תחנת העמקים.               כתובתינו החדשה:  www.psy.org.il

מאמרים לציבור

מהי "הפרעה כפייתית"?

מאמר קצר על OCD – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית או הפרעה כפייתית שהתפרסם בעיתון בבקעה.
תאריך פרסום: 23/3/2005

מהי "הפרעה כפייתית"?

OCD – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית או הפרעה כפייתית - מוגדר כ"הפרעת חרדה המאופיינת על ידי מחשבות חוזרות (אובססיות) או התנהגויות חוזרות (קומפולסיות). האדם חש שהוא חייב להמשיך במחשבות או בהתנהגויות, למרות שהוא מודע לכך שהן מפריעות ומיותרות לו. הפסקה של התנהגויות אלה גורמת מתח ואי נוחות". החרדה היא שמניעה את המחשבות וההתנהגויות הכפייתיות בהפרעה זו.

החרדות הן תופעה נפוצה מאוד. כמעט אין אדם שלא יחוש חרדה במצב כלשהו. ישנם שחווים חרדה מפני גורמי סיכון מציאותיים (פיגועים, תאונות, מחלות) בעוד אחרים "ממקדים" את החרדה שלהם באיומים פחות נפוצים (פחד מקרינה, פחד מחייזרים). החרדה קשורה לאיומים (ממשיים או מדומים) על שלמות הגוף או על תפיסת העצמי שלנו.

בחרדה ישנו בדרך כלל מרכיב של פחד ממוות, מסבל או מאובדן שליטה. בזמן חרדה אנחנו תופסים סיכונים בעלי הסתברות נמוכה כאילו הם עומדים להתרחש בוודאות. כשהחרדה גוברת, ישנה נטייה להתגונן בפניה על ידי ניסיונות להגביר שליטה: תחושת השליטה מאפשרת לנו לא להיות מופתעים, "להתכונן" כדי למנוע סכנות ולהמשיך בניהול חיינו בהתאם לתכניות הפנימיות שלנו.

אחת מדרכי ההתמודדות הלא יעילות עם חרדה היא ההפרעה הכפייתית – ה-OCD. כאשר אנחנו חושבים שוב ושוב על מקור הסכנה (חשיבה אובססיבית), יש לנו תחושה של שליטה – הכוננות המוגברת לקראת הסכנה מאפשרת לנו (כביכול) למנוע אותה, או לפחות להיות מוכנים לקראתה אם וכאשר היא מופיעה. כאשר אנחנו מקיימים טקסים חוזרים – (התנהגות קומפולסיבית) יש לנו הרגשה של שליטה כלשהי בסכנה. למשל, אם נרחץ ידיים לעיתים קרובות מאוד, נקטין את הסכנה להידבק במחלות או להכניס זיהומים לבית. לרוב הטקס מבוסס גם על חשיבה מאגית – חזרה על רצף מילים, זהירות מדריכה על הקווים במדרכה, סדרה קבועה של פעולות. בזמן סכנה או מתח ישנה עלייה בחשיבה המאגית. כאשר שאר הדברים לא עוזרים, ישנה נטייה גוברת להיעזר בכוחות סמויים עליונים, או לפחות לרַצות אותם, כדי שלא יזיקו. אף שאנחנו נוטים לזלזל באמונות המאגיות כ"אמונות טפלות", הן נפוצות מאוד. "הקש בעץ", הימנעות מלהגיד שהכל טוב, השימוש בצירוף המילים "חס וחלילה" או "בלי עין הרע" הם שאריות של אמונות כאלה.

ב-OCD קיימת גם תחושת אחריות מוגזמת לשלום האנשים הקרובים לנו או לשלומנו. האדם הסובל מהפרעה זו מרגיש שבכוחו למנוע סכנה, ועליו מוטלת האחריות למנוע אותה. אם יזניח את הטקסים או המחשבות עלול לקרות אסון – והוא יהיה האחראי לכך.

