לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
עדכונים חדשים משולחן "הרפורמה בחינוך המיוחד"

עדכונים חדשים משולחן "הרפורמה בחינוך המיוחד"

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות | 4/12/2020 | הרשמו כמנויים

עבר הרבה זמן (יותר מדי זמן 🙁 ) מאז העדכון האחרון שלנו בנושא. אבל זה לא כי לא קרה כלום.

בימים אלו, בהם מתחילות ועדות חידוש זכאות חינוך מיוחד של תלמידים ברחבי הארץ, חשוב לנו לעדכן אתכם בתהליכים שנעשו עד כה, ובמה שעדיין נמצא בדיונים – כולנו תקווה שנוכל גם לעדכן בפתרונות משביעי רצון בקרוב.

את העדכון האחרון פרסמנו ביולי, ובו סיפרנו על התפתחות חיובית בשיח שהחל עם משרד החינוך לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה. במסגרת השיח הוחלט על הקמת צוות עבודה שיעבוד באינטנסיביות במהלך החודשים הקרובים על השינויים הנדרשים ביישום התיקון בחוק החינוך המיוחד. נציגותינו בצוות היו ד"ר נעם יצחקי כנציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, ויונת בורנשטיין בר יוסף, יו"ר איגוד מנהלי השירותים הפסיכולוגים החינוכיים. מצד המשרד היו נציגות מאגף חנ"מ, אגף הכלה והשתלבות, ופסיכולוגים נוספים שנבחרו על-ידי אגף פסיכולוגיה בשפ"י.

במסגרת צוות העבודה התקיימו מספר תהליכים: במהלך הקיץ התקיימו מספר פגישות עבודה שעסקו בשיפור אקלים הוועדות, והחל מחודש ספטמבר החל תהליך עבודה אינטנסיבי על שני חוזרי מנכ"ל שנועדו לתרגם את החוק לפרקטיקות ונהלי עבודה מסודרים: חוזר מנכ"ל ועדות מתוקף חוק וחוזר מנכ"ל הכלה והשתלבות. שני החוזרים הללו משלימים אחד את השני ומתייחסים לתהליך הכולל של הכלה והשתלבות במערכת החינוך.

תהליך העבודה נעשה בשיתוף פעולה עם אורנה קרשטיין, סגנית מנהלת אגף פסיכולוגיה, שהובילה את העבודה על הנושא מטעם האגף. העבודה המשותפת אפשרה לשמר ולחזק את מעמד הפסיכולוג כמומחה תחום בוועדה וכן להפחית במספר הוועדות (למשל, על-ידי הפחתת ועדות מעברים, כולל בעלייה לכיתה א'). כמו כן, הצלחנו להשאיר בידי הפסיכולוג את שיקול הדעת המקצועי בנוגע לאבחונים חוזרים במרבית המקרים. בנוסף, הוועדה היא זו שתקבע את רמת התפקוד של הילד, על סמך הדיון שיתקיים בוועדה; ציון שאלון הראמ"ה לא יהיה מדד יחיד, אלא יפוצל ל-5 מדדי תפקוד שונים (לפי תחומי התפקוד השונים), השאלון והציונים יוצגו בשקיפות לאנשי המקצוע ולהורים לפני הוועדה.


- פרסומת -

חשוב לנו לציין כי באופן כללי המשרד היה קשוב לקולות שהבאנו מהשטח, וקיבל רבות מההצעות שהעלינו. לצד זאת, שינויים נוספים שקיווינו לקדם לא התאפשרו משום שהם קבועים בחוק ודורשים שינויי חקיקה. אולם גם כאן ניכר כי יש קשב להמלצותינו ויש רצון לעבוד על שינויי חקיקה. כך גם בנוגע לתהליכים הנדרשים לחיזוק יכולת ההכלה של המערכת הרגילה, בדגש על הצורך בהדרכה רפלקטיבית מתמשכת לצוותי החינוך, אנו מקווים לראות את ההבשלה של תהליכים אלו לקראת השנה הבאה.

לקראת סיום הפן המקצועי של העבודה (לפני כחודש וחצי) ולאחר שנוכחנו כי השינויים שהושגו לא צפויים לשפר את העומסים הרבים אותם חווינו בשנה שעברה, העלינו שוב לשולחן הדיונים את סוגיית עומסי העבודה שנוצרו בעקבות השינויים בתהליכים ובוועדות. בפגישה שהתקיימה עם נציגות המשרד לפני כשבוע וחצי, התייחסנו לכך שאנחנו מודאגים מהעלייה בכמות ובמשך הוועדות (ראו "מסמך עומסים", שנוצר על-פי סקר שהועבר בקרב מנהלי שפ"חים לקראת הפגישה עם המשרד), שגורמים לפגיעה בעבודה השוטפת במערכות ובתהליכי ההדרכה וההכשרה של מתמחים בשפ"ח. הייתה הסכמה רחבה והבנה של העומסים והשפעתם, והתחיל גם דיון בפתרונות אפשריים, אולם יש צורך בדיון המשך על מנת לוודא כי הפתרונות עומדים בעקרונות שהצגנו - לפיהם יש לתת תגמול הולם ומעוגן בהסכם קיבוצי בגין העומסים, ולמנוע פגיעה בתמהיל העבודה ובשירות הניתן למסגרות ו/או לעובדים אחרים.

אנו מחכים כעת לפגישה נוספת עם נציגות המשרד בהובלת חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, במטרה להגיע לפתרון שמוסכם על כל הצדדים טרם תחילת הוועדות החדשות בחודש ינואר. כולנו תקווה ששיתוף הפעולה שניכר בעבודה על חוזר מנכ"ל ימשיך גם במציאת פתרון הולם לעומסי העבודה, על-מנת לאפשר עבודה פסיכולוגית-חינוכית משמעותית, אפקטיבית ורציפה ועל מנת להימנע מפגיעה בהתנהלות הוועדות השנה.

נמשיך לעדכן.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: איגודים מקצועיים, פסיכולוגיה חינוכית
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יאנה יקימצ'יק
יאנה יקימצ'יק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ד"ר איריס חזקיה ברד
ד"ר איריס חזקיה ברד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון

עוד בבלוג של יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.