לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
31
מרץ

" המוות הוא המקום שאין בו שדיים" (רמון גומז דה לה סרנה)

31/3/2011 | פורסם על ידי ד"ר שי שלקס

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ממשיכה שנה נוספת את מסורת הרצאות ימי חמישי. השנה הסידרה מוקדשת ל"המטפל כאדם: על העברה נגדית ומעבר לה". ההרצאה הנוכחית הינה: " המוות הוא המקום שאין בו שדיים" (רמון גומז דה לה סרנה) - דבורה פלורסהיים.

מעטים הכותבים הדנים במטפל כאדם ובאופן שבו חוויות טראומטיות הנוגעות בחיים ובמוות שלו משפיעות על הטיפול. בהרצאה זו אתאר ואדגים דילמות טיפוליות, אנושיות ואתיות מהותיות, שמתעוררות עקב מחלה קשה-מסכנת חיים של המטפלת. דילמות אלה הן מעבר לשאלות הנוגעות להעברה נגדית או לחשיפה עצמית, שבמרבית החומר התיאורטי העכשווי תופסות את מרכז הדיון. במרחב הטיפולי מתחוללת דרמה של מלחמה על החיים. היכולת לשמר את המרחב ה"אשלייתי" ואת ההכלה מאוימות "ו"מציאויות" שונות דולפות או חודרות לתוך מרחב מוגן ושמור זה. בנסיבות שכאלה נפגע המרחב בין פנטזיה ומציאות, נפגעת היכולת של המטפל לנוע בין היותו אובייקט לסובייקט. הדבר קשה במיוחד בתקופה בה המטופל זקוק למטפל כאובייקט ורצוי שהמטפל "ישים בסוגריים" את הסובייקטיביות של עצמו. במיוחד אדגים את הקושי, האימה והקרב על החיים עם מטופלים שלא החלימו משליטתו של המוות בחייהם. עם כל זאת, נותרת התקווה שלהתמודדות אותנטית עם מציאות טיפולית מורכבת, יש גם פוטנציאל להעצים את המטפל ואת התהליך הטיפולי ולספק חוויה בינאנושית משמעותית עשירה ומצמיחה.

דבורה פלורסהיים היא פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכותרפיסטית פסיכואנליטית, יוצרת בינתחומית. מדריכה בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א ובתכנית ללימודי ויניקוט, בעבר מרצה באוניברסיטאות ת"א ובר-אילן .

לפרטים נוספים ולהרשמה להרצאה זו וכל הרצאות הסידרה הבאות - כנסו בבקשה לאתר האגודה http://www.iapp.org.il/...hp?newsID=42

תגיות: