פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פסיכולוגיה ביהדות

תכנית  המדרגות

ד"ר יאיר כספי

 

תכניתנו "פסיכולוגיה ביהדות" לימדה בשבע השנים האחרונות את מערכת הדרכים והכלים של מקורות ישראל לגילוי יעוד ואחריות אישית ולתיקון אדם. התכנית אפשרה התנסות חוויתית מעמיקה בתהליכי התפתחות אישית באמצעות כלי העבודה הפסיכולוגיים של המקורות היהודיים והכשירה מנחים ומטפלים בשימוש בכלים ודרכים אלו לגילוי ומימוש עצמיים.

תכנית המדרגות המוצעת בזאת מחברת את הדרכים והשיטות שגילינו ופיתחנו בעבודתנו ומגבשת אותם למסלול אחד. היא מזמינה את תלמידיה להעפיל למקום שבו עוד לא היינו. להניח יסודות מחייבים לאורח חיים מתוך מדרש פסיכולוגי של המקורות היהודיים.

נושאי המדרגות הם:  גילוי והענות לגעגועים אסורים לאלוהים. הכרת חוויות היסוד המכוננות את האדם. קבלת תפקידים ופיתוח יכולת לגלות חובה בעולם. הכרה בתלות וצרכים ופיתוח היכולת לבקש. פרידה מאלילי שווא ועבודתם ההרסנית. התגייסות לאתגרים מיוחדים ומציאת ייעוד הנגלה בניסיון. בנייתה של קהילה חדשה. 

המדרגות מאפשרות לתלמיד למקם את עצמו בסולם  של התפתחות, למדוד התקדמות, לגלות שלבים לא פתורים ולהזמין התגייסות אליהם.

בתכנית המדרגות אנו עושים קפיצת מדרגה ליצירת מסגרת מחייבת של עבודה והשתייכות קבוצתית. אנו מאמינים שהצבת אתגר ברור, גם אם מרחיק לכת, ומסלול בהיר להגעה אליו תגייס את תלמידינו למסע ארוך ותעזור להם להשלים את שלבי הביניים שבו.

 

מדרגה ראשונה: געגועים לאלוהים

 

אתה מתגעגע ולא יודע למה. כי אסרו עליך לגלות את מושא אהבתך.

אתה מתגעגע בלי קול. בלי מילה. כי אמרו לך שאין דבר מה.

אתה מתגעגע, ואסור לך, כי אמרו לך להאמין בעצמך. וגם אמרו שאתה בורא את המציאות שלך. ואמרו שאין לך על מי לסמוך רק על עצמך.

אתה מתגעגע לאלוהים. ומפחד שיגלו עליך ותהיה בושה. וגם מפחד שגעגועיך יאפשרו לשומרים של אלוהים לבצע השלטות עוינת עליך. שיכפו עליך תפקיד שאינו שלך.

אתה מתגעגע ומתקשה לוותר על המתנה שהבטיחו לך. אמרו לך שהשמיים הם שלך.

אתה מתגעגע וניקרע. בין הרצון ללכת אחר געגועיך ונאמנותך לעצמך. כלומר למה שאמרו לך שהוא אתה.

אתה מתגעגע ומנסה לדחוק את הגעגוע. למחוק את הגעגוע. למחותו. ולא הולך לך. הגעגוע לא עוזב אותך.

אתה מרשה לעצמך להתגעגע כי נכשלת בניסיון לברוא לבד את המציאות שלך ונולדה לך מזה רק אשמה ובושה על חוסר האונים שלך ומגבלות כוחך. אתה מרשה לעצמך להתגעגע כי אלו שאמרו לך שהכל מגיע לך לא הצליחו לרפא אותך מן הדיכאון על מה שלא קיבלת ממה שנדמה שמגיע לך.