בנוסף לחרדה, אחריות מוגזמת וחשיבה מאגית, קיים בהפרעה זו דפוס חזק של הימנעות. כאשר אנחנו עושים טקס כפייתי, פוחתת החרדה לזמן קצר (עקב תחושה שעשינו מה שניתן כדי למנוע את הסכנה). הטקס עוזר לנו להימנע מהחרדה.

התמודדות יעילה עם OCD מבוססת על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ו/או טיפול תרופתי. בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי לומדים לזהות את מקורות החרדה, להבחין בין תגובת החרדה (כהפעלה של מערכת אזעקה) לבין הסכנה עצמה (כלומר: לא כל פעם שאנחנו חשים חרדה אכן יש סכנה). ניתן ללמוד להפחית חרדה בעזרת שינוי דפוסי החשיבה ובעזרת טכניקות של הרפיה, נשימה ושינויים בקשב. חלק חשוב מאוד בטיפול זה הוא ביטול ההימנעות על ידי חשיפה מבוקרת לחרדה: אמנם החשיפה לחרדה גורמת, בשלב ראשון, להגברת החרדה. אך כאשר חווים שוב ושוב אפשרות להחזיק מעמד בלי הטקס (בעזרת כלים להפחתת חרדה) החרדה מתחילה לרדת. מושגת שליטה יעילה יותר ורגיעה מתמשכת. הצורך בהתנהגויות הכפייתיות פוחת, וניתן להסתדר בלעדיהן. הרבה פחות אנרגיה משמשת להגנה בפני סכנות נדירות ואיכות החיים משתפרת.

אודי גל

הכותב הוא פסיכולוג קליני ורפואי בתחנת-העמקים. מומחה ומדריך בביופידבק, ומורשה להיפנוזה.

תגובות

הוספת תגובה

YYYY15/4/2011

ואוו איזה דימיון!!!.

רק שאצלי הספרה 5 היא בד"כ ספרה רעה, אבל זה בא בתקופות, אני גם חייבת לסדר דברים בצורה מסיומת ולפעמים לסדר שוב ושוב ושוב, כל פעם בצורה שונה שלא תביא צרה, וגם אני קשורה מאוד לסבתא שלי ורוב החרדות שהיו לי קשורות אליה. אבל אני עברתי טיפול פסיכולוגי ואני רוצה להגיד לך שהחרדות, מבחינת עוצמה ותכיפות ירדו ב60-80 אחוז לפחות. ד"א, אני גם עוסקת במוסיקה ויצירה ורוב החדרות תוקפות אותי לפני השינה. אז אני בהחלט ממליצה לך ללכת לטיפול כי זה בהחלט מטרד שמקשה על החיים.

llektorllektor7/4/2010

הורדת מוזיקה תוכנות סרטים משחקים חינם. http://lektor.co.il

צפייה סרטים ישירה אונליין,צפייה ישירה סרטים,ישירה סרטים צפייה,סרטים ישירה צפייה,סרטים צפייה ישירה
מאגר ענק של מאות הסרטים החדשים ביותר! סרטים לצפייה ישירה , , צפייה ישירה בסרטים, סדרות לצפייה ישירה, סרטים חינם, סרטים לצפיה,פורנו טלוויזיה באינטרנט צפייה ישירה אינטרנט, טלוויזיה סקס צפייה ישירה, טלוויזיה באינטרנט ארוטי צפייה ישירה סרטים און ליין,ערוצי טלוויזיה באינטרנט חינם סקס,הורד ספר התאוריה החדש לרכב 2009, ספר תאוריה חדש,
הורדת מוזיקה תוכנות סרטים משחקים חינם
הורדת מוזיקה, תוכנות, סרטים, משקים
הורדת מוזיקה,הורדת תוכנות,הורדת משחקים, ללא תשלום
הורדות משחקים באינטרנט,הורדות באינטרנט תוכנות,הורדות באינטרנט מוסיקה,הורדות באינטרנט MP3,הורדות באינטרנט וידאו היכרויות באינטרנט צפייה סרטים אונליין בחינם
Megavideo לצפות סרטים ללא הגבלות

גל מןגל מן20/3/2010

הפרעה בנושא ריחות.

