רפואת הנפש

בריאות הנפש של האשה

דיכאון אחרי לידה

מספר מאמרים על דיכאון אחרי לידה
מאת: רז אבן
תאריך פרסום: 1/7/2007
  האבל הלא מוכר – אבל בעקבות לידת-מת. מאת מאיר נדב, יעל בשור ואשר שיבר [הוסף למועדפים] [983 צפיות] עברית
לידת-מת (dead-birth או Stillbirth) היא תופעה מוכרת בסיפרות הרפואית אשר קיבלה התייחסות מועטה בלבד להיבטים הפסיכולוגיים שלה. רק בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים שנידונו בהם ההשפעות הפסיכולוגיות של התופעה על נשים ומשפחותיהן, וגישתם של אנשי צוות בבתי-חולים ללידת-מת. במאמר הנוכחי אנו מצביעים על קושי ייחודי בעיבוד אבל על לידת-מת. להבדיל מגישה פסיכודינמית פרוידיאנית תוך-נפשית לאבל, מובאת בזאת גישה תיאורטית-פסיכולוגית של סמיוטיקה-חברתית המסבירה את הקשיים בייצוג התופעה על-ידי סממנים תרבותיים מקובלים. הגישה של סמיוטיקה-חברתית עשויה להבהיר את הקושי הייחודי הנעוץ באבל לאחר לידת-מת. הטענה העיקרית שלנו מצביעה על סיבוך אפשרי של האבל על לידת-מת כאבל מורכב, בגלל היות העובר המת "Non-person" עבור החברה, בעוד שהאם היולדת חשה באובדן בעוצמה רבה. פער זה יוצר את הפוטנציאל לפסיכופתולוגיה בעקבות לידת-מת. במאמר נסקרת הסיפרות הפסיכולוגית הקיימת ביחס להשפעות של לידת-מת על הורים ואנשי צוות המטפלים בהורים שילדו לידת-מת. לבסוף, מוצעות דרכי-פעולה מתאימות כדי להקל על ההורים האבלים. מתוך "הרפואה" - כרך 144, חוב' י"ב, דצמבר 2005.
קישור לפורום/קבוצת דיון פורום פסיכיאטרייה ותהליכים נפשיים העוברים על נשים [הוסף למועדפים] [1669 צפיות] עברית
"גם כאשר אישה הופכת לאם, קיימות ציפיות ותפיסות שדברים יקרו בצורה מסוימת, ללא דיבור והתייחסות לקושי ולכאב שהוא חלק מהתהליך. נשים סובלות מדיכאון בערך פי שניים מגברים. אחת מכל 8 נשים שהופכות לאמהות סובלת מדיכאון אחרי לידה, 50% עד 80% סובלות מדכדוך לאחר לידה." פורום בהנחיית ד"ר ליאת הולר הררי באתר אסימון
קישור לפורום/קבוצת דיון פורום תמיכה בנשים וזוגות בהריון ולקראת הלידה [הוסף למועדפים] [826 צפיות] עברית
פורום תמיכה בנשים וזוגות בהריון ולקראת הלידה, ואמהות ואבות לתינוקות ולפעוטות. על השינויים בהריון ואחרי הלידה, על הזוגיות ומה שקורה לה אחרי שמצטרף תינוק למשפחה. בהנחיית ד"ר ליאת הולר הררי באתר "דולה"
קישור לאתר דיכאון בקרב נשים [הוסף למועדפים] [1541 צפיות] עברית
מסמך זה נכתב לקראת דיון בוועדה לקידום מעמד האשה בנושא דיכאון בקרב נשים ודיכאון לאחר לידה. המסמך סוקר את התופעה, את הגורמים לה ואת דרכי האבחון והטיפול בה. מסמך רקע בנושא: דיכאון בקרב נשים, מוגש לוועדה לקידום מעמד האשה. כתיבה: רוני בר-נתן, עובדת מחקר ומידע, אישור: הודיה קין, ראש צוות, עריכה לשונית: מערכת "דברי הכנסת". מוצג באתר הכנסת.
קישור למאמר הפרעות במצב הרוח בתקופת ההריון ולאחר הלידה / ד"ר ליאת הולר הררי [הוסף למועדפים] [2286 צפיות] עברית
בעיות פסיכיאטריות הקשורות להריון ולתקופת הפוסט פארטום נפוצות ביותר.להפרעות בתקופת ההריון ולאחר הלידה מאפיינים ייחודיים ולעיתים הסתמנות שונה ממצבים דומים בתקופות אחרות בחיים.למרות שקיים טיפול יעיל הרי שנשים רבות אינן מאובחנות ולא מגיעות לטיפול. במחקרים נמצאה השפעה מובהקת של המצב הדכאוני לא רק על האם, אלא גם על הילוד. קיימות עדויות משמעותיות המצביעות על נזק להתפתחות המוטורית השכלית ולאיכות ההתקשרות לאם (Attachment) אצל תינוקות וילדים לאמהות שסבלו מדיכאון לאחר לידה. במאמר זה אתאר את מספר הפרעות שכיחות שמופיעות לאחר הלידה, אתייחס לגורמים, דרכי מניעה, וטיפול, כולל טיפול באם המיניקה.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.