לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לאן הלכת אהובתי? אני ממש לידך

לאן הלכת אהובתי? אני ממש לידך

עלון פסיכולוגיה עברית | 10/4/2022 | הרשמו כמנויים

 

לאן הלכת אהובתי? אני ממש לידך 1

"אתה בסדר?", "את בסדר?", אלפי הודעות דואגות ואוהבות הבהבו על מסכי הפלאפון של אלפי תל אביביים בליל חמישי האחרון, בסביבות השעה תשע, כשמחבל ירה אל עבר בר בעיר, רצח שלושה גברים צעירים ופצע אחרים. גל הטרור העירוני ממשיך, בקצב שלא מאפשר להסדיר נשימה. "אתה בסדר?", "את בסדר?" - ברגעי האימה אנחנו מבקשים לוודא שכל מי שנפשנו קשורה באופן כזה או אחר בנפשו שמור ומוגן ואולי כל ההודעות האלה לא נועדו רק לוודא שאף אחד לא נפגע או להפחית חרדה, אלא גם כדרך לסמן שאנחנו ביחד ברגעי הפחד, שחשבתי אותך, שאתה בליבי?

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים, מדריך לעזרה ראשונה פסיכולוגית בפליטים, טורים ופרקים מספרים: 

צרה רודפת צרה, ובעודנו מתמודדים עם רצף הפיגועים האחרון, באוקראינה נמשכת המלחמה. אנחנו מתרגשים להגיש לכם את 'מקלט לנפש מדריך לעזרה ראשונה פסיכולוגית וטיפול נפשי בפליטים ובמבקשי מקלט': המלחמה המתחוללת באוקראינה הביאה למשבר הומניטרי חריף, ולמנוסה המונית של תושבים מבתיהם; אלפים מתוכם, מבקשים מחסה בישראל. לאור זאת, עולה צורך במידע מאורגן וספציפי לטיפול בפליטים במצבי במשבר הומניטרי ובמתן מענה פסיכולוגי מותאם. ד"ר יעל ומאיר וד"ר עידו לוריא, מטפלים וחוקרים בעלי ניסיון רב שנים בתחום ההגירה הכפויה, כתבו מאמר חשוב זה במטרה לספק קווים מנחים, המלצות ומפת דרכים כללית, שתוכל לסייע הן למתנדבים ללא הכשרה בתחום בריאות הנפש, והן למטפלים מוסמכים הנקראים כעת לחזית הטיפול הנפשי בזרם הפליטים המגיעים ממזרח אירופה. 

שימוש בבובות תיאטרון הוא כלי התערבותי משמעותי ורב עוצמה במצבי משבר וטראומה במעגלי פגיעוּת שונים עבור אוכלוסיות מגוונות. במשך שנים רבות התפיסה הרווחת בקרב אנשי הטיפול והחינוך הייתה שניתן להיעזר בבובות ככלי להמחשה, ככלי ליצירת קשר ראשוני או כגירוי לעבודה טיפולית. על בסיס ניסיונה רב השנים בעבודה עם בובות תיאטרון ככלי טיפולי, בעיקר בהתמודדות במצבי טראומה ומשבר, סמדר קופר-קיסרי מוכיחה במאמר זה שלבובות התיאטרון יש הרבה יותר מה להציע.


- פרסומת -

בטיפול באמנות ניתן להתייחס ליצירה של המטופל כביטוי ל"שלישי" - מרכיב במרחב אינטרסובייקטיבי אותו המטופל והמטפל יכולים לבחון באופן משותף. בהקשר של ההדדיות בה עוסקים בגישה ההתייחסותית, המטפל באמנות יכול גם ליצור בעצמו בתגובה ליצירת המטופל – מעשה שיש לו תרומה לקשר הטיפולי. יפעת ברכה מתארת במאמרה עבודה טיפולית בה הנוכחות הפעילה של המטפלת והיוצרת, בתקופת מגפת הקורונה, הדגישה את המשמעות הייחודית של הטיפול באמנות חזותית.