רציתי עזרתך לגבי חברה שרגישותה לריחות חריפה עד כדי ריח של נרות, ריח של בישול והכי חמור ורגיש ריח של שום.

ריחות אלו גורמים להב לאי נוחות רבה ממש לא יכולה לסבול אותם. ואף שגורם לה סבל וקושי בחיי הזוגיות היא דבקה בטעון שזה ענין קטן, ובן זוגה יכול להתרגל לאכול בלי שום או להתרחק ממנה בימים שאוכלת משהו שהיה בו שום. הרגישות לשה כזאת שאם אכל בבוקר סלט ויפגוש אותה בערב לא תוכל לנשקו מגועל ריחו של השום. אף אלחד בסביבותיה לא מצליח להרגיש את הריח בטווחי הזמן האלו.להרגשתה, לה אין מה לעשות כדי לשנות את הענין

. בזוגיות קודמת בן הזוג היה בעל תחומי כפיתיות נוספים- 3 מקלחות ביום, גועל מלגעת בידים מלוכלכות של ילדיו, אי נוחות נוראית למריחת שמנים על הגוף, מגע חול הים , בליעת כדורים ועוד.

חברתי איננה אוחזת בכול אלו . האם יתכן שהחיים המשותפים גרמו לה לאמץ חלק מהאובססיות של  בעלה הראשון?

. מכול מקום נותרה עם בעיית הרחות. מה ניתן לעשות בנדון? האם ענין הריחות מוכר בהתנהגויות האובססיביות?

7.666666666666677.666666666666674/2/2010

XMGTXAsEzzqzTvN.

בחורבחור21/1/2010

הי. כנראה שאני לא יחיד את כמעט מדברת עליי

אניאני15/1/2010

שחכתי לציין-.

שטיפת מזלגות וכלים באופן מוגזם מאוד-קיים אצלי הפחד שנשאר על הכלי חלקיק של סבון. אפילו כשאני מצמצמת את זמן ומושלמות השטיפה בהרבה-זה נראה מוגזם מאוד לאחרים. אני לא מסוגלת לאכול ממזלג ששטפתי בעצמי. נוצרת אצלי ההשליה שאני אוכלת את הסבון שלא נשטף בשטיפת-הרבע-שעה.

אניאני15/1/2010

הפרעות כמו שהן אצלי-הפרעה אובססיבית או הפרעת אישיות?.

שלום, אני בת 17 ומאז שאני זוכרת את עצמי (או מלפני כמה שנים, בשנים האחרונות הדבר התחזק) יש לי נטיה לסדר כל דף, מחברת או דבר מרובע/בעל קצוות כדי שהמראה יהיה סימטרי, אני מתקשה לבחור מזלג או כל דבר מתוך ערימה, וחייבת להסתכל על מראה לפני יציאה מהבית בכל פעם באופן אובססיבי.

אני חייבת ללחוץ או לגעת במקומות מסוימים (למשל בקצה שולחן, עיפרון או המכנס) באופן חוזר עד שאני מרגישה מן "סיפוק"- תחושה של מן אנרגיה מועברת לאצבעות שלי, ואם אני לא עושה זאת (או להיפך-עושה זאת, למרות שאני מכריחה את עצמי לא לעשות זאת. סיבוכים פסיכולוגיים) ואם אני לא עושה את כל הדברים האלו אני נתקפת בתחושת חרדה ופחד במיוחד לקרובים שלי, לסבתא שלי שקרובה לי מאוד. אני דואגת לה בטירוף כמעט כל ערב, (היא סובלת מבעיית לב, והאדם הקרוב אלי ביותר, אחד מהיחידים) אני מרגישה כאילו עשיית הפעולות החוזרות תציל אותה מסכנה, או אותי, או כל אחד מהקרובים שלי. דברים כמו נקישה חוזרת, סיבוב האצבעות והרגליים במן ריבוע מתהפך ודריכה על מקומות מסוימים בכל פעם.

