לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
כָּתַבְתִּי אַתָּה וְלֹא אַתְּ, רַק אוֹת אַחַת הוֹפֶכֶת עוֹלָמוֹת

כָּתַבְתִּי אַתָּה וְלֹא אַתְּ, רַק אוֹת אַחַת הוֹפֶכֶת עוֹלָמוֹת

עלון פסיכולוגיה עברית | 4/4/2021 | הרשמו כמנויים

 

אני אדם יחיד, אדם בודד. אינני דמוקרטיה

אלה ימים בהם מתהפכות היוצרות, באופן שגורם לחשוב מחדש על דפוסים מוכרים. הציבור הערבי הופך לשותף מכריע בהקמת הממשלה הבאה, ופתאום מחשבה על שיתוף פעולה שהייתה עד לא מזמן בלתי אפשרית הופכת להיות אופציה מרכזית. אפשר לחשוב על תהליכי שינוי שקורים בבת אחת (או לפחות כך זה לרגע נדמה), וגם על תהליכי שינוי שחותרים בסלע המציאות לאט, לאט, לאט. השבוע צוין גם יום הנראות הטרנסג'נדרי, קחו רגע ותחשבו על היחס לטרנסג'נדרימ.ות לפני עשור, ואפילו חמש שנים. הדרך ארוכה ומפותלת, (ורוחות מרות המבקשות לחנוק את ההתפתחות והשינוי מנשבות מהקלפי לכנסת), ובכל זאת, משהו נע. 

השבוע באתרנו, טקסטים שילוו אתכם אל החזרה לשגרה: 

המושגים "מיכל" ו"מוכל" משמשים את ביון כדי להסביר פונקציה מרכזית במבנה הנפש, הקשורה בין השאר לחשיבה וליצירה של ידע. בעקבות ביון, נהוג להבין את הפונקציה מיכל-מוכל בהקשר דיאדי, כמקבילה ליחידה אם-תינוק. במאמרו של אילן דינר-דדון מוצגת קריאה מחודשת ברעיונותיו במטרה להראות כי למושג יש גם איכות "אבהית" לצד האיכות ה"אימהית", וכי הפונקציה מיכל-מוכל עשויה לייצג משולש יחסים דיאלקטי התואם את המודל האדיפלי.

במדור סקירת המאמרים - הקשבה כנתיב לגילוי פסיכולוגי: סקירת מאמרה של קרול גיליגן בנושא "המדריך להקשבה", שנועד במקור לשמש לניתוח ראיונות עם מרואיינים שונים במסגרת מחקרים איכותניים בפסיכולוגיה – אך כיום נעשה בו שימוש גם כדי לנתח טקסטים מתוך טיפולים משפחתיים וקבוצתיים. סקירת המאמר מובאת מתוך הנחה שהן קלינאים והן חוקרים יוכלו ללמוד ממנה ולעשות בה שימוש.


- פרסומת -

במדור הספרים תוכלו להתוודע ל'בגדות האפשר'  - אנתולוגיית היריון ולידה, בעריכת קמה שיר ויואב גלבוע. אוסף שירים זה, הנפרש על פני כ־250 עמודים, מציג את שלל החוויות הקשורות לתהליך ההיריון, הלידה וההורות המוקדמת. בספר גם מוצגים קולות חדשים שכמעט שלא נשמעו עד כה ולא נאספו באופן מסודר: הקול הגברי, התלבטויות היריון, טיפולי פוריות, ואבדני היריון ולידה.

ובפסיכובלוגיה – 

בשפיות זמנית - מחקר חדש מצא שנשים אחרי לידה סובלות מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) בשיעורים גבוהים יותר ממה שהיה ידוע עד כה: המחקר מעריך שכ-8 אחוזים מנשים יחוו סימפטומים באופן שתואם לאבחנה של OCD במהלך ההריון, וכ-17 אחוז יחוו סימפטומים דומים במהלך 38 השבועות שלאחר הלידה.

בבלוג 'קריאה מודרכת '- עינב יולביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית, ממקימות "עוגן – פסיכולוגיות למען נפגעי/ות התעללות נרקיסיסטית/פסיכופתית", ממליצה על הספר "הטרדה נפשית" - "בשנים האחרונות ועקב נוכחות רבה של מקרים בקליניקה, נחשפתי לתחום טיפולי שנקרא התעללות נרקיסיסטית/פסיכופתית. במהלך הטיפול, נוכחתי כי מגיעים יותר ויותר מטופלים לקליניקה שסובלים מחרדות, קשיי שינה, מחשבות רומינטיביות, דכאון, ריקון מכוחות, הפרעות אכילה, ביטויים סומטיים ואף אובדנות. לכולם היה מרכיב משמעותי של קושי לסמוך על תפיסת המציאות שלהם, אף על פי שברור היה לי שהם אינם פסיכוטיים. כמו כן, כולם דיברו באופן חזרתי על יחסיהם המעורערים עם אדם עימו היו בקשר משמעותי".

פרופ' עמיה ליבליך ממליצה על ספרים של מרק פרימן, אירוין יאלום ורותאלן ג'וסלסון.

רות נצר מספרת על השתתפותה באירוע 'מאה שנים לאגודת הסופרים' שהתקיים בחול המועד פסח בו והקריאה קטעים מתוך האוטוביוגרפיה המשפחתית שכתבה.

ובמדור הרצאה בנעלי בית: חרדה בקרב ילדים והמערכת המשפחתית – טיפול מונחה-הורים בגישת SPACE  - הרצאתה של ד"ר יערה שמשוני וגם – יום העיון 'כשהלב במקום הנכון: תפקידיה של הפסיכולוגיה הקלינית במשבר הקורונה והשלכותיו', שהתקיים במסגרת ​​​תכניות מוסמך בפסיכולוגיה קלינית ובפסיכולוגיה קלינית גרונטולוגית והמרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי ע"ש ליאור צפתי במרכז האקדמי רופין.

נִסִּיתִי לִכְתֹּב לְךָ 
בִּמְקוֹם לָךְ, וְחָשַׁבְתִּי
אֵיךְ הָעִבְרִית, מִחוּץ
לְשִׁירִים, מְאַפְשֶׁרֶת
לֹא לְהַחְלִיט. כָּתַבְתִּי
אַתָּה וְלֹא אַתְּ, רַק
אוֹת אַחַת הוֹפֶכֶת
עוֹלָמוֹת, וְחָשַׁבְתִּי
אֵיךְ שֶׁהָדַף מְאַפְשֵׁר לִי
לְהִסְתַּתֵּר.

אָמַרְתִּי בְּרֹאשׁ, לְלֹא קוֹל:
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ.
הִרְגַּשְׁתִּי בְּגוּף, בְּכָל תְּנוּעָה:
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ.
נָשַׁכְתִּי אֶת שְׂפָתַי וְלָחַשְׁתִּי,
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ.

צָעַקְתִּי בְּכָל כֹּחִי:
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתְךָ.

(עדי וולפסון מתוך הספר 'אֲנִי אַבָּא שלך' בהוצאת פרדס)

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מגדר
חן זליג
חן זליג
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יפעת הנדל
יפעת הנדל
פסיכיאטרית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה
משה נח-מטות
משה נח-מטות
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.