על חלומות טיפול נפשי ומה שביניהם
על פי מספר תפיסות פסיכואנליטיות החלום מהווה את אחד מכלי הביטוי המרכזיים של הנפש הלא-מודעת. פרויד שסלל את תשתיתה של הפסיכולוגיה המודרנית ועשה זאת גם בתחום הבנת תפקידי החלום, טען שתפקיד החלום להסוות ולמנוע עלייתם למודעות של תכנים מודחקים ובלתי רצויים. יונג שהיה תלמידו ובהמשך פורץ דרך בעצמו, סבר בניגוד לכך שהחלום הינה שפת הסמלים של הנפש הלא-מודעת המבקשת לבוא לידי מודעותו של החולם ובכך לסייע לו בדרכים שונות להגיע ליתר איזון בחייו.
מאמר לציבור הרחב שהתפרסם בגליון מגזין "בבקעה", יולי 2006
על חלומות טיפול נפשי ומה שביניהם
ד"ר גדי מעוז, פסיכולוג קליני ראשי, תחנת העמקים
רוב בני האדם חולמים מספר פעמים בעת שנתם. תופעה אוניברסלית זו שסקרנה את דמיונם של רבים משחר ההיסטוריה האנושית עדיין מהווה את אחד ממוקדי המחקר של מדע הפסיכולוגיה. יותר ויותר מסתבר לחוקרים שלחלימה עשויים להיות תפקידים משמעותיים בשמירה על תפקוד מאוזן ותקין בעת ערות.
על פי מספר תפיסות פסיכואנליטיות החלום מהווה את אחד מכלי הביטוי המרכזיים של הנפש הלא-מודעת. פרויד שסלל את תשתיתה של הפסיכולוגיה המודרנית ועשה זאת גם בתחום הבנת תפקידי החלום, טען שתפקיד החלום להסוות ולמנוע עלייתם למודעות של תכנים מודחקים ובלתי רצויים. יונג שהיה תלמידו ובהמשך פורץ דרך בעצמו, סבר בניגוד לכך שהחלום הינה שפת הסמלים של הנפש הלא-מודעת המבקשת לבוא לידי מודעותו של החולם ובכך לסייע לו בדרכים שונות להגיע ליתר איזון בחייו.
המשמעויות שהפסיכולוגיה האנליטית (היונגיאנית) מייחסת לחלומות הן בעיקרן סימבוליות וארכיטיפליות. כלומר החלום באמצעות סמליו מעלה לתודעת החולם תכנים, תהליכים ותסביכים המתרחשים בנפשו של החולם. מקורותיה של שפת סמלים זו במעין תבניות מולדות שהן אבני היסוד של הנפש הלא-מודעת שלהן קרא יונג אריכיטיפים. יונג הוכיח באמצעות מחקריו בתחומי תרבות מגוונים את קיומם של ארכיטיפים משותפים לכלל בני אנוש והחלומות הם לכן התגלמותם הסימבולית של הארכיטיפים. על כן החלומות בסופו של דבר מצביעים מחד על מצבו הנפשי קשייו ומצוקותיו של החולם ומאידך על כוחותיו משאביו ודרכי התמודדות אפשריות.
פרוש חלומות על פי סמלים בלבד איננו יכול להחשב כמדויק ואמין. ראשית משום שהסמל איננו לכשעצמו מהות חד משמעית וקבועה. סמל הינו למעשה מערך מורכב של משמעויות ותכנים משתנים שניתן להתקרב להבנתם מתוך ניתוח קפדני וסבלני של ההתרחשות והנסיבות שבהן מופיע סמל מסוים. שנית, לאותו סמל עשויות להיות משמעויות שונות ואפילו מנוגדות בקרב תרבויות לאומים ודתות שונות. לכן, קשה מאוד לפרש חלום באופן מהימן ללא עבודה צמודה של החולם עם פסיכולוג מיומן ובעל רקע בתחומים שצוינו למעלה. כך למשל אדם שחולם על כך ששיניו נופלות עשוי לפרש שמשהו רע מתרחש בגופו או בנפשו והוא מאבד מכוחותיו ואנרגיות החיים שלו. מאידך יתכן שהוא טועה וכי בעבודה טיפולית עם פסיכולוג יתברר שמשמעות נפילת השיניים קשורה אצלו דווקא לתהליך התפתחותי חיובי הזקוק לתמיכה ועידוד על מנת להתממש. לעיתים אמנם מקורם של הסמלים באותם ארכיטיפים קולקטיביים - אותן אבני יסוד בסיסיות המרכיבות את הנפש הלא-מודעת והמשותפות לכלל המין האנושי - אך "בדרכם" לתודעה הם עשויים לבטא תסביכים וצרכים שונים לחלוטין אצל אנשים שונים. באופן זה חלום שבו מופיע נחש עשוי לסמל בנסיבות מסוימות סכנה או איום על הנפש ובנסיבות אחרות אצל חולם אחר סימן לאפשרות או לצורך של התחדשות והתחלה חדשה. אצל חולם שלישי עשוי הנחש לסמל מרכיב של יצריות ופיתוי במערכות יחסים.
חלומות הם ענין רציני. מחקרים עכשוויים על שינה וחלימה מצביעים על כך שהחלום כפי שסברו פרויד ויונג איננו רק איזה הבהוב מקרי של פעילות מוחית, כי אם תופעה אנושית בסיסית שיש לה חשיבות לרווחתו ובריאותו הנפשיות והפיזיות של האדם. על כן העיסוק בחלומות צריך להיות מתוך זהירות ואחריות ומוטב להסתמך בענין זה על מי שהוכשרו לכך באופן מקצועי. במהלך טיפול נפשי עשויים להעיד הופעתם של חלומות בעלי תכנים מסוימים בשלבים שונים של הטיפול על מצבו של החולם ועל ההתקדמות בטיפול. כמו כן עשוי החלום להצביע על כיווני ההתקדמות הרצויים ועל הנושאים שיש לטפל בהם.