תחנת העמקים.               כתובתינו החדשה:  www.psy.org.il

מאמרים לציבור

על חלומות טיפול נפשי ומה שביניהם

רוב בני האדם חולמים מספר פעמים בעת שנתם. תופעה אוניברסלית זו שסקרנה את דמיונם של רבים משחר ההיסטוריה האנושית עדיין מהווה את אחד ממוקדי המחקר של מדע הפסיכולוגיה. יותר ויותר מסתבר לחוקרים שלחלימה עשויים להיות תפקידים משמעותיים בשמירה על תפקוד מאוזן ותקין בעת ערות.
על פי מספר תפיסות פסיכואנליטיות החלום מהווה את אחד מכלי הביטוי המרכזיים של הנפש הלא-מודעת. פרויד שסלל את תשתיתה של הפסיכולוגיה המודרנית ועשה זאת גם בתחום הבנת תפקידי החלום, טען שתפקיד החלום להסוות ולמנוע עלייתם למודעות של תכנים מודחקים ובלתי רצויים. יונג שהיה תלמידו ובהמשך פורץ דרך בעצמו, סבר בניגוד לכך שהחלום הינה שפת הסמלים של הנפש הלא-מודעת המבקשת לבוא לידי מודעותו של החולם ובכך לסייע לו בדרכים שונות להגיע ליתר איזון בחייו.
מאמר לציבור הרחב שהתפרסם בגליון מגזין "בבקעה", יולי 2006
תאריך פרסום: 23/7/2006

על חלומות טיפול נפשי ומה שביניהם

ד"ר גדי מעוז,  פסיכולוג קליני ראשי, תחנת העמקים

 

רוב בני האדם חולמים מספר פעמים בעת שנתם. תופעה אוניברסלית זו שסקרנה את דמיונם של רבים משחר ההיסטוריה האנושית עדיין מהווה את אחד ממוקדי המחקר של מדע הפסיכולוגיה. יותר ויותר מסתבר לחוקרים שלחלימה עשויים להיות תפקידים משמעותיים בשמירה על תפקוד מאוזן ותקין בעת ערות.

 על פי מספר תפיסות פסיכואנליטיות החלום מהווה את אחד מכלי הביטוי המרכזיים של הנפש הלא-מודעת. פרויד שסלל את תשתיתה של הפסיכולוגיה המודרנית ועשה זאת גם בתחום הבנת תפקידי החלום, טען שתפקיד החלום להסוות ולמנוע עלייתם למודעות של תכנים מודחקים ובלתי רצויים.  יונג שהיה תלמידו ובהמשך פורץ דרך בעצמו, סבר בניגוד לכך שהחלום הינה שפת הסמלים של הנפש הלא-מודעת המבקשת לבוא לידי מודעותו של החולם ובכך לסייע לו בדרכים שונות להגיע ליתר איזון בחייו.

המשמעויות שהפסיכולוגיה האנליטית (היונגיאנית) מייחסת לחלומות הן בעיקרן סימבוליות וארכיטיפליות. כלומר החלום באמצעות סמליו מעלה לתודעת החולם תכנים, תהליכים ותסביכים המתרחשים בנפשו של החולם. מקורותיה של שפת סמלים זו במעין תבניות מולדות שהן אבני היסוד של הנפש הלא-מודעת שלהן קרא יונג אריכיטיפים. יונג הוכיח באמצעות מחקריו בתחומי תרבות מגוונים את קיומם של ארכיטיפים משותפים לכלל בני אנוש והחלומות הם לכן התגלמותם הסימבולית של הארכיטיפים. על כן החלומות בסופו של דבר מצביעים מחד על מצבו הנפשי קשייו ומצוקותיו של החולם  ומאידך על כוחותיו משאביו ודרכי התמודדות אפשריות.

פרוש חלומות על פי סמלים בלבד איננו יכול להחשב כמדויק ואמין. ראשית משום שהסמל איננו לכשעצמו מהות חד משמעית וקבועה. סמל הינו למעשה מערך מורכב של משמעויות ותכנים משתנים שניתן להתקרב להבנתם מתוך ניתוח קפדני וסבלני של ההתרחשות והנסיבות שבהן מופיע סמל מסוים. שנית, לאותו סמל עשויות להיות משמעויות שונות ואפילו מנוגדות בקרב תרבויות לאומים ודתות שונות. לכן, קשה מאוד לפרש חלום באופן מהימן ללא עבודה צמודה של החולם עם פסיכולוג מיומן ובעל רקע בתחומים שצוינו למעלה. כך למשל אדם שחולם על כך ששיניו נופלות עשוי לפרש שמשהו רע מתרחש בגופו או בנפשו והוא מאבד מכוחותיו ואנרגיות החיים שלו. מאידך יתכן שהוא טועה וכי בעבודה טיפולית עם פסיכולוג יתברר שמשמעות נפילת השיניים קשורה אצלו דווקא לתהליך התפתחותי חיובי הזקוק לתמיכה ועידוד על מנת להתממש. לעיתים אמנם מקורם של הסמלים באותם ארכיטיפים קולקטיביים - אותן אבני יסוד בסיסיות המרכיבות את הנפש הלא-מודעת והמשותפות לכלל המין האנושי - אך "בדרכם" לתודעה הם עשויים לבטא תסביכים וצרכים שונים לחלוטין אצל אנשים שונים.  באופן זה חלום שבו מופיע נחש עשוי לסמל בנסיבות מסוימות סכנה או איום על הנפש ובנסיבות אחרות אצל חולם אחר סימן לאפשרות או לצורך של התחדשות והתחלה חדשה. אצל חולם שלישי עשוי הנחש לסמל מרכיב של יצריות ופיתוי במערכות יחסים.

