סדנה לכתיבה אוטוביוגרפית-ממוארית בהנחיית חוה רימון ועמיה ליבליך

סדנת חומר נפש יפו image

מוזמנים לקרוא על הסדנה עצמה בדף סדנת חומר נפש.

כאן מבקשת לספר לכם על הסדנה ביפו שנכנסת עכשיו לשנתה ה-18 (ח"י). סדנת חומר נפש יפו נערכת בביתה של עמיה ליבליך שיושב על מצוק מול הים. עברו בה עשרות משתתפות ומשתתפים, נכתבו בה טקסטים יפיפיים, תבניות נוף הולדתם ונפשם של כל כותבת וכותב.
שנים נפגשנו בימי חמישי ועכשיו בימי שלישי ב-09:30 בבוקר, מדי שנה לאורך שנת הלימודים, מ"אחרי החגים" ועד החופש הגדול.



נפגשים אחת לשבועיים בימי שלישי ב-09:30 בבוקר למפגש של 3.5-3 שעות שעובר ביעף. במפגש קוראים את הטקסטים שכתבתם בבית, מתבוננים בהם ומשוחחים עליהם. זהו פורמט פשוט מאוד, אבל הניסיון שלנו מלמד שהוא פותח אוקיינוסים של עניין. גם הכתיבה בבית וגם ההקשבה לסיפורים האחרים משיבה כל מיני פיסות חיים ומאפשרת להשלים חלקים בפאזל שלנו.
לפני הסדנה נערוך מפגש היכרות, שמאפשר לטעום קצת מהחוויה ולראות אם מתאים למשתתפים. קטעי הטקסט שאוספים הכותבים מניחים תשתית נהדרת לספר, וכבר יצאו מהסדנאות לא מעט ספרים שכתבו אותם משתתפים שהיה להם עניין בספר.

מה קורה בסדנה? image

מפגש היכרות לקראת הסדנה

17 באוקטובר 2023

על המנחות imageעל המנחות image
עמיה ליבליך היא פרופסור לפסיכולוגיה (אמריטה), חוקרת סיפורי חיים וסופרת. לימדה והנחתה כתיבת סיפורי חיים במסגרות שונות מהן באוניברסיטה העברית בירושלים, במכללה האקדמית יפו, במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, והיום בקריה האקדמית אונו. בין ספריה בעברית קיבוץ מקום (שוקן, 1982), אל לאה (הקיבוץ המאוחד, 1996), סדר נשים (שוקן, 2002), קפה מוות (דביר, 2017) רק חיבוק (דביר, 2019). מתגוררת ביפו.








חוה רימון היא כותבת, עורכת, מתרגמת. הקימה וערכה את הירחון חיים אחרים ואת ההוצאה לאור רימון חיים אחרים. בשנת 2006 יצרה את סדנת חומר נפש, סדנה אוטוביוגרפית-ממוארית. עשרות משתתפות ומשתתפים לקחו חלק במהלך השנים בקבוצות שקמו ברחבי הארץ. מתגוררת בעתלית.
לא צריך לדעת לכתוב, ובסדנה אני לא מלמדת לכתוב; כלומר: לא נעסוק בטכניקות כתיבה ולא באמצעים ספרותיים; נעסוק בצורה, רק ככל שהיא משרתת את התוכן. ובכל זאת, במהלך 16 השנה שאני מנחה את הסדנה גיליתי שהכתיבה, גם של אלה שלכאורה לא יודעים לכתוב, משתכללת פלאים, אולי יותר מאשר בכל סדנה ללימוד כתיבה, וזה קורה בזכות שני עניינים עיקריים: האחד הוא הצורך להביא הכי מדויק שאפשר את הדקויות המופשטות יותר של הסיפור שאני רוצה לספר, והאחר הוא האימון המתמשך במלאכת הכתיבה.
לכולם. לאנשים בתחילת הדרך, באמצע הדרך ובשיא הדרך. בקיצור, לכל אלה שרוצים לפגוש את עצמם, על בסיס קבוע, דרך הכתיבה שלהם ושל חבריהם לסדנה.
זה מתאים אפילו לילדים ולבני נוער, אבל בשבילם יש גרסה אחרת של הסדנה, מחתרת הכתיבה.
לא. אבל כשאדם כותב את חייו, והופך להיות גם עד להם יש במעשה הזה כוח מרפא, וכשהוא קורא את מה שכתב בקבוצה ומקשיבים לו עם הלב, גם להקשבה הזאת יש כוח מרפא.
זאת תקופה של געש פנימי וחיצוני, שממש מעוררת צורך בביטוי מאוורר שלהם, ואני יודעת שהסדנה הזאת מאפשרת את האוורור הזה, ומכיוון שחשוב לי שהיא תתאפשר למי שמעוניין בכך, המחירים יישארו המחירים של פעם - עלות של 250 שקל למפגש, כפול מספר המפגשים. ההתחייבות היא לסדנה מלאה ולא למפגשים בודדים.

מתחילים אחרי החגים!

31 באוקטובר 2023