אני די נורמלית במה שנוגע לשאר (התפקוד החברתי שלי והמודעות בסדר גמור), אני מקווה, אני שרה ומתופפת הרבה (אני מנגנת ומתעסקת במוזיקה) קצבים חוזרים ועושה תנועות חוזרות. זה קורה בגלל החרדות שיש לי, אני מודעת להן, ואני יודעת כמה שזה אבסורדי- אבל העשיה של התנועות והפעולות האלו גורמות לי הקלה מסוימת, ואם אני לא עושה אותן נוצרות מחשבות טורדניות. יש לי נטיה לדיכאון חוזר ומיגרנות יומ-יומיות- הפעולות של הרעדת רגל מתמשכת או סיבוב עט בצורת '8' מפחיתות את כאב הראש. אני אדם בודד, ללא חברים רבים והדבר אף לא תמיד מציק לי, אני עוסקת במוזיקה, הלחנה, כתיבה ותיאטרון (אם היצירתיות קשורה באופן כלשהו להופעת התסמונות האלו-קראתי על כך)

חרדה תוקפת אותי בכל ערב, פחדים גם מגורמים מצחיקים כמו רוחות או חייזרים או כוח לא מוגדר, אבל אני מתארת שהדבר נפוץ. תנועה נוספת שנזכרתי בה היא בזמן הליכה-שילוב אצבעות לתוך אגרוף שנפתח ונסגר ונגיעה בשני צידי הרגליים תוך כדי, דבר שהרגשתי בגיל צעיר יותר שהייתי "חייבת" לעשות, אני מרגישה מן דחף לעשות את כל הפעולות, ומן "כאב" או צריבה אם הפעולות לא מתבצעות. וכן, יש תחושה שהגורל שלי עומד מאחורי כל אחת מהפעולות.

בנוסף יש לי התעסקות מסוימת עם מספרים - אובססיה מעוצבנת למספרים שחוזרים על עצמם, לפעמים חישוב מספרים ומשיכה לכמות מסוימת כמו המספר 2 או 6 או גם 5, שכל דבר חייב להיות מסודר בשורות מספריות וככל שהמספר קרוב יותר למספר זוגי או 5 כך יותר טוב. התחושה למספרים דומה במקצת לתחושה של ה"נגיעה" בדברים - כאילו אני יכולה לטעום אותם. אני מצטערת אם התיאור שלי משעשע מדי.

לעומת כל הפרפקציוניזם המוגזם (התעסקות במספרים וסידור דברים) - החדר שלי הוא הדבר ההפוך ביותר בבית. אני ידועה בדחיית מטלות. כניראה החוקים והציפייה המוגזמת- התוכנית הקשה מדי שאני בונה לעצמי היא מושלמת מדי מכדי שאני אוכל להפוך אותה למציאות. בכל הנוגע לאמנות ויצירה, או השקעה למען מישהו קרוב-אני יכולה לשבת שעות, מהבוקר עד הבוקר הבא (והדבר קרה בעבר) ולעבוד קשה כדי לסיים את העבודה שמשולבת באמנות בדרך כלל- דבר שחייב להיות מושלם בכל סנטימטר.

האם אני סובלת מהפרעה אובססיבית או כפייתית או דבר הקשור לה? לרוב הדברים לא מפריעים לתפקוד התקין שלי, ואני מסוגלת להסתיר גם את המיגרנות, ויכולה להשתלט על הדחפים. זה לא מפריע לי ואני לא זקוקה לטיפול, פשוט תמיד הייתי מעוניינת אם זה בגדר התנהגות כפייתית לא מזיקה או משהו שעלול להתפתח. או אולי סתם הדמיון המטורף שלי.

התיאור הרב נועד לתאר גם חשש להפרעת אישיות, מתנצלת.

תודה רבה על ההתייחסות,

אני.

שמחהשמחה3/1/2010

תגובה.

אולי פשוט תשאלי אותה, למה היא עושה זאת. ייתכן ותראי שזה שום דבר (או שיתגלה שזה כן משהו). אי אפשר לטפל במישהו אם אין לו את הרצון לזה.