חלומות הם ענין רציני. מחקרים עכשוויים על שינה וחלימה מצביעים על כך שהחלום כפי שסברו פרויד ויונג איננו רק איזה הבהוב מקרי של פעילות מוחית, כי אם תופעה אנושית בסיסית שיש לה חשיבות לרווחתו ובריאותו הנפשיות והפיזיות של האדם. על כן העיסוק בחלומות צריך להיות מתוך זהירות ואחריות ומוטב להסתמך בענין זה על מי שהוכשרו לכך באופן מקצועי. במהלך טיפול נפשי עשויים להעיד הופעתם של חלומות בעלי תכנים מסוימים בשלבים שונים של הטיפול על מצבו של החולם ועל ההתקדמות בטיפול. כמו כן עשוי החלום להצביע על כיווני ההתקדמות הרצויים ועל הנושאים שיש לטפל בהם. 

תגובות

הוספת תגובה

דודדוד30/10/2009

[ל"ת].

לדעתי המאמר מציג בצורה מצוחצמת עובדות ידועות לכל מי שקרוב לתחום,וחבל שאאינו תורם תוכן אן אספקט חדש.

 

המפרשהמפרש22/2/2008

החלום בים - משמעותו שישנת היטב. [ל"ת].

אנהאנה25/1/2008

חלום די מפחיד [ל"ת].

אני חלמתי חלום הלילה שאני בים עם הרבה אנשים ופשוט כיף לי אני נהנית איתם ומדברת איתם כשפתאום אני טובעת יותר נכון פשוט כאילו ונשאבתי לים וכשנפלתי לאט לאט אז שמעתי את הרעש באוזניי של הים והרגשתי את המים המלוחים בפה וכל הים היה כזה כחול כחול גם בזמן ששקעתי לאט לאט ראיתי כרישים דגים ודולפינים והיה ממש יפה עכשיו בזמן ששקעתי גם חשבתי לעצמי אולי עדיף שאני אנסה להציל את עצמי ואז חשבתי לעצמי לא ואז אחרי כמה זמן הבנתי שאף אחד לא יעזור לי אז הדבר היחיד שנשאר זה למות,וגם באותו זמן שנפלתי אני לא יודעת איך להסביר את זה בדיוק אבל...נשמתי במים ומים נכנסו לי לריאות אבל גם באותו זמן   באיזושהי דרך המים לא נכנסו לי לריאות והיה לי מין כזה מגן!וגם בזמן שפחדתי לא יודעת למה אבל היו רגעים שפשוט היה נעים אני חושבת שאפילו חייכתי קצת למרות שזה היה די מפחיד שטבעתי,פשוט רגשות של פחד וכיף.ואני זוכרת שגם כשנפלתי חשבתי שלא יהיה סוף לנפילה שלי פשוט הלכתי עד הסוף כל הדרך למטה.וכשהגעתי לתחתית נעמדתי על החול שבים ועצמתי את עייני והתנדנדתי מצד לצד ופתאום שמעתי את המילה עכשיו!במים ואני כבר בחוף ואז התעוררתי עכשיו הנה עוד משהו בחלום הזה חשבתי שזה באמת קורה לי שזה באמת לא חלום אני לא ישנה פשוט אני בים על אמת וזהו.

והשאלה שלי.....מה כל זה אומר?

מרינה ממשינה, סטודנטית לפסיכולוגיהמרינה ממשינה, סטודנטית לפסיכולוגיה11/8/2006

פירוש לפי סמלים קבועים. מעולם לא הבנתי את הספרים שעוסקים בפירוש חלומות ומביאים סמלים קבועים שקובעים את משמעות החלום. במאמרך אני רואה תמיכה בדעתי שלא ניתן לפרש חלומות לפי סמלים קבועים אלא יש להתייחס למשמעויותיו האישיות של החולם כלפי הדברים שאותם חלם. נושא החלומות מעניין אותי מאוד ואני מקווה לחקור אותו בהמשך לימודי.

יעל פרי גרפולוגית, מנחת קבוצות ומאמנתיעל פרי גרפולוגית, מנחת קבוצות ומאמנת1/8/2006

[ל"ת].

קראתי את מאמרך המעניין, ואני מאד מסכימה עם דבריך. הייתי רוצה להתייחס לנושא החלימה מנקודת מבט שונה. ההתייחסות שלי היא לתופעת החלימה עצמה, לא לתכנים. באחת מעבודות המחקר שעשיתי לפני כשלוש שנים לקראת תואר בפסיכולוגיה, העליתי השערה בנוגע לקשר בין תפיסת תופעת החלימה לבין מאפיינים אישיותיים. מאפייני האישיות הוערכו על בסיס הטיפולוגיה האישיותית של יונג. השערתי היתה, כי קיים קשר בין התפקוד הנפשי (חשיבה, רגש, חישה ואינטואיציה) לבין הגישה כלפי החלימה כתופעה פסיכופיזיולוגית. כנגזרת של השערה זו סברתי, כי הבנת הטיפוס יכולה לתרום גם לגישתו (של מטופל) לחלומותיו, לדרך בה הוא מתייחס אליהם ולחשיבות שהוא מעניק להם.

 

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.