לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
האם אפשר לשנות ולהשתנות? והערה בנוגע לטורקיה

האם אפשר לשנות ולהשתנות? והערה בנוגע לטורקיה

ד"ר עפר גרוזברד | 29/3/2013 | הרשמו כמנויים

בימים אלה מתפתח דיון ער לגבי השאלה אם נכון היה להתנצל בפני טורקיה. לעניות דעתי הדברים פשוטים. בחברות מסורתיות - קולקטיביות בקשת סליחה היא דרך מקובלת להשיב יחסים לקדמותם. בקשת סליחה ולא התנצלות. ההבדל הוא שבראשון אנו זקוקים לפרטנר שיקבל את הסליחה ואילו התנצלות מטבעה הנה מערבית יותר, ממוקדת עצמי, שבה הפרט אומר את שלו ובזה סיים את מחויבותו. ביהדות המסורתית, למשל, יש לבקש סליחה והאדם האחר צריך לקבלה ולמחול כפי שנוהגים בערב יום כיפור. בחשיבה המסורתית - קולקטיבית אם קבלתי את בקשת הסליחה כפי שנהג ארדואן איני יכול ללעוג למי שביקש אותה. זאת משום שהתנהגות כזאת לא מכבדת אותי וכך איני שומר על כבודי ששוקם. מעבר לזאת, על פי אותם קודים ניתן במקרה הצורך לקחת את בקשת הסליחה בחזרה. כך שזו לא דרך חד כיוונית. זכורים לי מנהיגים ישראלים אחדים שלקח להם שנים רבות של ניסיון כדי "להשפיל" את עצמם ולהעניק כבוד לאחר. כך נהג אריאל שרון בכבוד רב במוברק וכך נוהג היום שמעון פרס ביחס לעולם הערבי. לעניות דעתי, אין מה להתרגש מהכרזות כאלה ואחרות שנשמעות בימים אלה מטורקיה. בקשת הסליחה התקבלה והיא עתידה לשנות את היחסים. לא מהקצה לקצה אבל בהחלט לשפר אותם. מדובר בהכרה בצורך הרגשי של האחר ולא דיון קר במי צודק. נדמה לי שכדאי שנאמץ גישה זו. ועתה לעניינינו:

בשבוע שעבר עזרנו לעיזר ויצמן לתקשר טוב יותר עם גנרל גמסי. עיזר התפעל מהישגנו ואילו גמסי רצה שירחשו כבוד למצרים. הראשון הפנה את וקטור החשיבה שלו פנימה והשני החוצה. היום נלך בכיוון ההפוך - נעזור לאבו עלא להבין טוב יותר את השליח הנורבגי לשיחות אוסלו, טריה לרסן.

בעיה: כך מתאר אבו עלא את פגישתו הראשונה עם הדיפלומט הנורווגי טריה לארסן, שהיה בין האחראים לקיום המשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים באוסלו ולהצלחתו. "הופיע לפני גבר בעל מראה לא מסודר, כמו אותם 'יאפים', נושא על גבו תיק הדומה לתיק בית ספר, לבוש ג'ינס וחולצה מכופתרת עם שרוולים קצרים. חשבתי שהוא אחד מאותם שמאלנים אירופים שיש להם אמביציה אובססיבית לשנות לא רק את החברה סביבם, אלא את כל העולם. מאלה שחולמים באופן לא מציאותי שאפשר לשנות את העולם באמצעות הפגנה כאן או מחאה שם". מה במיוחד קשה לאבו עלא לקבל?


