לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לקראת הרפומה: דרישה להעברת חומר רפואי של מטופלים לקופות החולים - שאלות אתיות

לקראת הרפומה: דרישה להעברת חומר רפואי של מטופלים לקופות החולים - שאלות אתיות

שפיות זמנית | 10/12/2014 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לקראת הרפורמה במערך בריאות הנפש שאמורה לצאת לדרך ב 1.7.2015, הועבר למנהלי המרכזים והמרפאות לבריאות הנפש מסמך המנחה אותם להעביר מידע פרטני אודות מטופליהם לקופות החולים. במסמך, שהועבר בחודש ספטמבר האחרון ועליו חתומים ד"ר טל ברגמן-לוי, ראשת האגף לבריאות הנפש וד"ר אהוד ססר, מנהל המערך הקליני, מנומקת הדרישה להעברת המידע עד לתאריך ה1.1.15, בצורך של הקופות להתכונן לרפורמה ולאפשר רציפות טיפול יעילה עבור המטופלים. במסמך נכתב כך:

"כדי שלא תהה פגיעה ברציפות הטיפול במטופלים במערך ברה"ן', יועבר מידע פרטני מהמרפאות לבריאות הנפש המצויות תחת חסותו של משרד הבריאות אל קופות החולים. 'על מנת שיוכלו להיערך לטיפל באוכלוסיה מורכבת זו טרם קבלת האחריות הביטוחית במלואה, לא במובנה הכלכלי - אלא אחריות ביטוחית קלינית על המבוטח. המידע ישמש להערכות הקופות כדי להבטיח את רצף הטיפול של המבוטחים".  על פי המסמך החומר שיועבר יורכב מסיכום ביניים קצר שיכלול את שם המטופל, ת,ז, אבחנות, טיפול, פרוגנוזה והתיחסות להמשך טיפול.

הדרישה להעברת מידע רפואי ללא אישורם של המטופלים, עוררה קולות מודאגים בשדה, החוששים לזכויותיהם של המטופלים ופגיעה בכללי האתיקה.

פרופ' גבי שפלר, הפסיכולוג הראשי של בית החולים הרצוג-עזרת נשים, מנהל תחום אתיקה בפסיכולוגיה במרכז לאתיקה משכנות שאננים, ששימש בעבר ראש ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל וממחדשי קוד האתיקה של הפסיכולוגים בישראל 2014, העביר חוות דעת מנומקת למנהלי המרפאות בו הוא קובל על כך שבמסמך המנהלי לא הייתה כל התייחסות לסוגיות האתיות המורכבות העולות מן הדרישה להעברת המידע הרפואי: "גם אם מרביתם של המטופלים  לא יתנגדו להעברת המידע, אסור לאיש להניח שזה המצב ובעקבות כך לחייב את המטפלים והמנהלים להעביר את המידע במלואו ללא אבחנה וללא התייחסות לרצונו או להתנגדותו של המטופל. זהו מעבר חמור הגובל ברמיסה  על כללי האתיקה המקצועית של כל האיגודים המקצועיים של המקצועות הטיפוליים, וגם על כללי חוק זכויות החולה".


- פרסומת -

פרופ' שפלר מתרה באנשי המקצוע ומבקש מהם לתת את דעתם על הבעייתיות שבדרישה: "הדרישה הגורפת הלא מוסברת והסמכותית, מטעה אנשי מקצוע רבים אשר קוראים את הנימה הסמכותית, התובענית והפסקנית שבמכתב לפיה כך צריך לפעול אם חפצי המשך קיום ופעילות אנו, וכמובן  שכל זה לטובת המטופלים. וכך מוצאים עצמם אנשי מקצוע טועים ומטעים בצייתנותם לכלל המנהלי...מן הראוי היה להתייחס ולהנחות את צוותי  המטפלים במרפאות ובבתי החולים לפעול כנהוג וכמקובל באמצעות החתמת המטופל על טופס הסכמה על ויתור על סודיות רפואית. החתימה על המסמך מאפשרת גם למטפל להבהיר  למטופל את משמעות העברת המידע, ולגרום לו להבנה ברורה של מהות השינוי בקבלת טיפול נפשי מכל סוג שהוא".

ח"כ דב חנין שלח השבוע מכתב פנייה דחוף אל ראש הממשלה ובו הוא דורש בתוקף בחינה ושינוי  של הדרישה: "אמנם, מטרתה של ההנחיה היא לאפשר את רציפות הטיפול עם כניסת הרפורמה לתוקף, אך לצערי ולחרדתי, בדרך למטרה זו נרמסות פרטיותם וזכותם של המטופלים עצמם להתנגדלהעברת המידע אודותיהם. זכותו של המטופל לשליטה על המידע אודותיו ועל העברתו אינןגחמה...כעת, עם העברת ההנחיה להעברת המידע, הרי שזכויות אלו של המטופלים זוכות להתעלמותומחיקה, שאין להן הצדקה: זכותם של המטופלים לפרטיות גוברת ללא ספק על ייעול כניסתה שלהרפורמה במערכת בריאות הנפש לתוקף, והעברה סיטונית של מידע שכזה היא בוודאי שלא לפיבקשתם או אישורם. על-כן, אני קורא לך לפעול בדחיפות לבחינת הנוהל הנ"ל, ולשנותו כך שלאיועבר כל מידע אישי וחסוי, ללא הסכמת המטופל וללא חתימתו על טופס ויתור על סודיות".

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
אבישג משה
אבישג משה
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
יריב גנור
יריב גנור
פסיכולוג
ניקי אלקנוביץ
ניקי אלקנוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שולמית לרנר
שולמית לרנר
עובדת סוציאלית
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
סיגל גוטרזון
סיגל גוטרזון
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

עולם התקשורת המודרנית מבוסס במידה הולכת וגדלה על תרבות סלבריטאים, ולכאורה עולם הפסיכולוגיה, הבנוי...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.