לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
יֵשׁ שָׁעָה שֶׁהַכֹּל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ הָאוֹר

יֵשׁ שָׁעָה שֶׁהַכֹּל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ הָאוֹר

עלון פסיכולוגיה עברית | 25/12/2022 | הרשמו כמנויים

 

יֵשׁ שָׁעָה שֶׁהַכֹּל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ הָאוֹר 1

לפני כמה ימים ציינו את היום הקצר בשנה, עמו הגיע הלילה הארוך בשנה, ומאז – מתארכים הימים ומתקצרים הלילות בהדרגה. עולה האור על שעות החשכה. השינויים ביחסים בין האור לחושך עדינים, כמעט בלתי מורגשים. אבל עוד כמה חודשים, יהיה פה אביב ואז קיץ. כמה פעמים בתוך תהליך טיפולי, אנחנו יכולים לספר, רק למפרע, על התגברות איטית, כמעט תת-סיפית, של האפשרות לתנועה, של יכולת ההכלה, של תחושת החיבור, של האהבה? התגברות שהובילה להצטברות, שלקחה שבועות חודשים ולפעמים שנים, עד שמשהו היה מואר מעט מעט יותר? ובדרך, חשוך, וקר, ואל לנו להדליק אורות נאון, למחוק את העלטה באופן מלאכותי. אולי רק נר אחד בחנוכיה, או שמונה. אולי נורות חמות על עץ הכריסמס (שחל היום*, כך או כך – חושך עכשיו, וחורף, אבל האור נאסף.

השבוע באתרנו, חומרים חדשים ומאירים, מאמרים מקצועיים, פרקים מספרים וטורים מעניינים:

מה הזיקה בין הייקו, שיר יפני בן שלוש שורות, לבין מרכיבי השלומות (wellbeing)? מאמרה המעניין של ד"ר דליה לורנץ עוסק במהות ההייקו ואיכויות השירתרפיה היצירתית, לצד הצעות יישום פתוחות לכל מטפל על פי שיקוליו וכן, דוגמאות הלכה למעשה מסדנאות "שירתרפיה יצירתית אינטראקטיבית" CIPT (כלי מובנה לכתיבת שירה לעבודה קבוצתית) ומטיפול יחידני.

פיליפ מ. ברומברג דן במהמורות שמתלוות לתהליך הפסיכואנליטי. לפי ברומברג, עמדה טכנית מאורגנת, לא משנה כמה אמפתית או הגיונית, נידונה לעיתים להיהרס. בפרט, בסיטואציות טיפוליות שמגלמות משהו שדורס את ההיגיון וחושף את שבריריות היציבות הנפשית של שני המשתתפים. לדידו, דווקא הסיטואציה האנליטית שמערערת את שפיות המטפל היא זו שטומנת בחובה את האפשרות לתוצאה המשמעותית ביותר בטיפול. זאת, בתנאי שהאנליטיקאי יאפשר לעצמו להיכנס אליה יותר מאשר לשלוט בה. סקירת מאמרו "?Potholes on the royal road: Or is it an abyss" זמינה לקריאתכם.


- פרסומת -

ילדה בת 14 מאמינה שסגן מנהל בית הספר מאוהב בה. הם מקיימים ביניהם קשר סודי. הדברים שהוא עושה בה קשים, אבל המכתבים שהוא כותב לה מנחמים. עד שהם מתגלים. שנים לאחר מכן, כאישה בת 41, היא מבקשת לחזור לתקופה ההיא, האסורה. ספרה של שרית סרדס־טרוטינו חושף כרוניקה מצמיתה של טראומה שקפאה בזמן. באופן ייחודי ומעורר השתאות היא מצליחה לספר את כל הדברים שהילדה מתקשה להבין, והאישה פוחדת לראות.

ובפסיכובלוגיה -

אז כמה עלה טיפול פסיכולוגי בשנת 2022? אנו מגישים בפניכם את המחירון העדכני של 'פסיכולוגיה עברית' לטיפול נפשי פרטי. איפה משלמים הכי הרבה על טיפול? ובכמה אחוזים עלו המחירים השנה? המחירון שופך אור על תעריפי הטיפול הנפשי אצל מטפלים ומטפלות ברחבי הארץ על מגמות ופערים בתעריפי הטיפול השונים.

ד"ר ארנון רולניק בטור חדש ומעורר מחשבה, מציע להניח בצד את הוורבטים ולחשוב על מודל חדש של הדרכה בפסיכותרפיה: ״מודל לימוד הנהיגה או הטיסה, בו המדריך והמודרך נמצאים ביחד בתוך הסיטואציה מה שיאפשר התנסות טובה יותר ובעיקר פידבק יעיל יותר. זהו מודל שמבוסס על התלמדות כמו שמתלמד שוליה״.

אחרי שבשבוע שעבר חיברה בין חשיבתה של אנה פרויד לעבודה עם ילדים מחוננים, מתפנה ד"ר חנה דויד לעסוק במאמרו של יונג 'הילד המחונן', ולהביא לנו את עיקרי דבריו.

ולסיום, ד"ר אמיר קלוגמן מביא את דבריו מהשקת ספרו 'גוף פוגש שפה' - קריאה פסיכואנליטית בסיפוריו של דויד גרוסמן.

"להסתדר עם האחר זה קודם כל, ויותר מכל, להסתדר עם הגוף שלך, עם האותות והסימנים הלא מובנים שלו, עם הדחפים והמלמולים שלו, עם המיניות והנמנעוּת שלו. או כמו שכתבתי בספר: ״הגוף הוא זירה של קרב… כל חיינו אין לנו שליטה מלאה בגופנו, הוא עשוי להופיע כמי שמפתיע אותנו, כזר המערער את תחושת השליטה… הגוף הוא מה שמחבר אותך לאחר, אבל בו זמנית גם מה שמפריד אותך ממנו״. עכשיו לך תתמודד. זו התעלומה הגדולה, היחידה, שגרוסמן חוזר וכותב; ואני – חזרתי וקראתי..״

 

יש שעה שהאור / רחל חלפי

יֵשׁ שָׁעָה שֶׁהַכֹּל יוֹשֵׁב בְּתוֹךְ
הָאוֹר
כְּמוֹ אֶבֶן חֵן בְּתוֹךְ עֲדִי זָהָב
אֶפְשָׁר לַחְפֹּן אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לֶאֱכֹל אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לִגְמֹעַ אוֹר כָּזֶה
אֶפְשָׁר לַנוּעַ בּוֹ לָאֹרֶךְ וְלָרֹחַב
אֶפְשָׁר לִשְׁקֹל אוֹתוֹ בְּזָהָב
מָלֵא

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
רומי ארן שורץ
רומי ארן שורץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
טל יהודה
טל יהודה
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
כרסטין בג'אלי וטפא
כרסטין בג'אלי וטפא
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
קרן גרינפלד ברסקי
קרן גרינפלד ברסקי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נטלי ברקמן
נטלי ברקמן
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.