שמחה

www.haradot.co.il

 

שמחהשמחה3/1/2010

טיפול בחרדה ואובססיביות [ל"ת].

הוספה קטנה: הרבה פעמים ההתנהגות הכפייתית היא מכסה מעל החרדה ובאמת דרכה אפשר להגיע לחרדה, לשורש. אז במובן הזה, היא יכולה לשמש תמרור דרך לגורם הפנימי.
שמחה

www.haradot.co.il

 

שי ברקוביץשי ברקוביץ19/11/2009

טיפול בהפרעות.

תודה על המידע, טיפול בהפרעות זהו נושא מאוד רחב וצריך לבחון כל דבר לגופו ולקחת בחשבון גם את אופי המטופל וסביבת מגוריו וחייו.

 

מ.כ.מ.כ.7/5/2008

[ל"ת].

ההפרעה שלי היא כל הזמן לדמיין מוות או דברים נוראיים אך ורק ליקרים שלי לא לעצמי. וזה ממש טורדני ומציק ולפעמים לא מניח גם אם אני חושבת על משהו אחר. מה עושים?

יונתןיונתן1/4/2007

תרופות לאוסידי.

היי

מה התרופות הספציפיות לאוסידי ותופעות הלוואי שלהן?

יונתן

עדיעדי13/4/2006

לעידן ולשאר הכותבים.

עידן- אין מילים, אתה ממש צודק.

 

אנשים נוטים להוציא דברים מפרופורציות, כל דבר היום נחשב להפרעה. השכן "חולה נפש" ההיא "מתוסבכת", ההוא "משונה", לחברה ההיא בטח יש פסיכיאטר צמוד... וכו'. צאו מזה אנשים. כולנו עשויים מאותו חומר, כולנו גם שונים, ולא כל "שונות", או "מוזרות" היא מחלה, או הפרעה או כל דבר שמסכן אותנו או את סביבתנו. לפעמים שונות זה ייחוד, מיוחדות, בלעדיות. ניסיתם להסתכל על זה ככה?

 

אז נכון, היא משחקת בשערה. וההוא שותה קפה. אז? היא אוהבת את השיער שלה, וזה אפילו גורם לה להתרכז (וגבריאל, אם אתה מלאך, אולי תסתדר לה את "ההפרעה" הקשה שלה?), והשתיין? יישאר כזה, או יתגבר על עצמו. זה אומר שהוא מופרע? לא. זה אומר שהוא אדם. עם יצרים, סיפוקים, כיבושים ורגיעות, לפעמים, כשהוא יחליט.

 

עדי.

עידןעידן9/12/2005

ל2 ההודעות שמעליי....

חברה, אתם מוציאים דברים מפרופורציות , כמו שנכתב במאמר כל אדם סובל מחרדה כל שהיא , או בגיל צעיר מבצע טקסים , או להבדיל אמונות טפלות , לא כל דבר נחשב לאו סי די.... אל תמהרו להסיק מסקנות....

 

 

עידן...

איילתאיילת25/8/2005

שתיית קפה. האם שתיית קפה שחור בצורה מוגזמת , אפילו כשזה לא בא לי ואפילו שאחרי השתייה אני לא מרגישה טוב , נחשב להפרעה כפייתית

~ גבריאל ~~ גבריאל ~25/3/2005

OCD - משיכה ומשחק בשיער.

האם גם משחק עקבי תוך ביצוע לולאות, קשרים ומשיכה בשיער נחשב OCD.

בהנחה שיש סטודנטית שעושה זאת קבוע לידי, מה הדרך הטיפולית המומלצת לסייע לה ?

איזי קריפטוןאיזי קריפטון25/3/2005

o/c/d.

מלבד מה שנכתב בכתבה לעיל  על מושפעות ולחצים פסיכולוגיים

נראית לי אפשרות סבירה נוירולוגית ו או כימית ואולי אפילו גנטית

דהיינו מצב אפשרי של לופ פנימי עיצבי ביוכימי או קצר .או נתק עוקף אלקטרוכימי

או פעילות מיקרואמפרית בלולאה סגורה אין סופית.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.