לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
פסיכולוגיה בין כתלי בית הספר – מאגר מאמרים בנושאי חינוך ופסיכולוגיה חינוכית

פסיכולוגיה בין כתלי בית הספר – מאגר מאמרים בנושאי חינוך ופסיכולוגיה חינוכית

שפיות זמנית | 7/9/2014 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

"דנה תילמד על מערכת השמש/ איך שנוצר הכלורופיל שבצמח/ איך הבריאה כולה חיה ונושמת/ שלום כיתה אלף.../ אי ועוד בי ועוד שלוש בסוגריים/ צור וצידון וגם ארם נהריים/ )איזה מזל שעוד מעט צהריים( / שלום כיתה אלף..."

בית הספר, שאל מסדרונותיו המיותמים חזרו במהלך השבוע החולף ילדינו ומתבגרנו, הוא כבר מזמן לא רק מקום בו רוכשים ידע ולומדים לפתור משוואות מתמטיות. בעצם, מעולם לא היה כזה. המרחב בו מבלים הילדים את מיטב שעות היום שלהם, הוא מערכת מסועפת שאמונה, בין היתר, באופן גלוי וסובטילי כאחד, על רווחתו הנפשית של התלמיד, פיתוח כישורי חיים והעמקת כישוריoחברתיים. הצוותים החינוכיים נדרשים לא פעם להתמודד עם קשיים רגשיים וקוגניטיביים של תלמידיהם, ולנווט את הספינה ששמה 'כיתה' אל מקום בטוח ונעים המאפשר למידה וצמיחה. מי שמלווים את הצוותים החינוכיים במסעם הסזיפי, הם הפסיכולוגים החינוכיים שמנווטים גם הם בתנועה עדינה בין ראייה מערכתית ותמיכה באנשי הצוות להתבוננות על התלמיד הספציפי הזקוק לסיוע.        

בעשור האחרון התפרסמו באתרנו עשרות מאמרים מרתקים העוסקים, מזוויות שונות, בסוגיות רגשיות מגוונות הרלוונטיות לכיתה ולחדר המורים. המאמרים, שרבים מהם נכתבו על ידי פסיכולוגים חינוכיים מהווים מאגר ידע עשיר שעשוי לסייע לאנשי חינוך, הורים ופסיכולוגים העובדים במערכות החינוך. וכדי להזמין אתכם להעמיק קצת יותר, שלפנו מתוך המאגר כמה מאמרים מחכימים:

איך יכול מנהל בית הספר לסייע לתהליכים רגשיים מיטיבים בבית ספרו / דני שראל                                                       לאן נוליך את העלבון – הנחיית מורים בנושא התמודדות עם מצבי פגיעה ועלבון / ד"ר דורית אלפי                                   אין מצב שמפנים את הגב – עבודה כיתתית בנושא דחייה חברתית / מאת יעל אברהם                                             לקות למידה בבית הספר – 'התקין' ו'הלקוי' / מאת פלג דור חיים


- פרסומת -

כתבתם מאמר מעניין בנושאי חינוך ופסיכולוגיה חינוכית? מוזמנים לשלוח אותו למערכת 'פסיכולוגיה עברית'

פסיכולוגים חינוכיים המעוניינים בשיתוף ידע והתייעצות עם עמיתים מוזמנים להצטרף לפורום 'הפסיכולוגים החינוכיים'.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ילדים, ארגונים חינוכיים, חינוך, פסיכולוגיה חינוכית
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
מוטי סיון
מוטי סיון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בכתבה באתר גלובס העתידן רועי צזנה, טוען כי בעתיד הקרוב פסיכולוגים יוחלפו בבוטים (רובוטים עם מנועי...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

תמר ארזתמר ארז14/9/2014

תיקון טעות הקלדה. מובן שהחלטת האו"ם המוזכרת לעיל מתייחסת לשנת 2015 !!!

תמר ארזתמר ארז14/9/2014

הפסיכולוגיה החינוכית היא כבר מזמן לא (רק) .פסיכולוגיה בין כתלי בית הספר... שמחתי על בחירתכם בשיר " שלום כיתה א' " ( אותו שר בהתלהבות רבה נכדי כבר חצי שנה לקראת עליתו לכיתה א'...) עם פתיחת שנת הלימודים החדשה ועל ההזמנה להעשיר את הכתיבה על סוגיות רגשיות הקשורות לכתה ולחדר המורים.
ועם זאת , אבקש לצטט מספרו של רוברט פולגרם "כל מה שאני צריך לדעת למדתי כבר בגן", "....כל מה שאני באמת צריך לדעת על איך לחיות ומה לעשות ואיך להיות למדתי כשהייתי בגן. החוכמה לא התגלתה בפסגת ההר של סיום התואר השני באוניברסיטה, אלא בארגז החול שבמגרש המשחקים של גן הילדים ( שם עמ' 14-15).אם בפסיכולוגיה עסקינן , גם מוקדם הרבה יותר.

להלן עדכון:
סביר להניח שדנה העכשווית נמצאת במסגרות חינוך/ טיפול קבוצתיות כבר משנת חייה הראשונה. סביר גם שכבר חוותה מעבר אחד או שניים בין מערכות חינוך והיה עליה להסתגל למערכות מסגרות קבוצתיות נוספות ( צהרונים, חוגים וכיו"ב) במקביל.
גם הפסיכולוגיה החינוכית התפתחה במענה לשינויים בחברה, ובאגף פסיכולוגיה של שפ"י נערכו להכשרת פסיכולוגים חינוכיים שמתמחים בעבודה במערכות חינוך לגיל הרך, נבנה מודל עבודה אותו אני מקווה ניתן יהיה ליישם בעתיד בכל מסגרות החינוך לגילאי חינוך חינם ( מגיל 3)ופותח מודל עבודה המספק ליווי התפתחותי אוניברסאלי, ומאפשר זיהוי מוקדם של בעלי צרכים מוגברים..
הנהלת האגף לפסיכולוגיה ( ובמקביל גם הייעוץ החינוכי) משקיעה רבות במסגרת פרוייקטים להרחבת השרותים לילדי הגיל הרך והוריהם ( גם במסגרת "התחלה טובה"), ואני תקווה כי עם תקינה מתאימה לגני הילדים לצעירים תתאפשר הרחבת השירותים החיוניים הללו.
שנת 2025
הוכרזה על ידי האו"ם כמעמידה את נושא השנים המוקדמות במרכז.
אשמח אם יצא קול קורא להעשרה של המדור של מאמרים בפסיכולויגה חינוכית באופן שהנושא ייוצג בפרופורציה הולמת לחשיבותו ולמספר שנתוני הילדים במערכות החינוך לגיל הרך.



דר' תמר ארז, פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית מדריכה
יו"ר האגודה הישראלית למען הילד בגיל הרך
בעבר: מנהלת מכון שניאורסון בשפ"ח תל-אביב-יפו, מייסדת ( בשותפות) ומרכזת פורום הפסיכולוגים לגיל הרך בשפ"י