במדור הספרים – נועה, גיבורת הספר 'טָרוּף', ספרה הראשון של הפסיכולוגית הקלינית רונית גולדברגר, מתחילה התמחות בפסיכולוגיה קלינית במחלקה הפסיכיאטרית הסגורה, ומנסה לשרוד בין חולים מנותקים, סוערים ומסוכנים. ד"ר קרני, הפסיכואנליטיקאית המדריכה, מזהירה אותה כי עליה לשמור על גבולות נוקשים, אבל נועה נסחפת למעורבות רגשית עמוקה בטיפול בנבו, סטודנט מבריק למתמטיקה המאושפז עקב משבר פסיכוטי. כשנבו ינקוט צעדים שאין מהם דרך חזרה, תצטרך נועה להחליט אם היא מוכנה לחצות גבולות ולסכן את עתידה המקצועי בניסיון להציל את חייו של נבו. לפניכם פרק מתוך הספר.

החלום, שפרויד כינה "דרך המלך אל הלא מודע", ממשיך להיות נושא משמעותי למחקר פסיכולוגי ולהגות פסיכואנליטית גם בימינו. ברשימת הקריאה השבועית של פסיכולוגיה עברית, תמצאו מאמרים שעוסקים בחלימה וחלומות מנקודת מבט פסיכואנליטית, דרך הוגים כמו פרויד, יונג, לאקאן וביון, וכן מזוויות פיזיולוגיות. בנוסף, מופיעים גם מאמרים העוסקים בחלומות שמאפיינים מצבי חיים שונים, כמו למשל הריון ואפילו חיים בתקופת מגפה

ובפסיכובלוגיה ד"ר טל פלג שגיא היא (מטפלת) חילוניה, אבל בטור חדש כותבת מנקודת מבטה על מושג הקדושה בטיפול מיני, ובכלל.

ופרופ' עמיה ליבליך בטור מהורהר -

בבוקר אני צועדת על חוף הים. עכשיו, עם שעון הקיץ, עדיין חשוך בשעה שאני יורדת בשביל התלול אל החול, אבל אני נצמדת להרגלי ויורדת כדרכי. מישהו ממשכימי הקום פוגש אותי ושואל: תגידי, את לא מפחדת עכשיו, ככה לבד על החוף השומם? – לא. לא משום שאני אמיצה כל כך או טיפשה כל כך; אלא משום שאני פטליסטית. מה שיהיה יהיה.

 

תרגיל בהתעוררות / שלומי שבן

לאן הלכת אהובתי?
אני ממש לידך
איפה האמא, האמא שלי?
אתה מזמן לבדך
מה עם השמש הטוב והרך?
שקע כמו שזרח
אם כך ספרי לי, ספרי לי אם כך
הכל סופר ונשמר תויק ודווח.

אני שומע שוב פרשים
אינך שומע דבר
וריח מר עולה מן הרעשים
והוא ילך ויגבר
מדוע קר לי, קר לי כל כך?
זה לא מאד מסובך
את מוכרה לי אבל רחוקה
אתה ליד עצמך
אני ממש לידך

אם זהו רק תרגיל
זה אכן תרגיל מוצלח
השמיים צבועים וניל
האופק מפויח
הכל חוזר אדום יותר
מן השוחות ובצריחים
אמרי, האם אנחנו מנצחים?
מתי בדיוק כל זה מתרחש?
בזמן שכתבתם שירים
ומה איתם, אם כבר מדברים?
נותרו למי שזוכרים
אם כך בעצם דבר לא קרה
אם כך הכול כשורה
תמיד היית עשוי לפשרה
אתה שובר את ליבי, אני ממש לידך

אם זהו רק תרגיל זה אכן תרגיל מוצלח
השמיים צבועים וניל
האופק מפויח
הכל חוזר אדום יותר באלונקות ובפרחים
אמרי האם? אמרי האם?

לאורך הגדה שועל ותיק ילל
מפקדים גלויי- מגף נפלו להתפלל
הרוח האילם הלם
ילדה חמקה מן המסגד
החושך התאסף ולא ירד.

Photo by Mayur Deshpande on Unsplash


- פרסומת -

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
מורן בן חיים
מורן בן חיים
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
ורוניקה עובדיה
ורוניקה עובדיה
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, פתח תקוה והסביבה
בן אור אורטרגר
בן אור אורטרגר
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ג'ני גוטמן
ג'ני גוטמן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מיה נאור
מיה נאור
חבר/ה ביה"ת
יוסף אלישביץ
יוסף אלישביץ
פסיכולוג
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

הנה, הגענו לשבוע האחרון של אוגוסט. חלקנו מגיעים אליו עם הלשון בחוץ, כמהים לגאולת הראשון בספטמבר, חלקנו...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.