לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
והיה אם סדק נפער במקום בו שכבת

והיה אם סדק נפער במקום בו שכבת

עלון פסיכולוגיה עברית | 7/2/2021 | הרשמו כמנויים

 

כְּאַחַד הַדְּשָׁאִים, כְּאַחַד הָאָדָם

השבוע קים אריאל ארד בת ה-21, חשפה באומץ ובכאב את הניצול והפגיעה המינית שעברה על ידי המטפל שלה, יובל כרמי, פסיכולוג קליני בהכשרתו. קים קרעה את מסך הסוד וההסתרה האופף לא פעם מצבים של ניצול מחריד שכזה, וגם שברה את קשר השתיקה ואת אימת הבושה, בכך שבחרה להתראיין בפנים חשופות ולספר בעיניים דומעות את סיפורה. הפרסום היה הופך בטן והסעיר את כולנו, מטופלים ומטפלים כאחד, נוכח בשיחות אישיות, ובדיונים בקבוצות קהילתיות. נרעשנו, כאבנו וכעסנו, הסתובבנו עם מועקה בחזה. חיפשנו דרכים שונות להתייצב לצידה של קים ושל נפגעות באשר הן, תהינו איך להקטין פגיעה בעוד מרחבים, ולהביא למניעה של מקרי פגיעה נוספים. בדקנו איך להרחיב את מעגלי האחריות המקצועית שלנו כמטפלים, ואיך לחדד ולהבהיר את עומק האחריות המקצועית והאתית שלנו. את כל זה ועוד, עלינו להמשיך לעשות. הטלטלה, כך נקווה, תדליק עוד זרקורים של אור, במקומות בהם פושה אפלה.

השבוע באתרנו, התייחסות מזוויות שונות לפרשה הכואבת, וחומרים נוספים:

סימני אזהרה לניצול מיני בטיפול נפשי: קבוצת פסיכואתיקה: אילת כהן-וידר, אתיה ברנהרט-מגן, דורית גורני, טל לבנה, יעל שביד ונורית ענבר-וייס במסמך חשוב, שנועד לסייע לנשים וגברים הנמצאים בטיפול נפשי, לזהות סימני אזהרה שעלולים להעיד על התרחשותה של פגיעה בעלת היבט מיני בתוך היחסים הטיפוליים, או על סיכון להתפתחות פגיעה כזו.

גורמי סיכון לחציית גבולות בטיפול: פרשת יובל כרמי היא פרשה מזעזעת, אסור שפסיכולוג שניצל את תפקידו ופגע מינית במטופלות.ים, יעסוק בטיפול ומקומו בכלא; אנחנו מהרהרים בכאב במקרים כאלו שלא נחשפו עדיין. בשעה קשה זו, אנחנו מבקשים לעסוק גם בסוגיות רחבות ועדינות יותר, שקשורות בגבולות בטיפול ומעסיקות את כל המטפלים. חשוב שמטפלים יזהו את גורמי הסיכון שעשויים להוביל לפגיעה ולניצול של מטופל או מטופלת, בין אם באופן מיני ובין אם באופנים אחרים. וגם כמה הערות בנוגע לענישה – מואשמים ונשארים פסיכולוגים: מה קורה בוועדת המשמעת של הפסיכולוגים?


- פרסומת -

וחומרים בנושאים אחרים - 

שילוב בחינוך רגיל או חינוך מיוחד? דילמה זו מלווה הורים לילדים עם ASD, אנשי חינוך וטיפול ומקבלי החלטות. במאמר זה יעל גוטר מבקשת לסייע להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם הורים בקבלת החלטות מושכלת בעת בחירת סוג המסגרת עבור תלמידים עם ASD.

הימים ימי קורונה, כולנו נזהרים מהדבקה, אבל תמר מחלב מבקשת לדבר הפעם על הדבקה מסוג קצת אחר: "הדבקה רגשית (Emotional contagion) היא תופעה פסיכולוגית במסגרתה מועברים רגשות מאדם אחד לאחר - האדם ה'מודבק' רגשית מחקה את תחושות ה'מדביק', מזדהה איתן ומפנים אותן בעקבות האינטראקציה. לאחר מכן, הוא יכול להעביר תחושות אלה לאחרים. לסוג זה של הדבקה לא יועילו מסכות ואלכוג'ל, אלא פיקחון ומודעות גדולה: מה 'מקדם ההדבקה' של אינטראקציות שלעיתים זורעות בנו הרס? אם התחושות שנשארות בנו משולות לנגיף, לכמה אנשים אנחנו מעבירים אותו?"

ובהרצאה בנעלי בית: האם המשחק הוא בעצמו הטיפול בפסיכותרפיה אנליטית עם ילדים? אבי שרוף, פסיכולוג קליני מדריך ומנהל ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית במכון טמיר, התייחס במפגש זה לטיפול פסיכולוגי במשחק עם ילדים, תוך מתן דגש לעבודותיהם של ויניקוט, ביון, פרו ואחרים בשדה הפסיכואנליטי.

והיה אם סדק נפער במקום בו שכבת
 
עִמְדִי בִּפְנֵי שָׁלוֹשׁ וְהָעִידִי:
שְׁלֵמָה הָיִיתִי
וּבָא אִישׁ וְלָקַח
וְכָךְ וְכָךְ
וְיֹאמְרוּ לָךְ:
יָדַיִךְ לֹא שָׁפְכוּ
וְלֹא שְׁתִיקָתֵךְ
וּמוּם אֵין בָּךְ
וְלָקְחוּ יְדֵיהֶן
וּסְמָכוּן עַל כְּתֵפֵךְ
וְנִקֵּית אַתְּ וְגוּפֵךְ
וְהָיִית לְבָשָׂר אֶחָד
 
(שירי פריזנט פסל) 

Photo by Ricardo Gomez Angel on Unsplash


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אוטיזם, יחסי מטפל מטופל, טיפול בילדים
גפן שובל
גפן שובל
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
אורית מעודד
אורית מעודד
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
אביטל וובר קטקובסקי
אביטל וובר קטקובסקי
עובד/ת סוציאלי/ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
רומי ארן שורץ
רומי ארן שורץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

שנה אזרחית חדשה החלה השבוע. על אף שזו התחלה שמסמנת דווקא את עיצומה של שנת העבודה, לפעמים נראה שכל נקודת...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.