לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
פסיכולוג הורשע בניצול מטופלת ומעשה מגונה

פסיכולוג הורשע בניצול מטופלת ומעשה מגונה

שפיות זמנית | 30/1/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

בשבוע האחרון התקבלה הכרעת דין תקדימית, בה קבע בית המשפט כי "יחסי מין בין פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי לבין מטופלת במהלך הטיפול, יחשבו תמיד יחסים אסורים שנעשים תוך ניצול תלות נפשית ממשית".

קביעה זו התקבלה במסגרת הרשעת פסיכולוג קליני בעבירות של מעשה מגונה בהסכמה תוך ניצול יחסי מטפל-מטופלת ובעילה אסורה בהסכמה תוך ניצול  יחסי מטפל-מטופלת. במהלך חקירת הפרשה, הפסיכולוג הודה בקיומו של קשר טיפולי עם המתלוננת, אולם טען כי כל המעשים בוצעו לאחר סיום הקשר הטיפולי, סיום שעליו הכריז במהלך מפגש בין השניים, מפגש שהתקיים על רקע משבר חריף שפקד את חייה של המתלוננת. בפסק הדין כותב השופט בני שגיא:

"קביעה לפיה מטפל יכול בהבל פה להפסיק 'תקופה טיפולית' ובכך 'להכשיר' מעשים אסורים בתקופת הטיפול אינה מתיישבת עם תכלית החוק ועם ההגנה עם אוכלוסיית המטופלים....גם אם בחר הנאשם להפסיק את הטיפול במתלוננת באופן חד-צדדי וללא תהליך ראוי ומפגש מסכם, עדיין אין לראות בהודעתו השרירותית ככזו המסיימת בפועל את תקופת הטיפול".

ניתן ללמוד מעדותה של המטופלת על הפגיעה הקשה, על ניצול התלות של המטפל וההשלכות של אירועים אלו על חייה. "המתלוננת הגיעה לטיפול על רקע קשיים בזוגיות וחסכים בחום, אהבה, מגע וכאשר חסכים אלה בדיוק מסופקים על-ידי המטפל, יש לראות בכך הוכחה ברורה לניצול." כדאי לקרוא את פסק הדין המלא ובאותו נושא גם את מאמרם החשוב של אלי ויצטום ויעקב מרגולין, העוסק בפריצת גבולות הקשר הטיפולי על-ידי מטפלים מתחום בריאות הנפש.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, מידע למטופל, אנשי מקצוע, אתיקה, מקצועיות, מיניות
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
משה נח-מטות
משה נח-מטות
פסיכולוג
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צביאל רופאצביאל רופא31/1/2015

מעניין, ויצטום ומרגולין לא מזכירים את "תופעת רודי"; הצצה לקומונה מספרו של עוז אלמוג. "ב-1952 חזר ארצה, היה לפסיכולוג של שירות בתי הסוהר, ואחר כך פתח קליניקה פרטית. הוא טיפל באלפי פציינטים בשנות עבודתו ורכש שם של רופא נפש לא שגרתי, אדם בעל קסם וכריזמה מהפנטת.

בראשית שנות השבעים הקים רודי בקיבוץ גליל ים מכון לפסיכותרפיה, שנחשב אז למוסד השני בגודלו בעולם (הראשון היה בניו יורק). 'מכון רודי' השתרע על פני חמישה דונמים וכלל גם אמפיתיאטרון קטן. בשיא פעילותו עבדו במקום למעלה משלושים מטפלים (רובם מטופלים לשעבר של רודי). מדי חודש ניתנו כ-4000 שעות טיפול לאלף מטופלים, רובם אנשים משכילים ומבוססים, פנויים ופנויות בני שלושים ומעלה, שלא היו מסוגלים ליצור קשר משמעותי. בכתבה רטרוספקטיבית על המכון ועל רוד כתבה שרית פוקס:

המכון של רודי ניתץ גבולות: שני מטפלים לפציינט אחד, משפחה של מטופלים, מטופלים המתאשפזים אצל משפחת המטפל, חיים את שיגרת היומיום, עם ילדיהם. וקבוצות המגע, מודל שרודי פיתח יחד עם הפסיכולוגים שהיוו את קבוצת הגרעין של המכון. קבוצות מגע בעירום, חד מיניות וגם דו מיניות. המשתתפים אמורים להגיע לרבדים ראשוניים שבהם היה להם חסך מגע ואהבה. לעתים גם המטפל בעירום. [...] אחת המהפכות של המכון שלו, 'מכון רודי', היתה מהפכה מילולית. לקרוא לדברים בשמם כהוכחה לשחרור, לגישה מינית בריאה, נטולת עכבות. רודי יכול היה להגיד לפציינטית בשלב האבחון: 'את צריכה גבר עשיר עם זין גדול'. ככה אמר לשחקנית ידועה.

בכתבה פוקס מצטטת את דברי רודי:

יצרתי קבוצת מגע, זה היה חד מיני, גברים לחוד ונשים לחוד. הם היו באים, בערך כ-12 איש, מתפשטים, עירומים לחלוטין, עוצמים עיניים ומסתובבים בחדר. ומי שהיו פוגשים היו מחבקים. חלק היו גם מתנשקים. אחרי רבע שעה כזאת הייתי אומר להם לפתוח עיניים והייתי שם אותם ביחד, מה שיותר ביחד. הייתי עושה מהם קבוצה אחת, כמו עמוד, והם היו שרים, מזמזמים שירים מוכרים ביחד, ומתנועעים ביחד, מאוד קרובים אחד לשני. אחר כך היו מתפזרים ונשכבים בכזה עיגול על הרצפה, ואני הייתי אומר: אתה מצד שמאל, תלטף את מי שנמצא בצד שמאל שלך. אתה מקבל ליטוף מזה ונותן ליטוף לזה, אחר כך להפוך ידיים, מצד ימין, ואחר כך הייתי מבקש שמישהו יישאר לשכב וכולם קמו, הסתכלו עליו ודיברו עליו. [...] כל אחד אומר מה שהוא רוצה. לרוב רצו להגיד דברים חיוביים, לפעמים היו אומרים דברים שליליים. ואנשים היו מתפרצים בבכי נורא. התופעות האלה של בכי היו רבות בשלושת החודשים הראשונים של הקבוצה. הם העזו להפקיר את עצמם וזכו באינטימיות. כי זו המשמעות של אינטימיות. לדעת להפקיר את עצמך."

(מבוסס על ספרו של עוז אלמוג: "פרידה משרוליק - שינוי ערכים באליטה הישראלית")

http://www.peopleil.org...?itemID=7878