יום אחד, כשלא יכולת יותר להסתיר את כישלונך בתפקיד שהיה גדול עליך, החלטת להתחיל להקשיב לגעגוע שלך. לגלות למה הוא מזמין, למה קורא, אילו שערים הוא פותח. קול קרא לך והלכת והעזת לשמוע.

החלטת לנסות להתגבר על הקושי לתת למישהו אחר לנהל אותך. החלטת לשים בצד חשבון לא פתור, זיכרון אל שהכזיב. לדחות את בירורו לזמן אחר. החלטת להסתכן וללכת בדרך שלא רבים הולכים בה. להתגבר על ספקות מקובלים. האם קראו לך. האם שומעים. שמא אתה ממציא אותו ולא היה. החלטת לוותר על הגדולה שהבטיחו לך אם תתאמץ קצת יותר. החלטת לחפש לעצמך תפקיד צנוע יותר. בן אדם.  

ברוך הבא. חיכינו לך.

מדרגה שניה: לפני מי אתה עומד 

היה לך אלוהים. היו רגעים שכמעט נגלה. היו הרבה ימים שהשפיע ולא ידעת להגיד מי זה בא. הוא הסיבה שחיפשת אמת וידעת לתת והלכת לארץ רחוקה. הגיע העת להתחיל להכיר את מורה דרכך, לשים לב לשיחתכם הסמויה.

נתחיל מהדברים שאתה יודע, מקול שאתה כבר שומע, מן המקומות שבהם יש לך כיוון ברור. מה עשית נכון? במה הצלחת? איפה שמחת?

זיכרונות  שמחה הם אוצר גנוז של ידיעה עליונה: בשמחה נגלית עשייה נכונה ושותף סמוי לשיחה ותיקה. נחקור זיכרונות של אהבות שמחות, שמחה של הישג אישי ומקצועי, שמחה עם ילדים ושמחה של עמידה בניסיונות קשים ונגלה מה אפשר ללמוד מן ההצלחות ההן על אפשרויות חדשות ותפקיד שעוד לא נתגשם.

נחפש את ההתגלויות המכוננות אותך: נלך לעבר ונחפש שם איפה אלוהים נחבא בזיכרונה  של שמחת ילדות רחוקה, איפה נודע לך ולא ידעת שבא ומה גילה לך על יכולתך וייעודך. ואיך מן המקום ההוא אתה (ואת) חוזר ונמלא. נבדוק כיצד הופיעה אותה יכולת שקיבלת בילדותך בפרקים אחרים של חייך בחסד שידעת לקבל ולתת, בבקשה שידעת לבקש בניסיון קשה שידעת לעמוד בו. נשאל איך תוכל לגייס לעתיד מתנות מן העבר.

תתחיל לגלות מול מי אתה עומד, ואל מי אתה מדבר, ומי עונה לך, ובאיזה תדר הוא משדר (כדי שתוכל לזהות אותו שוב, כשיחזור), ומי שלח לך שליחים. ומאיפה אתה מקבל כוחות ואמצעים. ואת מי אתה משרת כשאתה עושה אמת. ומי לא הפסקת לקוות לפגוש פנים אל פנים.

מדרגה שלישית: קבלת תפקיד

יש לך תפקיד. כשאתה מגלה את תפקידך ומקבל  עליך את מעשיך אתה מקבל שותף לחייך, מדריך ושומר לצעדיך.

תפקידך לא נפתר באחת אלא מתגלה בחייך, חובה אחר חובה.

אפשר שאין לך היום על מי לסמוך שיודיע לך הרבה מחובותיך ואתה צריך, לבדך, לחקור ולגלותן. להתגבר על הרצון הטבעי שיגידו לך מה לעשות. להתגבר על ההרגל הדתי לצמצם  אחריות למה שמופיע ברשימת ההלכות. להתגבר על הרצון לצמצם יהדות לחוויות רוחניות לא מחייבות.

תתחיל לאט, מגילויה של חובה אחת. תיעזר בחסד המזמין אותך לחפש את חובתך בתחום האפשר ופוטר אותך ממה שאינו שלך. תיעזר בהיפוכה של חובתך – תודעת חטא המסמנת לך את תחום האסור. תיעזר בסבל כסימן אפשרי לטעות. תיעזר בשמחה כרמז למעשה רצוי.

חובה אחת הנגלית לך היא אוצר גדול. תעשה את מה שתגלה. כי תגלה שאין משמעות לגילוי אלא במעשה. ולא יהיו לך גילוים נוספים אם לא תתחיל לעשות.

תפתח יכולת לגלות תפקיד ומשימה בתחומי החיים השונים ותתחיל לגבש לך רשימות של עשה ולא תעשה בתחום אחד שמעסיק אותך באופן מיוחד. תגלה שרשימת חובותיך ממקדת את חייך ונותנת להם כיוון ברור.

תתמודד עם הקושי לתת למישהו אחר לנהל אותך ותגלה בו יתרון מפתיע – לא הכל אתה צריך להחליט לבד.

 

 

מדרגה רביעית:  תפילה

יש דברים שאתה רוצה מן האישה, והיא מתקשה לתת לך אותם. יש דברים שאתה רוצה מהילדים ולהם יש רצונות אחרים. יש דברים שאתה רוצה מהעבודה, ואף פעם לא נותנים לך אותם בדיוק כמו שאתה רוצה. יש דברים שרצית מההורים והם לא שמעו אותם.

תורתנו מספרת שהרצונות האלו, כולם, הם רצונות מבורא עולם, וצריך לעשותם בקשות אליו, כי רק הוא יכול לשמוע את כולם. כי רק הוא עשוי, ברצונו, לתתם. וגם, כדי שלא ישבשו לך את יחסיך עם בני אדם.

חדש לך שיחה ישירה עם אלוהיך. גלה לו מה שלא סיפרת לאיש.

הכר בבעלותו על כל מה שאתה מבקש, על כל מה שיש. הכר אותו כבעל יכולות שאין להם גבולות, כדי שתעז לבקש. הזכר לעצמך מה כבר נתן, לך ולשאר העולם.

אמור לו מה אתה צריך.  פשוט - רשימת קניות.

שאל מה רוצים ממך, מה התכנית, מה הכוונה. בקש דרך ברורה:  מה אני אמור לעשות. והודע לו מה לא קיבלת עדיין, מה אתה צריך כדי שתוכל לעשות. הבא לפניו את תלונתך. את החשבון הלא פתור עם זה שעשה את העולם הזה כמו שהוא.

והמשך ובקש את כל מה שלימדו אותך שאסור לבקש ואין סיכוי לקבל ולא מכובד לרצות – בקש לך נס. והתחנן מאד. והודע לו שאתה צריך אותו כאן ועכשיו גדול מתמיד ויכול הכל ונמצא ומקשיב, תומך וסומך ומדריך. בקש אלוהים כל היום.

תצטרך, כמובן להתגבר על האיסור החברתי להיות תלותי. תצטרך להתגבר על האיסור הפנימי להכיר בחולשה והזדקקות לעזרה.  וגם על הספק שלך, אם יש בכלל מי שרוצה ויכול לשמוע אותך.

עשה לך שיחה קבועה עם אדון עולמך. שים לבך לתפילות שנענו לך, כדי שתרצה להמשיך בשיחה.

אסוף את שיחותיך עמו  וכתוב לך תפילה משלך. תפילה שאתה נושא עמך ליומך. תפילה הנושאת ומעלה אותך ושומרת שלא תשקע, שלא תוותר על תקווה רחוקה. לשוב לציון אחרי זמן רב ולחדש בה את העבודה.

מדרגה חמישית: פרידה מעבודת אלילים

כשחיפשת את מצוותיך גילית שבתחומים מסוימים קשה לך לפתור קשיים ולמצוא מעשים נכונים ואפשריים, כי במקום ההוא אתה לא מתנהל מול אלוהים. מאחורי סבל שאינך מצליח להפסיק יש לפעמים חטא. לחטא שאינך יכול לעקור יש שורשים עמוקים בעבודת אלילים המניעה אותו.

תכיר את שקריך, תגלה אמונת שווא לא מודעת העומדת מאחורי חטאים חוזרים. תזהה את מוריך ושותפיך לעבודת אלילים.  תחשוף את השקפתה המופרכת על סוד האושר בחיים. תכיר את דרכיה הנסתרות: חטאים נוספים שלך בתחומים אחרים הנעשים בשרותה של אותה עבודת אלילים. תגלה שהדבר שחשבת לאלוהים איננו אלוהים.

תכיר במחירה הכבד, בקורבנות שאתה כפוי להקריב למולך שאליו אתה משועבד. בבזבוז השנים והכוחות על אל שלא יועיל, ואבדן הדרך שבא בעקבותיו. תגלה שהמשך עבודת האלילים שלך תהרוס אותך.

תקבל הכרעה לפרוש מעבודת אלילים. תתחיל בפרידה מעבודת אליל אחד. תוותר על רווחיה והבטחות שווא שלה לעתיד. תיפרד מדרכיה. תתרחק מעובדיה ומקומות עבודתה. תגלה לך רשימת "לא תעשה" הכרחית לך. 

תצטרך להתגבר על אהבה לדבר שעשה לך שירות בעבר. תצטרך להיזהר לא להפוך את הפרידה מן האליל לאליל אחר. תצטרך להתגבר על האנשים מסביבך שיאמרו לך שהשתגעת כי אין אלוהים אחר. אל תאמין למי שיאמר שאי אפשר להיפרד מעבודת אלילים.

תגלה שאינך חייב לחזור על משגיך. תגלה כוחות שלא ידעת לשנות את מהלך חייך. תגלה שתשובה ופרישה מכל מה שהיית, כל מה שניהל אותך, אפשריים בכל שעה. אבל צריך לחזור עליהם הרבה פעמים, עד שהם הופכים להרגל.

מדרגה שישית: עמידה בניסיון

כשתוותר על אלילך תופיע שוב המצוקה שהובילה אותך אליו ותגלה שבחרת בעבודתו כדי להסתיר לך בעיה יותר קשה: ניסיון שלא נפתר.

עמדת בחייך בניסיונות לא מעטים: קשיים ואתגרים שידעת בהם שאינם תוצר מעשיך ולא צריך לחפש בהם סיבה או אשם אלא להתגייס אליהם ולעשותם.

יש לך ניסיונות שעוד לא עמדת בהם. ניסיון מהיום, בעיה חדשה שאינה נפתרת בחזרה על מה שעבד בעבר, אתגר שאינך מתרומם אליו, הזמנה לתפקיד חדש שאתה מסרב לקבל.

ויש סוג שני: ניסיון לא פתור מן העבר. משברי ילדות או בגרות שבהם אלוהים נסתר ולא ידעת למצוא חסד והדרכה. ועשית לך שם במקומו החסר אלוהים אחרים.

ניסיונות שלא נפתרו חוזרים ותובעים את פתרונם. כשהם חוזרים אתה חוזר להיות איש בלא אלוהים. מתפתה בקלות להשתעבד שוב להבטחות שווא של עבודת אלילים.

עמידה בניסיון לא פתור מחייבת התגייסות מלאה. תלמד לעשותו משימה מספר אחת שלך ולהעמידו לפני כל אחריות אחרת בעולמך.

תוכל לשאוב כוחות מזיכרון של חסד ואמת ומצווה שידעת לעשות בניסיונות עבר שבהם עמדת בהצלחה.

