה מורכבת לפי מודל הטיפול תופעת התקווה

אופיר לוי | 5/31/2020
תקווה ושפה שזורות בתהליך ההתפתחות של הפרט מרגע לידתו ולאורך כל שלבי התפתחותו. לפיכך, כאשר מתרחשים כשלים סביבתיים בעולמו של התינוק, ובבגרותו הוא חווה אירוע טראומתי קונקרטי, עשויים להתפתח תסמינים האופייניים לטראומה מורכבת (Complex Trauma), ובתורם תסמינים אלו יגרמו בין השאר לפגיעה בהתפתחותן של שפתו ושל תקוותו. אחד המודלים שהוצעו לטיפול בטראומה מורכבת הינו "מודל תופעת התקווה" הכולל חמישה שלבים של טיפול. במאמר זה יעשה ניסיון להראות את הקשר בין חמשת השלבים הללו במהלך הטיפול לבין אופן השימוש של הנפגע בשפה ובפרופילי התקווה הנלווים אליה. במאמר מוצעת תפיסה יישומית למטפלים המתמודדים עם מצוקתם של נפגעי טראומה, ומוצג מקרה המדגים תפיסה יישומית זו.
 

נאומיו של וינסטון צ'רצ'יל: יצירת תקווה בתקופת דיכאון קולקטיבי

נחי אלון | 3/4/2017
עם התחזקות הנאצים ב-1940 התרוקן העולם המערבי מתקווה ומנחמה, במצב שניתן לדמות למעין דיכאון קולקטיבי. בתקופה קשה זו הצליחו נאומיו של ראש ממשלת בריטניה, ווינסטון צ'רצ'יל, לנטוע השראה ולעורר לפעולה. הרטוריקה הייחודית שלו הצליחה לחלץ את העם מהדיכאון ומהפסימיות ששררו. במאמר זה המחבר מבקש לפענח את סוד קסמם של הנאומים ולבחון מה נוכל ללמוד כמטפלים על האופן שבו השימוש בדיבור יכול לסייע לאדם השרוי בדיכאון.
 

בעקבות התפרצות תוקפנית - על התקווה וביטויה המפוצל בהעברה הנגדית

דני שראל | 3/9/2022
ההבנה של ויניקוט את התקווה הלא מודעת המקופלת בנטייה האנטי חברתית מהווה תרומה משמעותית להבנת ילדים ומתבגרים שזקוקים נואשות לאהבה, אך מעוררים בעקבות התפרצויות תוקפניות תחושות רתיעה, פחד ושנאה. שתי וינייטות שבהן תיאר ויניקוט את מסקנותיו מטיפולים בילדים אנטי חברתיים, והבנתו את חשיבות הטיפול המוסדי כטיפול לילדים כאלה היווה בסיס לדיון באירוע שהתרחש בהוסטל לנערות, כשפעילותה של קבוצת אפייה נהרסה עקב התפרצות תוקפנית של אחת הנערות. בישיבת צוות סוערת שהתקיימה לאחר מכן בא לידי ביטוי פיצול בהעברה הנגדית הצוותית. בעקבות המשגותיו של ויניקוט ניתן לבחון את ההתפרצות האנטי חברתית של הנערה דרך הפריזמה של התקווה המובעת בהם להשבת שני מרכיבים של נוכחות הורית מיטיבה שהילדה מחפשת: "מתיקות האם" ו"גבולות האב". הבנת התקווה עשויה לסייע לנו להבין את הפיצול המתרחש בנפש הילדה, בהעברה הנגדית של מטפליה ובהעברה הנגדית הצוותית.
 

על היאוש ועל התקווה שמתעוררים אצל ילדים ומתבגרים עם נטייה אנטי חברתית ואצל אלו שמטפלים בהם

דני שראל | 1/28/2013
מטרת המאמר לתאר את המפגש בין דמויות בוגרות (מטפלים, מורים, מדריכים, שוטרים וכו') לבין ילדים ונערים בעלי נטייה להתנהגות אלימה ותוקפנית, תוך הישענות על המשגותיו של הפסיכואנליטיקאי ד"ו ויניקוט. כמו-כן, מתוארים בחלק השני של המאמר היחסים בין הדמויות הבוגרות שמקיפות את הילד והנער לבין עצמן, יחסים שיכולים לנוע בין האשמה הדדית לבין שיתוף פעולה מחזק.
 

"התקווה היא חלומם של אנשים ערים": רשמים מיום עיון על היבטים של תקווה בטיפול

רני לוי | 8/1/2018
בכנס "'התקווה היא חלומם של אנשים ערים' – היבטים של תקווה וטיפול" הרצו מטפלים ומטפלות, הנמנים עם זרמים שונים בפסיכואנליזה, על מקומה של התקווה בתיאוריה ועל היבטיה השונים בטיפול הנפשי. קל לראות בתקווה את ההפך מהייאוש, את נציגת יצר החיים הגובר על יצר המוות, אבל לא תמיד חשיבה דרך ניגודים מאפשרת צמיחה. אל מול הניגודיות של תקווה-ייאוש, אפשר להציב תקוות על; תקווה אנושית כמצב בסיסי מובחן והכרחי לחיים, מצב טרנסצנדנטלי קיומי שהוא יותר ממולד או נרכש ושהחיבור אליו מאפשר חיים טובים ומאושרים.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דיכאון, פסיכואנליזה, תרבות ואמנות, יחסי מטפל מטופל, פוסט טראומה
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
נורית סיון
נורית סיון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, קרית גת והסביבה, בית שמש והסביבה
דורית כנען
דורית כנען
פסיכולוגית
רמת הגולן, צפת והסביבה, קרית שמונה והסביבה
הילה חן
הילה חן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
עירית יניר
עירית יניר
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
גיא אסל
גיא אסל
עובד/ת הוראה
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.