ד"ר הרפז רותי תרפיה באמנות

תרפיה באמנות

הטבעות ידיים כתהליך ריגשי התפתחותי וייצוג של האני

מאמר זה מתאר תופעה של הטבעות ידיים בתהליך טיפולי באמצעות צבע או חומר. הסיבות לתהליך שונות.במאמר מוצגות מספר גישות להבנת התהליך. הגישות הן מתחום התרפיה באמנות, גישות בפסיכותרפיה וגישות התפתחותיות.
תאריך פרסום: 30/5/2006

הטבעות ידיים כתופעה רגשית התפתחותית וכייצוג של האני
רותי הרפז



תקציר

מאמר זה מתאר תופעה של הטבעות ידיים בתהליך טיפולי באמצעות צבע או חומר.הסיבות לתהליך שונות.במאמר מוצגות מספר גישות להבנת התהליך. הגישות הן מתחום התרפיה באמנות,גישות בפסיכותרפיה וגישות התפתחותיות.
במאמר נסקרות תיאוריות מתחום הפסיכותרפיה וההתפתחות הרגשית. תופעת ההחתמה ותיאורית ההתקשרות (בולבי, 1969). פיאזה (1969) וגוליה קריסטבה (1974) שפה סמיוטית מול שפה מילולית.הסבר החוויה האוטיסטית על ידי פרנסיס טוסטין (1978) וביון (1962) . הגישה הפנומנולוגית בתרפיה באומנות מיוצגת על ידי מלה בטנסקי (1977).התפתחות הייצוג הסימבולי (מתיוס, 1984), רגרסיה (לובנפלד, 1965),לכלוך וניקיון,סדר וארגון (דוגלס, 1984) והפרשות סימבוליות של הגוף (פרויד, 1950: אברהם, 1921: מלני קליין, 1932). הפיזיולוגיה של העור, הפסיכופיזיולוגיה של העור, ביטויים מילוליים הקושרים את העור עם פונקציות שונות ,תפיסת העור כאני רגשי "האני עור" דידיה אנזייה (2004), ותיאור תופעות הקשורות בעור (מונטגו, 1971).
החלק התיאורטי מלווה בהצגת מקרים מהשטח ובהצגת צילומים מהתוצרים שנוצרו במהלך הטיפול. הגישה ההתפתחותית מיוצגת בהצגות המקרה בילד עם תסמונת אספרגר וילד עם אילמות סלקטיבית, ובהצגות המקרה האחרות מובאים הסברים מגישות פסיכותרפיות כמו הצגת המקרה של ילדה המטביעה ידיים בחומר או קבוצה של שני ילדים המטופלים ביחד.
בסיכום המאמר מובאת הגישה שלי כתרפיסטית באמנות ,שתהליך הטבעות הידיים הנו משולב: גופני ורגשי ,נוירו-ביולוגי והתפתחותי ויש לו חשיבות מרובה בייצוג "האני הרגשי" של המטופל באמצעות העור.

הטבעות ידיים כתהליך ריגשי התפתחותי וייצוג של האנ 1 להורדת המאמר המלא

 

תגובות

הוספת תגובה

ענתענת18/1/2024

. שלום, לא ניתן להוריד את המאמר

רותי הרפזרותי הרפז30/7/2023

. חנה יקרה לאיזה מאמר את מתכוונת?

חנה בלומנאוחנה בלומנאו7/7/2023

. אשמח למאמר המל א

מיכלמיכל3/8/2022

. שלום רותי כיצד אני כותבת ביבליוגרפיה בעבודת מחקר למאמר שלך?

רותי הרפזרותי הרפז30/1/2014

בתשובה לשאלתך.

שירה מושקוביץשירה מושקוביץ30/1/2014

איפה פורסם המאמר לראשונה.

מיהמיה11/3/2013

מאמר נוסף של דר רותי הרפז.

אני.......!!!!!1אני.......!!!!!13/10/2008

חשוב מאוד.

וואלה, נחמד

WWW.BEPOZA.CO.IL

רותי הרפזרותי הרפז26/2/2008

פרסום המאמר.

למיכל שלום

המאמר פורסם על ידי באתר פסיכולוגיה עברית במאי 2006 .

את יכולה לצטט את הכתובת המדויקת של האתר אם את נכנסת למקורות בסרגל העליון שמופיע באתר פסיכולוגיה עברית .

בנוסף המאמר נמצא גם באתר הגיל הרך.אני אנסה למצוא לך את הכתובת המדויקת.http://www.hebpsy.net/community.asp?id=74&article=764

בברכה והצלחה

מיכלמיכל26/2/2008

תאריך פרסום המאמר.

שלום רותי, קראתי את המאמר שלך בנושא הטבעות ידיים.

המאמר מעניין מאד ומקיף. רציתי להשתמש בחלקים מתוכו לצורך עבודה שאני כותבת ואשמח לדעת איזו שנה לציין בציון המקור בבבליוגרפיה. תודה רבה. מיכל

רותי הרפזרותי הרפז26/5/2007

תגובה. היי שירי אני שולחת לך את האימייל שלי: ruthsara@hotmail.co.il

שירישירי26/5/2007

ברצוני לקבל פרטים שלך ע"מ להשתתף בסדנא.

לצערי לא מצאתי פרטים כיצד ליצור קשר,

ברצוני להתנסות בסדנא של הומור או להפגש בנושא.

אנא פרסמי דרך ליצירת קשר, אימייל טלפון וכו

 

רותי הרפזרותי הרפז11/3/2007

תגובה לסטודנטית. בתגובה לשאלתך ,לא פירסמתי את המאמר בגורנלים המקצועיים.פירסמתי אותו לראשונה באתר פסיכולוגיה עברית (במקורות ) ובאתר הגיל הרך. לפרטים נוספים את יכולה לפנות אלי. בברכה רותי הרפז.

