לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אף פעם לא בכח / אף פעם לא חזק על חלש / לגמור / קדימה / מהר / חזק / שלום, תודה

אף פעם לא בכח / אף פעם לא חזק על חלש / לגמור / קדימה / מהר / חזק / שלום, תודה

עלון פסיכולוגיה עברית | 7/11/2021 | הרשמו כמנויים

 

אף פעם לא מהר / אף פעם לא בכח / אף פעם לא חזק על חלש

השבוע התפרסמו עדויות של גברים שבצעירותם נפגעו, לכאורה, על ידי דמויות מפתח בקהילת הלהט"ב. העדויות עוררו שיח ער על האופן בו אפשר לתת מילים לבלתי מדובר, ולהפר חוזים חברתיים לא כתובים כדי לחשוף את הפצעים, לדרוש תיקון ולתת קול גם למי שנותר נאלם. אפשר לקוות, שבעוד מרחבים בין אישיים, כמו גם בחדרי הטיפולים, יוכלו צעירים (ומבוגרים שהיו צעירים, ומבוגרים נקודה), לתת שם לכאביהם, לחוות את סביבתם כעדה נאמנה, ולספר, כל שמבקש להישמע.

השבוע באתרנו, כבכל שבוע, חומרים מקצועיים מקוריים מעוררי מחשבה:

ביסקסואליים, אנשים החווים משיכה רומנטית ומינית לנשים ולגברים בעוצמות שונות לאורך טווח החיים, סובלים מביפוביה - יחס חברתי שלילי הן מצד חברת הרוב ההטרוסקסואלית והן מצד קבוצות אחרות של להטב"ק. על אף המחקר המצומצם שנעשה בתחום, נראה כי ביפוביה אינה פוסחת על חדר הטיפולים ומשפיעה על מטפלים נפשיים במפגשם עם מטופליהם הביסקסואליים. עדי ברש-בירם וארז גור מתארים במאמרם מהי ביסקסואליות ועוסקים בסוגיית גילויי ביפוביה, בעיקר בקרב אנשי מקצוע ומטפלים, בניסיון להציע דרכים לשנות תמונת מצב זו.

במדור סקירת מאמרים - מאמרו של גלן גבארד: הפרת גבולות מיניים בפסיכותרפיה - במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת, הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקאי האמריקאי גלן גבארד מצא את עצמו נפגש עם כמה מטופלים שדיווחו על קיום יחסים מיניים עם מטפליהם הקודמים. במשך 30 השנים הבאות פרסם גבארד כ-13 מאמרים וכן ספר בנושא, ועסק בו כמעריך, כמטפל, כיועץ, כמנחה וכמחנך. במהלך שנים אלה הגיעו לידיעתו יותר מ-300 מקרים של מטפלים חצו את הגבולות המיניים ביחסיהם עם מטופליהם. צבי גיל כתב סקירה למאמרו משנת 2017, בו מסכם את הידע שצבר במשך שנות עבודתו סביב נושא חציית גבולות מיניים בטיפול.


- פרסומת -

במדור הספרים: "נדידה"  מאת מיכל ברנע אסטרוג I הַדָאיָאנָה, ישות לא מכאן, חיה חיי הרהור וזוהר על גדות הנהר הגדול, עד שיום אחד יורד עליה כוח הכבידה ומפיל אותה ארצה. היא מוצאת את עצמה בעולמנו, מתוודעת אל הארץ ואל היסודות הארציים שבה, המתעוררים ונחשפים כדחפים, כחושים וכשכבות זיכרון. מרים מנהלת ארכיון עדויות מתקופה אפלה של האנושות, שפרטיה נחשפים במהלך הסיפור. היא מנווטת בין העדויות לבין ההווה החמקמק, ובין המטען הקולקטיבי לבין המטען האישי שלה. אולריך הוא מוזיקאי שירד מגדולתו ומפלס את דרכו מן הבדידות והצמצום. באי קטן, אי שם במרחב ובזמן, הם נפגשים. לפניכם שני פרקים מתוך "נדידה" ספרה החדש של מיכל ברנע אסטרוג, חוקרת פסיכואנליזה ובודהיזם, באדיבות המחברת וההוצאה.

סקירת כנס פסיכודהרמה - "25 שנה אחרי: תובנות מהתפתחות המפגש בין בודהיזם לפסיכותרפיה" התקיים השנה במסגרת הזום, בסימן חגיגות 25 שנים למפגש בין יעקב רז ונחי אלון, מקימי בית הספר 'פסיכו-דהרמה'. דניאל ברוקשטיין, שהשתתפה בכנס, חשה שעברה במהלכו חוויה מרתקת ואף מסעירה, ממנה יצאה מלאה במחשבות הנוגעות לקשר בין בודהיזם ופסיכולוגיה.

