לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
חוזר חדש של מנהל הרפואה: פסיכולוג מומחה רשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז בילדים, מתבגרים ומבוגרים

חוזר חדש של מנהל הרפואה: פסיכולוג מומחה רשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז בילדים, מתבגרים ומבוגרים

מועצת הפסיכולוגים | 30/12/2010 | הרשמו כמנויים

כאשר כתבתי את הבלוג האחרון לפני מספר ימים לא חשבתי שאחזור ואכתוב בלוג נוסף כל כך מהר. אבל חשוב לשתף עמיתים ושותפים בבשורות טובות: זה עתה קיבלתי לידי ממשרדו של ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות חוזר חדש בנושא אבחון הפרעת קשב וריכוז.

החוזר החדש (http://www.health.gov.i...r40_2010.pdf) מתקן היבט חשוב של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות לאבחון הפרעת קשב וריכוז משנת 2008 (http://www.health.gov.i...px?start1=31) שהדיר את הפסיכולוגים מרשימת מורשי האבחון של הפרעת קשב וריכוז. כזכור, החוזר הישן קבע ש"האבחון חייב להיעשות ע"י איש מקצוע רפואי, המומחה בתחומו אשר התמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז: פסיכיאטר ילדים או מבוגרים, נוירולוג ילדים או מבוגרים או רופא ילדים עם ניסיון בהתפתחות הילד או רופא ילדים מומחה שעבר התמחות ורכש ניסיון בתחום הפרעות ריכוז וקשב".

לעומת זאת, החוזר החדש מוסיף קבוצה חדשה של מורשי אבחון המוגדרת כך: "פסיכולוגים מומחים אשר התמחו ורכשו ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז ובתנאי שהפנו את המאובחנים לרופא מומחה מורשה לאבחון הפרעות קשב וריכוז בכדי לברר תחלואה נילוות ובכדי לברר ולאשר את הצורך בטיפול תרופתי."

המשמעות של התוספת הזאת היא שפסיכולוגים מומחים בעלי ידע והכשרה באבחון של הפרעת קשב וריכוז בילדים, מתבגרים או מבוגרים יורשו לאבחן. אמנם, הם יהיו חייבים להמליץ על השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית של רופא הרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז, זאת על מנת לשלול קיום תחלואה נלווית ולשקול את הצורך בטיפול תרופתי. מצד שני, וכאן החידוש הגדול, המשפחה לא תהיה חייבת לקבל את ההמלצה הזאת. במילים אחרות, האבחנה של הפסיכולוג תהיה בעלת תוקף גם אם המאובחן /או ההורים יבחרו שלא לפנות לרופא לצורך השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית ובמידה והם אינם מעוניינים בטיפול תרופתי.


- פרסומת -

הנקודה הזאת חשובה מפני שישנן קבוצות גדולות באוכלוסייה המוכנות להיבדק על-ידי פסיכולוגים אך לא יפנו לנוירולוג ו/או לפסיכיאטר גם אם יופעלו עליהן לחצים כגון אי מתן זכויות שהאבחנה יכולה להקנות להם.

אני שמח שהמנכ"ל והצוות הבכיר של משרד הבריאות קיבלו את חוות דעתי שעלינו לתת זכות לאנשים להיבדק על-ידי פסיכולוג מומחה ולכבד את כל מה שהאבחנה יכולה להעניק להם גם אם יבחרו שלא להשלים את האבחון אצל רופא.

אבחנה של הפרעת קשב וריכוז היא נושא חשוב לפסיכולוגים בכל תחומי ההתמחות. קיים ידע מחקרי רב כמו גם ניסיון בשדה המעידים על ההשלכות הרבות של הפרעת קשב וריכוז על תחומי תפקוד רבים לאורך מעגל החיים. מבחינה זו, לאור החוזר החדש יש מקום לשקול בוועדות המקצועיות הממונות על תהליך ההתמחות כיצד יכולים המתמחים ללמוד על אבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

חשוב להבין שהחוזר החדש של מנהל הרפואה הוא בעל תוקף משפטי שווה לזה של חוזר מנכ"ל. למעשה, ההחלטה להוציא את העדכון בדרך זו נעשתה על ידי המנכ"ל, ד"ר רוני גמזו, שהיה מעורב בנושא זה מאז נכנס לתפקידו במשרד הבריאות לפני פחות משנה. הזמנתי אז את ד"ר גמזו למפגש הראשון של מועצת הפסיכולוגים החדשה (היה זה גם המפגש הראשון שלי עם המועצה) וביקשתיו לבחון מחדש את החוזר מ-2008 שפוגע בקהילת הפסיכולוגים. ד"ר גמזו הצהיר בפני המועצה שיקיים בדיקה זו ועמד בהבטחתו. בשם כולנו, אני מבקש להוקיר לו תודה. ללא תמיכתו העקבית, הליך השינוי היה נקטע באיבו. תודה לגב' ימימה גולדברג, הפסיכולוגית הארצית והממונה על רישוי פסיכולוגים, שהייתה שותפה פעילה ותרמה באופן עקבי לשינוי, ותודה לד"ר חזי לוי, ראש מנהל הרפואה, ציפי הורביץ, מרכזת הנחיות ונהלים במשרדו, פרופ' אשר אור-נוי, מנהל המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו וד"ר שלמה לקס שהעלה יחד עם גב' גולדברג את הנושא על סדר היום כאשר כיהן כיו"ר מועצת הפסיכולוגים הקודמת. ולבסוף, תודה מיוחדת לסגן שר הבריאות,ח"כ הרב יעקב ליצמן המעורב ותומך בקידום נושאים חשובים לקהילת הפסיכולוגים והציבור שאנו משרתים.

