לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
המטה לבריאות-נפש ציבורית בישראלהמטה לבריאות-נפש ציבורית בישראל
תאריך רישום: 21/3/2009
גילוי נאות: משתמש זה לא אימת את הרשאתו המקצועית. למידע אודות הרשאה מקצועית
כתבו אלי

אודות המטה לבריאות-נפש ציבורית בישראל

"תנועתנו ירשה את הראיה הקדומה שהעולם כולו נתון תדיר על כף המאזנים, וכל אחד ואחד מאתנו וכל מעשה של כל אחד מאתנו יש בו כדי להכריע את הכף". ברל כצנלסון

משרדי האוצר והבריאות פועלים בשנים האחרונות לסגירת שירותי בריאות הנפש הציבורים כולל התחנות לבריאות הנפש ובתי החולים, ורוצים לבצע הפרטה מלאה של תחום בריאות הנפש. זוהי מטרתם המוצהרת של קובעי המדיניות, תחת תפיסת עולם שהמדינה איננה צריכה לספק שירותים אלה לאזרחים במצוקה.

מבלי להכנס לפרטים הטכניים של המהלך – שהוא מורכב, מתוחכם ותמיד מסווה ע"י דיסאינפורמציה – חשוב שנדע כולנו את השלכותיו. המטה לרפורמה מיטיבה ערך מחקר ובדק מה קורה במדינות אחרות בעולם שעברו תהליך דומה והרסני בשנים האחרונות:
 
1.      פסיכותרפיה כפי שאנו מכירים אותה תחדל לחלוטין להתקיים באופן ציבורי. לפיכך גם כל תהליך ההכשרה ישתנה ומעמד המקצועות המוכרים ישחק.
2.      מרבית המטופלים כיום בתחנות לברה"נ לא יהיו זכאים לכל טיפול מסובסד אלא ישלחו לטיפול פרטי על חשבונם. מי שאין לו כסף לכך, ישלח לרחוב.
3.      קופות החולים יקבלו מהמדינה את האחריות לטיפול בחולי-נפש. רק מי שיקבל אבחנה של הפרעת נפשית חמורה (ע"פ טבלה מצומצמת) יהיה זכאי לטיפול כלשהו.
4.      הטיפול שימומן לזכאים בקופות החולים יהיה בראש ובראשונה תרופתי, או טיפול קצר וממוקד סימפטומים בלבד. הטיפול ינתן על פי שיקול דעת הקופה שתבחר את הטיפול ואת המטפלים. הכוונה שחלק ניכר מהטיפולים ינתנו ע"י רופאי משפחה, אחיות, וכוח אדם שאינו מתחום בריאות הנפש.
5.      הדרכה והכשרה בפסיכותרפיה כפי שהיא מוכרת כיום, תתקיים אך ורק במכונים פרטיים ותהפוך למעשה ל"שמורת טבע" מבודדת, ולא קיימת כמעט מבחינת הקהל הרחב – (בדומה לפסיכואנליזה כיום). בתוך שנים ספורות לא ישארו מטפלים ולא יהיו צרכנים לפסיכותרפיה.
6.      הרצף הטיפולי והקשר שקיים כיום בין התחנות לאשפוז, ללשכות הרווחה, לשיקום ולמערכת הבריאות לא יתקיים – כל מערכת תתקיים בנפרד עם ניהול עצמאי וסטנדרטים אחרים. הטיפול יפוצל ויהיה יעיל פחות.
7.     הסטיגמה לגבי טיפול נפשי ובעיות נפשיות תגבר. כדי לקבל טיפול הפונים יצטרכו מצד אחד לקבל אבחנות חמורות שילוו אותם לכל חייהם במערכת המחשוב של קופ"ח, מצד שני במערכת יטופלו רק חולי-נפש קשים. כמו כן, מי שיצטרכו טיפול מקיף יותר יאלצו להתאשפז מחוסר מסגרת טיפול מתאימה.
 
כל הפרטים המובאים בעמוד זה ובכללם שם המשתמש נוסחו על ידי המשתמש/ת ובאחריותו/ה