ובפסיכובלוגיה:

ד"ר ארנון רולניק בטור חדש ואקטואלי -  מצלמה מצלמה אשר על המחשב – איך אני נראה?  או כמה מחשבות על תמונת עצמנו  במפגשים מרחוק.

"הזכרו במפגשיכם בפגישות הזום: כמה פעמים מצאתם את מטופליכם מועסקים בהופעתם, מתקנים את התסרוקת, מיישרים צווארון, מתאפרים, משנים את יציבתם מול המצלמה ובעיקר מוטרדים מהדרך בה הם נראים. ואנחנו המטפלים, האם תשומת הלב שלנו למטופל ולתהליך הטיפולי לא מופרעת בשל העיסוק שלנו בדרך בה אנו רואים את עצמנו בחלון הזום?" 

האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (APA; American Psychological Association) פרסמה התנצלות בפני אנשים שאינם לבנים (people of color) על כך שכמי שמנהיגה את הדיסציפלינה הפסיכולוגית, הייתה שותפה בתרומתה לאי-צדק מערכתי, פגעה ברבים דרך גזענות, אפליה גזעית והשמצה של אנשים שאינם לבנים, ובכך כשלה בתפקידה לתרום לחברה ולשפר את חייהם של אנשים. 

עשרות אתרים נפרצו במתקפת הסייבר האחרונה ומידע אישי של משתמשים החל לדלוף. בין האתרים שנפרצו גם אתר שיחות - כתב עת ישראלי לפסיכותרפיה, ובטיפולנט - Betipulnet. איגוד האינטרנט הישראלי פרסם הנחיות לגולשים שפרטיהם נחשפו.

"אף פעם לא מהר / אף פעם לא בכח / אף פעם לא חזק על חלש /לגמור / קדימה / מהר / חזק / שלום, תודה/ אף פעם לא את חייבת / אף פעם לא כי ככה / תמיד בערגה / תמיד בחמדה / באהבה / בלי מדידה / בלי מדה.....
.....זה אדם וזה אדם / זה גוף וזה גוף / זה נפש וזה נפש / אין פה שום חידה / רק אהבה / אני רוצה ששנינו נדע / רק אהבה /  אני דורשת, אני מקיימת / אני עושה / ואני עדה: / שנינו נדע".
 
(נועם פרתום, פיסות מתוך השיר 'כשתבוא לשכב איתי תבוא כמו יונה וולך')

Photo by Dainis Graveris on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
דנה קאופמן
דנה קאופמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נעמה גלינקא
נעמה גלינקא
עובדת סוציאלית
נינה וייל
נינה וייל
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דנה פולק
דנה פולק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום7/11/2021

המודעות שלנו מתחילה לקלוט.... ברצוני להגיב לדיון 'אף פעם לא בכוח/ לא פעם לא חזק על חלש/ לגמור/ קדימה/ מהר/ חזק/ שלום; תודה' - שעלה השבוע בעלון פסיכולוגיה עברית לגבי האלימות והפגיעות בסצנה המינית ההומוסכסואלית, כשראשיה נמצאו פעילים בהן. האלימות והפגיעה הללו נרמזו אך לא פורטו כשנידונה האלימות כלפי נשים כקורבנות אלימות מינית במאבק של 'מי טו'.
אני שמחה שסוגיה זו מגיעה למודעות האישית והחברתית שלנו - שאנשים צעירים מחפשי דרכם הזהותית והמינית - יכולים להיות קורבנות של הפעלת כוח כלפיהם בזירה המינית מצד בכירים. כבר בכתבה של הילו גלזר מה- 14.6.2019 במוסף הארץ עלו קולותיהם של נפגעים ('היום זה נראה לי מטורף ומעוות להיות באותו חדר, עירום, עם מלא אנשים שאתה לא מכיר ולפחות לחלקם אתה לא נמשך'); בעקבות כתבה זו העלתי מעל במה זו בטור שלי את הפוסט 'מרחב בטוח לשני המינים ?' (מה- 10/7/2019) - רשימה על הצעירים שיוצאים מהארון ומגיעים אל הקהילה הגאה דרך חיי לילה אינטנסיביים שלא מעט מהם הולכים בה לאיבוד. במשך זמן ארוך זה היה הפוסט הכי פחות נקרא שלי. נראה לי שעכשיו המודעות שלנו קולטת ...