התהליך היה ארוך ומייגע. אבל אני חש סיפוק מאוד גדול על התוצאה הסופית שלו. אני מאמין שיש בה בשורה עבור המקצוע שלנו שחורגת מעבר לתחום הצר של אבחון הפרעת קשב וריכוז. הבשורה היא שמשרד הבריאות שב ומאשר את ההכרה שלו בפסיכולוגים כמורשי אבחון, ולא רואה בהם אך ורק "קבלני משנה" של רופאים שהם הסמכות היחידה לעשות אינטגרציה של מקורות מידע שונים ולהגיע לאבחנה בתחום בריאות הנפש.

אסיים בנימה אישית. זכיתי במהלך העבודה על נושא זה, כמו בנושאים אחרים הקשורים לתפקידי, בשיעור מאלף בעשייה ציבורית. אפשר לומר שלמדתי על בשרי את ערכה של סבלנות, התמדה ובעיקר בניית הליך של שיתוף פעולה עם אנשים שדעותיהם שונות משלי. אני רוצה לחלוק חוויה זו עם כל אחד ואחד מכם באמצעות שירו של קיפלינג "אם" בתרגומה היפה של עדנה אולמן-מרגלית http://www.haaretz.co.i...temNo=383113

בברכה,

פרופסור יואל אליצור

יו"ר מועצת הפסיכולוגים


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אבחון והערכה, ליקויי למידה, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה קלינית, הפרעת קשב ופעלתנות יתר
דורון ברסלבסקי
דורון ברסלבסקי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יהודה אבזון
יהודה אבזון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
מיכל דיאמנט
מיכל דיאמנט
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
שפלה, תל אביב והמרכז
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר דוד זוהר
ד"ר דוד זוהר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של מועצת הפסיכולוגים

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ד''ר חגית נגר שמעוניד''ר חגית נגר שמעוני18/1/2011

כל הכבוד ותודה. אני שמחה מאוד לקרוא זאת, אכן זה משדרג את מעמדנו וסמכותינו המקצועית . המשך כך למען כולנו!
ד''ר חגית נגר שמעוני

פביאן ברויטמןפביאן ברויטמן11/1/2011

ברכות!!!. פרופ' אליצור, ברכות חמות על פועלך!!!

אלון אבישראלון אבישר3/1/2011

מצד אחד שודרגנו, מצד שני כפסיכולוג חינוכי במערכת יתכנו עומסים. מצד אחד אני שמח היות וכפסיכולוג חינוכי מומחה בעל דוקטוראט בנושא ADHD, מעמדי המקצועי עולה.
מצד שני כפסיכולוג חינוכי העובד בשירות הציבורי ונותן שירותים למערכת החינוך, אני מודאג מהיבטים מסויימים של ההרשאה לאבחן את ההפרעה: ישנו חשש שבעבודת הפסיכולוג עם בית ספר, בישיבות צוות תהיינה בקשות רבות לאבחון הפרעת קשב על ידי הפסיכולוג ובכך לקצר תהליך בהפנייה לרופאים נוירולוגים/פסיכיאטרים. היות וההפרעה שכיחה החשש הוא שתהליך האבחון (שיתווסף לשאר ההערכות, שילוב והשמה) יגזול זמן משמעותי מעבודת הפסיכולוג בבית ספר. זמן שבא על חשבון תהליכים שאינם אבחוניים במרכזם.

יעל גליעל גל3/1/2011

גאים בך. שלום פרופ' אליצור (או יואל, כפי שקראנו לך כשלמדנו אצלך טיפול משפחתי באוניברסיטה לפני המון שנים). אני מברכת אותך ואת כולנו על ההצלחה החשובה הזו, ובשמחה רבה גם אעדכן בה את חברי הפסיכולוגים במקום עבודתי. ההשג המרשים שלך, כמו גם כתיבתך, רק מחזק את תחושת הגאווה והאמון שיש לי בך מיום כניסתך לתפקיד. כל הכבוד, חזק ואמץ! יעל גל.

שחר גינדישחר גינדי2/1/2011

תיקון חשוב. השלב הבא יהיה שיתנו אבחון של נוירולוג בכך שישלח לאבחון פסיכולוגי שיבחן היבטים ריגשיים אשר עשויים להשפיע על התפקוד הקשבי

איתי ששוןאיתי ששון31/12/2010

מעולה, כל הכבוד. עכשיו צריך לשנות את חוזר מנכל במשרד החינוך. שם יש רשימה של גורמים שאבחנתם קבילה לאבחון הפרעת קשב וריכוז.
זה חשוב, כי על מנת לקבל סיוע בבית הספר, צריך לא רק אבחנה, אלא גם הכרה של המערכת באבחנה.