לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
30
יוני

חייל הבדיל והבלרינה: עבודה טיפולית ונכות התפתחותית

30/6/2011 | פורסם על ידי ד"ר שי שלקס

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ממשיכה שנה נוספת את מסורת הרצאות ימי חמישי. השנה הסידרה מוקדשת ל"המטפל כאדם: על העברה נגדית ומעבר לה". ההרצאה הנוכחית הינה:"חייל הבדיל והבלרינה: עבודה טיפולית ונכות התפתחותית" - יצחק הירשברג.

מטפל העוסק בטיפול באנשים עם נכות התפתחותית, נדרש להתמודד עם העובדה שאנשים אלה הינם במידה זו או אחרת מוגבלים, גופנית או שכלית, לעיתים קרובות גם יוצאי דופן בצורתם ושונים בדרך התקשורת שלהם. עובדה זו מאיימת ועלולה לעורר אצל המטפל רגשות קיצוניים של הזדהות ודחייה.
המסע של המטפל אל המטופל הוא מסע של הכרות עם האחר, שתהליכים של העברה והעברה נגדית פועלים בו, שוצפים ורוחשים, וצובעים את המרחב הרגשי כולו בתחושות מטלטלות. תחילתו של התהליך, אצל המטפל, בצפייה דרוכה, מלאת חשש וגם מלאת תקווה. אותם חומרים טובים של רצון לעזור, של הזדמנות וסקרנות לעבודה מעניינת, מתעוררים ראשונים. אחר כך המסע הולך ונעשה רווי ברגשות מעורבים ולעיתים בדחייה. רגשות אלה עשויים להתחלף עם הזמן ברגשות של קירבה והזדהות, והמשכו של התהליך בהתפקחות והכרה כואבת מותאמת יותר למציאות. הדברים אינם שונים מהותית מהקורה לרוב בטיפול, אבל במפגש עם אנשים פגועים התפתחותית, גופנית או שכלית, ההתמודדות של המטפל הופכת טעונה ומורכבת הרבה יותר.
ההרצאה תעסוק בתהליכים מקבילים, בהעברה ובהעברה הנגדית, שעוברים המטפל והמטופל כשהם עוסקים בפער שבין חייל הבדיל הנכה, קטוע הרגל לבין הבלרינה היפה והמושלמת, מושא אהבתו והערצתו של חייל הבדיל (ה.כ. אנדרסון, ''חייל הבדיל'' ).
אשען במיוחד על דברים שכתב פרויד, שמזהה קבוצה של מטופלים להם הוא קוראthe exceptional, אנשים שמשהו בהם גורם להם להרגיש שונים, מחוץ למחנה, מחוץ להוויה התרבותית מוסרית המקובלת. אשען גם על התפיסה של דונלד מלצר, ובמיוחד על הבנתו את הקונפליקט האסטטי, כמו גם על כותבים אחרים שהתייחסו לנושא. אביא דוגמאות מהקליניקה של המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא ברעננה, שמתמחה בטיפול באנשים עם נכויות התפתחותיות.

יצחק הירשברג הוא פסיכותרפיסט, מטפל באמנות, מנהל במשותף של המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה בבית איזי שפירא ברעננה.


לפרטים נוספים ולהרשמה להרצאה זו וכל הרצאות הסידרה הבאות - כנסו בבקשה לאתר האגודה
http://www.iapp.org.il/...hp?newsID=42

תגיות: