לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
שאלות לא קלות / עדולה ועמירםשאלות לא קלות / עדולה ועמירם

שאלות לא קלות / עדולה ועמירם

ספרים | 18/12/2006 | 15,228

ספר ייחודי זה, פרי שיתוף פעולה בין המשוררת עדולה (סבינה מסג) לבין הפסיכולוג, פרופ' עמירם רביב, מציע שילוב של שירים הלקוחים מעולם הרגשות של ילדים, עם תובנות פסיכולוגיות.... המשך

 

שאלות לא קלות

עדולה ועמירם

 

שאלות לא קלות

 

 הוצאת אח

 

ספר ייחודי זה, פרי שיתוף פעולה בין המשוררת עדולה (סבינה מסג) לבין הפסיכולוג, פרופ'' עמירם רביב, מציע שילוב של שירים הלקוחים מעולם הרגשות של ילדים, עם תובנות פסיכולוגיות. מעבר להנאה מקריאת השירים או מהאזנה להם, הם יכולים לשמש גם פתח לדיאלוג עם המאזינים. ליד כל שיר מופיע טקסט פסיכולוגי, המציע הסבר והרחבה לשירים. הטקסטים הפרשניים הנם בגדר הצעה לא מחייבת. בחלקם מובא ידע פסיכולוגי התפתחותי שיועיל להורים ולמחנכים, ומספר רעיונות להבנת השיר והילד. בחלקם מוצעת הדגמה של דרך הפעולה לניהול השיחה בעקבות השיר. גננות וגננים, מורות מורים ואנשי מקצוע העובדים עם ילדים ימצאו כאן חומר להפעלה בקבוצה.


- פרסומת -

 

הספר עוסק במכלול הכישורים המרכיבים את האינטליגנציה הרגשית:
העשרה רגשית כישורים חברתיים
פיתוח יצירתיות פיתוח מודעות לתחושות ורגשות
ילדים שלומדים לבטא את עצמם בצורה עשירה יותר מבחינה רגשית ולשונית, וקולטים את רגשות הזולת, גדלים להיות מבוגרים גמישים יותר ומתפקדים טוב יותר במסגרות חברתיות שונות. הורים היודעים לשוחח עם ילדיהם על שירים וסיפורים יעשירו את כישוריהם, יגבירו את הנאתם ויעצימו את הקשר בינם לבין ילדיהם. 
 

 

 

פרופסור עמירם רביב, פסיכולוג חינוכי וקליני, חבר סגל בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, לשעבר ראש החוג וראש המגמה הקלינית של הילד. בעבר היה מנהל שרות פסיכולוגי חינוכי ופסיכולוג ראשי בשרות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך. במשך שנים רבות הוא עוסק בכתיבה של חומרי הדרכה להורים ובייעוץ לטיפוח והעשרה קוגניטיבית ורגשית, באמצעות ספרות ילדים. 

 

עדולה היא המשוררת סבינה מסג. "יצירותיה של עדולה הן רגישות, מעודנות ומביאות בפני הילד, החי בעולם שבו האורבניות, הטכנולוגיה והריחוק מהטבע שולטים, את הקרבה לאדמה, לנוף הישראלי ולאדם. עדולה מצליחה לשמור על גובהה וצלילותה של השפה, ועם זאת יצירותיה אמינות, פשוטות ומדברות אל הנמען, הילד.". 
 

 

 

 

לפניכם מספר שירים מתוך הספר באדיבות ההוצאה והמחברים:

שאלות לא קלות / עדולה ועמירם 1 תחרה אפורה

שאלות לא קלות / עדולה ועמירם 2 עוד זכוכית מגדלת

שאלות לא קלות / עדולה ועמירם 3 כשאני נכנסת לנעלים של...

 

להזמנת הספר במחיר מוזל ביריד פסיכולוגיה עברית

  

הקדמת הפסיכולוג

 

 

השירים שבספר זה נבחרו מתוך אוסף גדול בהרבה שהועמד לרשותי על ידי עדולה, מתוך כוונה לברור ולהביא לפני הקורא שירים עם ערך מוסף. בצד הפן החווייתי-אסטתי שיש בשיר, נבחרו יצירות שאפשר להעביר באמצעותן תובנות פסיכולוגיות מסויימות. השירים שנבחרו היו אלה שעוררו בי רצון להתעמק בפשרם ובמשמעותם עבור הילד. כל שיר הוא בחזקת מועט המחזיק את המרובה. ליד כל שיר הוספתי מעין פשר פסיכולוגי, אולי נכון יותר לומר הירהורים פסיכולוגיים. הילדים אינם זקוקים בהכרח לפירוש על מנת להנות מהשיר ולקלוט את משמעותו. כך לפחות מאמין ברונו בטלהיים הפסיכו-אנליטיקן הנודע שבספרו על קסמן של אגדות הוא מדבר על יכולתו של הילד לפענח בכוחות הבלתי מודע שלו את המסר הסמוי באגדה. אבל, לנו המבוגרים חשוב לנסות ולהבין מעט יותר מה יש בין ומעבר לשורות השיר.