סטודנטיתסטודנטית11/3/2007

בירור [ל"ת].

המאמר היה לי לעזר רב בפרק סקירת הספרות לעבודה שאני כותבת במסגרת לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית בנושא צבעי ידיים. בשום מקום לא הצלחתי למצוא את פרטי הפרסום שלו. האם הוא פורסם, ואם כן אז איפה ומתי?

המון תודה

רותי הרפזרותי הרפז11/1/2007

תגובה לחגית.

לחגית

תודה על התגובה.

לגבי הקישור של התרפיה באמנות ל"חוויות העור":

 אם קראת בעיון את המאמר שכתבתי , הענין העיקרי שבו מוסב לנושא הטבעות הידיים כחוויה  מיוחדת במינה בה נתקלתי במשך השנים.

אני עסוקה בענין התופעה של הטבעות הידיים במיוחד זמן רב ולא העזתי לפרסם את הרעיונות בעבר עד שנתקלתי בספר של "האני עור "של אנזייה שמצוטט במאמר שלי . בכלל בכל מיני נושאים של מאמרים שאני קוראת בתרפיה באמנות "עולים נושאים" שאנשים שונים חושבים עליהם ומושפעים מהם אף על פי שלא היתה כוונה  לקחת את הרעיון של מישהוא בכוונה .אנחנו שתינו באות הרי מאותה הכשרה וגישה  יתכן והושפעתי גם ממך אך לצערי  לא קראתי את המאמר שכתבת. יש עוד הרבה נושאים שעולים בהקשר של התרפיה באמנות שיתכן והושפעתי גם מאנשים אחרים.אם הייתי קוראת את המאמר שלך ומשתמשת בו הייתי כמובן מצטטת מקור וזכויות כפי שנהגתי לגבי שאר המקורות. מקווה להמשך דיון פורה אם תרצי בכוון.

בברכה רותי הרפז 

חגית שאל שפילקהחגית שאל שפילקה10/1/2007

מענין למצוא את הקשור של ה"עור " לתרפיה באומנות כרעיון שלך דווקא [ל"ת].

לרותי שלום רב

 שמחתי לראות שאת מפתחת חומר תיאורטי על טיפול באומנות ושמחתי עוד יותר למצוא כי חלק מרעיונותי שלי מעטרים את שורות המאמר שלך על "חוויות העור" בתרפיה באומנות

 הצטערתי רק שלא היה לך את האומץ להזכיר את מקורות החומר שפיתחת למרות שרבים יחד איתך שמעו את הרעיונות לראשונה מפי , או שקראו על חלק מהרעיונות מתוך דפי המאמר שנכתב בזמנו בענין .

אשמח לראות תיקונים בענין למען האתיקה המקצועית , והצדק ולמרות שבחרת לפרסם את מאמרך בתוך הגונגל האינטרנטי ואולי לא במקרה 

 בברכת הצלחה

חגית שאל 

רותי הרפזרותי הרפז1/6/2006

תגובה לצחי כהן.

לצחי תודה רבה על התגובה.

כשהתחלתי לחשוב על "האני עור "בעקבות קריאת ספרו של דידיה אנזיה ,לא תיארתי לעצמי לאן יובילו אותי התובנות והמחשבות.היום נראה לי כי הנושא מאד מרתק ודורש חשיבה מעמיקה יותר.במסגרת המאמר לא רציתי להתפרש יותר מדי ,אך בהחלט אני שמחה לכל מידע או נקודת התייחסות. אני עסוקה כרגע בעריכת ווכתיבת מאמרים נוספים בנושא.לדוגמה מגע העור האימהי והאני עור האימהי.כפי שכולם יודעים רב התיאוריות מתיחסות לילד ולא לאם.בשנים האחרונות יש יותר חשיפה לתיאורטיקניות הפמינסטיות.יש גם אפשרות לבחון את יחסי האובייקט מנקודת המבט של אני עור ועוד.אתה מוזמן לכתוב אלי גם בד"א .

צחי כהןצחי כהן31/5/2006

תפקיד העור ביחסי אובייקט מבחינה פיזיקאלית.

מאמר מרתק וכל הכבוד.

אני מעוניין להוסיף כי לעור תפקיד חשוב במבנה הפיזיקאלי של הסובייקט. כוונתי, כי הוא תוחם את "המחשבה" או את ה"יצוג" בעום ממשי ומציאותי רדוקטיבי המצוי באובייקט. כלומר, בשלבי ההתפתחות, לעור חשיבות מכרעת בהכלת הדחפים הבאים לידי בייצוגים בתוך המפגש בין עור הסובייקט לעור האם. אותו מגע, מעניק תחושת הכלה, ומספק לצד חום וחיבה, הכלה לכל ההיבטים המחשבתיים שלנו.

אם ניקל חדוגמה את פרויד, לאנרגיה הליבידינאלית יש גבולות באובייקט באמצעות המגע. גבולות המספקים תובנות של חוץ-פנים גוף וכן חוץ- פנים עולם וכן הבדלה בין דמיון-מציאות.

צחי

רותי הרפזרותי הרפז31/5/2006

תגובה למיכל. למיכל תודה רבה.אני שוקלת לכתוב מאמרים נוספים כיוון שהמקצוע שלנו נתפס "כמקצוע" לא רציני ולא "מספיק" מבחינה טיפולית.יתכן וההתיחסות תהיה שונה עם חקיקת החוק שלנו-של התרפיות .

מיכל אבירםמיכל אבירם31/5/2006

תגובה. נהנתי לקרוא את המאמר הרציני ,המקצועי, המוסיף כבוד רב למקצוע שלנו- תרפיה באמנות.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.