לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מלכות הקורונה ומלכות הפוזיציה הסכיזואידית פרנואידית | הורסיו ליקח

מלכות הקורונה ומלכות הפוזיציה הסכיזואידית פרנואידית | הורסיו ליקח

הורסיו ליקח | 13/4/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

החרדות שכל בני האדם חווים בחודשים האחרונים מעצימות את התהליכים הפרנואידיים. כולנו מתמודדים עם אויב חיצוני מובחן, אומנם בלתי נראה וערמומי אך מזוהה וברור. החשדנות בין אדם לחברו ולזולת בכלל עולה לעיתים ברמות אדירות (כמויות הנשק שהאמריקאים קונים בימים האחרונים, כדי להחזיק בבתיהם, שוברות את השיאים של כל הזמנים).

המנהיגים בעולם פוקדים עלינו הסתגרות, התבודדות, הסתתרות מאחורי דלתותינו ומאחורי מסכות, שמירה קפדנית על הניקיון ורחיצת ידיים היטב היטב והמון פעמים ביום. התנהגויות שמתכתבות באופן מותאם ביותר עם מנגנוני הגנה כגון איזולציה, אובססיה קומפולסיבית ודיסוציאציה. באופן מובחן וברור כל הטוב נמצא בפנים, בתוכנו ובדלת אמותינו. החוץ הוא מסוכן ומאיים ובייחוד הזולת. כאמור, כשהקורונה (כתר בלטינית) מולכת העמדה הסכיזואידית פרנואידית מרימה את ראשה בגאון אצל האנושות כולה.

לא, אני לא רואה אצל המטופלים שלי תופעות מוקצנות של מצוקות נפשיות נוראות, שקיעה בדיכאונות קשים ואף נטייה להשתגע או להתאבד. ידוע שבתקופות בהן החברה מתמודדת עם אויב ברור ומזוהה, אויב חיצוני, המצוקות הפסיכיאטריות יורדות, הרי אין צורך בהתמודדות מול הרוחות הרפאים הפנימיים כשניתן לראות בבירור ממי או ממה יש לפחד באמת (המחלקות הפסיכיאטריות בארץ כמעט והתרוקנו ב-1990 כשסדאם חוסיין איים על הארץ עם הטילים שלו).

מלני קליין בגאוניותה הבהירה לנו ששתי העמדות, הסכיזואידית פרנואידית והדיכאונית הינם "ארגונים נפשיים אשר יוצרים תחומים מובחנים של חוויה או מצבי הוויה" (אוגדן, 2003), אשר חיים בנו בכפיפה אחת ולעיתים זה שולט בפסיקֵֶה שלנו ולעיתים האחר.

כולנו מייחלים ליום שאחרי, מדמיינים מה נוכל לעשות שעכשיו אסור לנו. מפנטזים, חולמים... בואו נתכונן כי אז, או אז, הפוזיציה הדיכאונית תרים את ראשה. בצורה יותר מורגשת וחווייתית מהיום נתמודד עם האובדן, המשבר, המצב הכלכלי האסוני, השבר המוחלט באמון המועט שעדיין נשאר לנו במנהיגים את המדינה. אז, יחד עם החיבור המותאם יותר למציאות שתקנה לנו העמדה הדיכאונית, יחד עם הסיפוק של הצורך העצום שיש לכולנו למגע אנושי חם וקרוב, לחזרה לאירועים חברתיים, נכין את הקליניקות שלנו לפניות של מטופלים רבים מאוד, חדשים וותיקים, שיצטרכו להתמודד עם העקבות הנפשיים המרים של התקופה הנוכחית.


- פרסומת -

כפי שהיום המדינה מתמודדת עם הייבוש וההרעבה השיטתיים והארוכים שהיא הפעילה על הרפואה הציבורית, בקרוב תצטרך להתמודד עם הייבוש וההרעבה השיטתיים והארוכים שהיא הפעילה על הפסיכולוגיה הציבורית ועל השיקום הפסיכיאטרי בקהילה. שירותים שכפי הנראה יהיו נחוצים כפי שהיום נחוצות מכונות ההנשמה, צוות רפואי מיומן וצוות סיעודי לגיל השלישי.

מי ייתן שהיציאה ממשבר הקורונה תצמיח תהליכים פסיכו-חברתיים בריאים ושפויים יותר מבעבר, עם פחות מנגנוני הגנה סכיזואידים פרנואידים של פיצול, אגוצנטריות, הכחשה ואובססיה קומפולסיבית ותוביל את כולנו (כן, כולל המנהיגים שלנו) להבנה העמוקה, התואמת את העמדה הדיכאונית, כפי ששרה חווה אלברשטיין: ש"כולנו רקמה אנושית אחת חיה".

 

הורסיו ליקח גר בערד, הינו פסיכולוג חינוכי מומחה מדריך ופסיכותרפיסט שבשלושים השנים האחרונות עסק גם בשיקום חולים פסיכיאטריים בקהילה.

 

ביבליוגרפיה

אוגדן, ת. מצע הנפש. (2003). הוצאת תולעת ספרים.

רות', פ. העמדה הסכיזואידית פרנואידית. בתוך: התיאוריה הקלייניאנית נקודת מבט בת זמננו. (2008). הוצאת תולעת ספרים.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שירותים פסיכולוגיים, פסיכואנליזה, שיקום, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, פוליטי, קורונה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יעל הלוי
יעל הלוי
מטפלת בהבעה ויצירה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
רשא מוסא-קעואר
רשא מוסא-קעואר
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.