תרצה ללמוד מכל מי שעמד בניסיונות דומים. תחזור לגלות אוצרות בספריך הישנים: איך עמדו שם בדחייה וכישלון אבדן וביזיון. איך עמדו בענווה, בהתגייסות לצו, בסליחה לעצמם על יכולתם המעטה, בשמחה במה שיש ואפשר.

תלמד לכעוס על אלוהים. יש לכם חשבון בלתי פתור. זעקתך האילמת תומר בתרעומת גלויה שתחדש ביניכם את הדיבור. אתה מרגיש שהוא בגד בך והוא דורש ממך לעמוד בניסיון. אתה צועק שאי אפשר לדרוש ממך דבר שלא קיבלת בשבילו כוחות והוא אומר: מי אתה בכלל?

תלמד להיות פחות חשוב. תלמד לדון את העולם לכף זכות.

תצטרך באמת לבקש. להודות שבלעדיו אתה אבוד. ששום דבר לא יעזור לך פחות מנס. תדרוש את כל החסד החסר. תדרוש שיגיד לך ברור מה הוא רוצה ממך ובאיזה מעשה  יהיה ניסיונך נפתר.

אז יתברר יעוד מיוחד הנגלה במשבר שאינו עובר: להיות האיש שהתגבר. לתקן קלקול שעשו אחרים. לקבל מעשי אל, תמים בפועלו, אין עול בעולמו.

הקושי  שנדמה כבלתי אפשרי, יתגלה כהזמנה לשינוי גדול. קראו לך לעזוב הכל וללכת לארץ אשר יורו אותך ולהיום שם לגוי גדול.

מדרגה שביעית: חברותא

כשיעלו עניינים חדשים בחייך או בשעת משבר תגלה צורך לשוב, לרדת ולעלות את המדרגות כולן, על הנושא החדש המסוים: להיזכר בשמחה של הצלחה בהתמודדות בתחום קרוב ולגלות מה עשית שם נכון. לגלות את מצוותיך בנושא הנידון. להוסיף לו תפילה. לזהות חטא ועבודת אלילים שאולי עוד לא התמודדת אתם. לעמוד מול עוד ניסיון  שלא נפתר ולהתגבר עליו. את הדרך הזו עולים פעם אחת ישר, ואחר כך הלוך וחזור, כשמשבר מגלה ששלב כלשהו לא נפתר, או כשמתגלים לך כוחות חדשים המאפשרים לשוב ולסיים עניין לא גמור. סידרנו לך עבודה לכל החיים.

למסע ארוך כזה צריך חברים. כדי להתגבר על עבודות השווא שהכל עושים - עשה לך חברותא עובדת אלוהים. מסגרת של מפגשים קבועים שבה מגלים יחדיו חסד ואמת מצוות וחטאים. אתה זקוק לחבריך ויש לך מתנה לתת להם: שותף שגילית לשיחה הפנימית שהכל מנהלים. מדריך ושומע. מאתגר וגומל חסדים.

להפתעתך תגלה שהמסע הפרטי הזה שלך הוא צורך של רבים. שהבעיות האישיות שלך הן משבר האדם.  שעבודתך על עצמך היא תיקון עולם.

פתאום מתברר שבמסע הזה היית שליחה של חברה, ויש לך אחריות לחזור אליה עם דברים שאספת בדרך: לחשוף את כשלון הניסיון להמליך אדם בעולם. לגלות ברבים את השיחה הלא מודעת שהכל מנהלים עם בורא עולם. לשמוע תפילות לא מודעות של עם ולעזור בעילוין. להציע את יסודות החובה שנגלו לך בחייך כרמז לדרך שהכל מחפשים. לחשוף את מחירן הבלתי נסבל של עבודות האלילים שרבים שקועים בהן ולהוכיח, בדוגמא האישית שלך, שאפשר גם בלעדן. לעמוד בניסיון הפרטי לגמרי שלך שבו אתה מכריע לכף זכות את עצמך והעולם כולו.