- פרסומת -

 

שורות ההסבר שצורפו הן, למעשה, אסוציאציות של פסיכולוג, או ניסיונו "להבין" ולהציע תובנותיו, בעיקר ברמת הרמז והכוונה. במקרים רבים אין הוא מתחייב להבין את "כוונת המחברת" וגם אין כאן שאלה של פירוש נכון או לא נכון. כל קורא יכול, כמובן, להוסיף גם את היבטיו ורעיונותיו. לניתוח וייחוס משמעות לשיר אפשר להתייחס כאל התבוננות בקלידוסקופ. רואים תמונה, אבל אפשר לסובב מעט את הקלידוסקופ... והתמונה משתנה. אותם מרכיבים מזווית שונה נראים אחרת, ועדיין מדובר באותם מרכיבים ואין תמונה יותר "נכונה" מרעותה.

 

 

 

השימוש בספר

 

אפשר לעשות עם השירים מה שעושים עם שירים בדרך כלל, להקריאם לילדים ולאפשר להם להנות מההאזנה, או מהקריאה, אם כבר רכשו אותה. רמת הגיל איננה אחידה, אבל הכוונה לילדי גן-חובה והכיתות הראשונות של בית-הספר היסודי. גם הנושאים והצורות מגוונים, ולא כולם מציגים "בעיות", יש גם כאלה העוסקים באספקטים חיוביים. לעתים מובאת קבוצת שירים  העוסקים כולם בנושא אחד.

אפשר גם לעשות שימוש מורכב יותר בשירים, ולהיכנס לדיאלוג עם המאזינים. הכוונה לפעולה בסגנון ההוראה הטיפולית (ראה ספרה של דבורה קובובי  ספרותרפיה - ספרות, חינוך ובריאות נפש, הוצאת מגנס,  וספרו של אדיר כהן   סיפור הנפש - ביבליותרפיה הלכה למעשה, הוצאת אח).   

 

כמו כן אפשר לעודד את הילדים להתייחס לכתוב ולמה שמאחוריו. להגיב עם הדהוד פנימי ואסוציאציות משלהם. לא תמיד צריך ללעוס עבור הילד את "הפתרון", אם בכלל יש כזה. לפעמים עצם העלאת הנושא ומתן לגיטימיות להשמעתו בקול מהווים תרומה חשובה.


- פרסומת -

כאמור, אל הטקסטים הפרשניים יש להתייחס כהצעה לא מחייבת. בחלקם מובא ידע פסיכולוגי התפתחותי, שימושי להורים ולמחנכים, וכמה רעיונות להבנת השיר והילד. לעתים מוצעת הכוונה ממוקדת יותר, מעין הדגמה של דרך הפעולה וניהול השיחה בעקבות השיר. לגננות, למורות ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים בקבוצות, יש כאן חומר להפעלה בקבוצה. יש להניח, שבידם יותר ידע וניסיון של שימוש ביצירה כתובה כאמצעי לפיתוח ולהעשרה.

הקו הכללי של ההסברים וההצעות הוא בעיקרו העשרה רגשית, פיתוח יצירתיות, מודעות עצמית וכישורים חברתיים. מכלול כישורים המרכיב את תחום האינטליגנציה הרגשית. דגש מיוחד הושם על פיתוח המודעות לתחושות ורגשות - נושא המקבל חשיבות רבה בתחום הפסיכולוגיה של הילדים. ילדים, שלומדים לבטא עצמם בצורה עשירה יותר מבחינה רגשית ולשונית, וקולטים את רגשות הזולת, גדלים להיות מבוגרים גמישים יותר ומתפקדים טוב יותר במסגרות חברתיות שונות. לכן יש חשיבות להתייחסות לצרכיו הרגשיים של הילד ולהעשרתו במזון רוחני - רגשי ואינטלקטואלי.

זהו תפקידם החשוב של ההורים. זו לא רק מטלה חשובה, אלא עשייה העתידה להתפתח למערכת יחסי גומלין המהנה ומעשירה את שני הצדדים. הורה שיודע לשוחח עם ילדיו על שירים וסיפורים - לשוחח, לא לבחון - יעשיר את כישוריהם ויגביר את הנאתו, ובעיקר יעצים את הקשר בינו לבין ילדיו.

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ילדים, חינוך, ספרים, הורות
תמר סרנת
תמר סרנת
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
פטריסיה יודילביץ'
פטריסיה יודילביץ'
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
אריאלה מלצר
אריאלה מלצר
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
אדוה קידר
אדוה קידר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
מיטל בהריר
מיטל בהריר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ורד סאפרורד סאפר11/1/2007

רעיון נהדר. מהדוגמאות של השירים שקראתי באתר הרגשתי רצון לקרוא את כל הספר. הרעיון שניתן לקבל בספר אחד גם שירה איכותית, וגם כלים לפיתוח שיחות נפש מעולמם של הילדים - הוא כביר.
בהצלחה!  ורד סאפר-עורכת "קול הטף"

אריה טבעוןאריה טבעון1/1/2007

תגובה ראשונית. לעמירם ועדולה,  יופי, מקסים ומתקשר הישר מעולמנו הרחוק והגבוהה הישר לילד דימיונו והוריו כל הכבוד!    מאריה טבעון