- פרסומת -

פתרון: אבו עלא, כבעל וקטור חשיבה המכוון החוצה, מעדיף לבוש מסודר, לא זרוק, לא ג'ינס. קרוב לוודאי תיק מרובע כמו מזוודת ג'יימס בונד ולא תרמיל גב. הוא עשוי לתפוס שיער ארוך כפריקת עול, כחופש ללא גבולות. ואילו טריה לארסן, בעל וקטור חשיבה המכוון פנימה, מעדיף על אף תפקידו הרשמי לבוש שאינו מסמל סדר חיצוני, כי אם חופש פנימי. הג'ינס שיכול להיות משופשף, כנראה חולצת טריקו עם שרוולים קצרים, ודאי לא חולצה מכופתרת עם עניבה, שיער שאם אינו ארוך יכול להיות לא מסורק, תרמיל גב של מטיילים. כל אלה מעניקים לבעל וקטור חשיבה המכוון החוצה תחושה של מרחב וחופש פנימי והרגשה שהוא אינו כבול למראה ולבוש מחייב. קרטר הציע בשיחות קמפ דייוויד שהמשלחות של מצרים, ישראל וארצות-הברית יופיעו בלבוש לא רשמי. המשלחת המצרית הייתה היחידה שלא הצליחה לעמוד במשימה זו. כך הגיעו הנציגים הישראלים לשיחות החשאיות באוסלו בלבוש "זרוק", ואילו המשלחת הפלסטינית הקפידה על לבוש פורמלי. קרטר, כבעל וקטור חשיבה המכוון פנימה, מאמין באותו חופש פנימי ונינוחות שהם המפתח ליצירת קשרים טובים ולהתקדמות. אבו עלא, מצדו, צוחק על השמאלנים שרוצים לשנות את העולם. הוא אינו מאמין בשינוי. בעל וקטור חשיבה המכוון החוצה מתקשה להאמין שהוא מסוגל לעצב את סביבתו כרצונו. הוא מאמין שהסביבה היא שמעצבת אותו. ואילו האמונה של בעל וקטור חשיבה המכוון פנימה באפשרות לשנות היא בעבורו כמעט אמונה קדושה. הוא מאמין שהכול מתחיל ברצונו והוא זה שיניע את השינוי הסביבתי. האמונה בשינוי היא אחד ההבדלים המהותיים בין שתי החברות. בחברה בעלת וקטור חשיבה המכוון פנימה אנשים הולכים לטיפול פסיכולוגי כדי להשתנות, ואילו בחברה בעלת וקטור חשיבה המכוון החוצה התלות של האנשים בסביבתם על פי רוב לא מאפשרת להם לעבור תהליכים אלה. אפשר לתמצת תהליכים אלה במילה "התפעלות". בעל פרדיגמת חשיבה מערבית שמציב את האדם במרכז נוטה להתפעל מאחרים ומעצמו, ואילו בעל פרדיגמת חשיבה מזרחית ייטה להתרחק מחוויה זו. לדידו, היא מוציאה את הפרט מהקבוצה ועושה אותו ייחודי. לדידו, היא מעוררת קנאה ופוגעת במרקם הקבוצתי החשוב כל כך. כדאי לציין שהסוף היה טוב. אבו עלא למד לאהוב את לארסן ולהעריך את איכויותיו. "האמת היא שמר לארסן הרשים אותי די מהר, הוא תמיד הציג דברים בלבביות ובצניעות. הוא הפגין כלפי ידידות והאהדה והעביר תחושה ברורה של אמונה בצדקת דרכו. האיש הזה שבה את לבי". אכן, אפשר לבנות גשר בין בעלי וקטור חשיבה המכוון החוצה לבעלי וקטור חשיבה המכוון פנימה.

האדם אינו יכול לשנות את סביבתו. עליו להתאים את עצמו אליה (כישורים חברתיים) ----- הכול תלוי בכוח הרצון ואפשר לברוא מציאות חדשה (התפעלות)

קישור לספר:

http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7

קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:

http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מלחמה וטרור, חינוך, מצבי קונפליקט, פסיכולוגיה רב תרבותית, פוליטי, שפה, דיבור ותקשורת
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ניצן מאירי
ניצן מאירי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אתי צימרמן
אתי צימרמן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אדוה קידר
אדוה קידר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
בר אורקין
בר אורקין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.