תחנת העמקים.               כתובתינו החדשה:  www.psy.org.il

מאמרים לציבור

הדרכה זוגית ממוקדת לזוגות בהליכי גירושין

מאמר מאת חני בר און, פסיכולוגית קלינית בכירה בעלת מומחיות וניסיון רב בטיפול זוגי ובהדרכת הורים לילדים בגילאים שונים וגם עורכת דין ומגשרת לעניני משפחה. מתוך עיתון "בבקעה"
תאריך פרסום: 20/12/2004

שירות חדש בתחנת העמקים – הדרכה זוגית ממוקדת לזוגות בהליכי גירושין

מנסיון שהצטבר בתחנת העמקים במשך עשרות שנים למדנו כי לקראת פתיחה בהליכי גירושין, וכן במהלך ולאחר הגירושין מתעוררות בעיות רגשיות של כל בני המשפחה המצויים במשבר. הליכי גירושין מלווים בדרך כלל במצוקה רבה של שני בני הזוג הנובעת ממשקעים של פגיעות הדדיות, כעס, טינה ורגשי אשם. המשקעים הללו עלולים להתבטא בקונפליקטים ומתחים סביב שאלת משמורת הילדים וכיצד יתחלק הטיפול בהם לאחר הגירושין, בנוסף לחילוקי דעות סביב נושאים משפחתיים וכלכליים נוספים. לעתים ישנן בעיות רגשיות ומשפטיות אשר ממשיכות ללוות את בני המשפחה, גם לאחר סיום הגירושין, הנוגעות ליחסים בין ההורים, חלוקת האחריות בטיפול בילדים, מזונות ועוד.

כאשר נמצאים ילדים בתווך, הם מושפעים מהאווירה השוררת בין ההורים ומגיבים למתרחש סביבם, כל אחד מתוך דרכי ההתמודדות האופייניות לו.

הקונפליקטים המתמשכים בין ההורים, ובמיוחד אלה הקשורים בילדים משאירים את הילדים במצב משברי הפוגע ברווחתם הנפשית ובתפקודם. הדבר עלול להתבטא בירידה בלימודים, הסתגרות והתנתקות חברתית, מצב רוח דכאוני, התנהגות תוקפנית, צריכת אלכוהול או סמים ועוד. במחקרים רבים נמצא קשר בין המצב הנפשי של "ילדי גירושין" לבין המצב הנפשי של ההורים וביחוד של ההורה שהילד גר אתו. גם לטיב הקשר עם ההורה השני יש חשיבות רבה: מידת היותו מעורב, עקבי ומסוגל להציב לילד גבולות ולא רק לקחת אותו לבילוי מהנה, משפיעה על מצבו של הילד לאחר הגירושין.

הדאגה המשותפת של ההורים לטובת הילדים היא המניע העיקרי המביא זוגות להתאמץ ולהתעלות מעל ניגודי האינטרסים ביניהם ולפנות לגורם שלישי שיעזור להם להשיג את מטרתם כהורים –להגן על ילדיהם ולפעול לטובתם. אחרי הכל, ההורים מתגרשים אחד מהשני אך לא מהילדים.

כל עוד בני הזוג מסוגלים להפיק תועלת מתהליך של ייעוץ, שבו ניתן להיפגש עם שניהם יחד וגם עם כל אחד מהם לחוד, ולהגיע להסדר ביניהם ללא כפיה מבחוץ, לגבי הסוגיות השנויות במחלוקת, יישאר ניהול חיי המשפחה בידי בני הזוג ולא בידי ביהמ"ש לענייני משפחה או בית הדין הרבני אשר נשענים על חוות דעת של עובדי רווחה. המטרה של הטיפול היא למנוע מתהליך הגירושין להביא להקצנה של הקונפליקטים, ולתרום להרגעת הרוחות וליצירת שיתוף פעולה מחודש בכל הנוגע לאינטרסים המשפחתיים הממשיכים להתקיים למרות הגירושין, ובראשם טובת הילדים והתפתחותם התקינה.

השאיפה היא לכך שעם סיומו של תהליך הייעוץ יוכלו בני הזוג לפנות את האנרגיה הנפשית הדרושה להשתקמות הנפשית שלהם ולטיפול בילדיהם, הזקוקים בתקופת משבר זו, לתמיכה והבנה דווקא מהוריהם. מטרת הטיפול המוצע היא למזער את נזקי הגירושין ולסייע לבני הזוג לקבל החלטות שקולות ביחס לעתידם ועתיד ילדיהם על בסיס מודעות לצרכים הרגשיים של ילדיהם ושלהם עצמם.

השירות החדש מציע הדרכה זוגית והדרכת הורים ממוקדת בסוגיות הנובעות מהגירושין שתיעשה ע"י חני בר-און, פסיכולוגית קלינית בכירה, שהינה גם בעלת מומחיות וניסיון רב בטיפול זוגי ובהדרכת הורים לילדים בגילאים שונים וגם בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. על מנת לנווט את תהליך ההדרכה לכיוון של יישוב הסכסוך בדרכי שלום תסייע הפסיכולוגית לבני הזוג לעבד הן את ההיבטים הרגשיים והן את ההיבטים המעשיים של הפרידה והגירושין ולהגיע להסכמות מעשיות מפורטות בכל הנושאים השנויים במחלוקת.

ניתן לפנות, כמובן, בתחילת תהליך הפרידה, במהלכו או גם לאחר סיומו – לפי הצורך.

חני בר-און – פסיכולוגית קלינית בכירה

תגובות

הוספת תגובה

maya elijahmaya elijah12/4/2022

. שמי, מאיה אליהו אחרי 12 שנות נישואים, בעלי ואני רבנו בצורה כזו או אחרת עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שהם לעולם לא יראו את אביהם שוב. ניסיתי להיות חזקה רק כלפי הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאב שייסר את ליבי, הלב שלי התמלא בצער ובכאבים כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושב עליו כל יום ולילה ותמיד הלוואי שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרד והייתי זקוק לעזרה, אז ביקשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שמציע שד'ר אלאבה יוכל לעזור לשעבר שלו לחזור. אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. פניתי אליו והוא אמר לי מה לעשות. עשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות לאחר מכן בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא מאוד מתגעגע גם לילדים, כל כך מדהים!! אז, אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד'ר אלאבה. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד'ר אלאבה היה אשף אמיתי וחזק. אני תמיד אתפלל שהיא תחיה הרבה זמן לעזור לילדיה בשעת צרה, אם את כאן וצריכה בחזרה אקסית או שבעלך עבר לאישה אחרת, תפסיקי לבכות, צור קשר עם גלגל האיות העוצמתי הזה מיד. הנה כתובת הדוא'ל שלו ליצירת קשר בכתובת: {dralaba3000@gmail.com} או WhatsApp / viber אותו באמצעות איש הקשר שלו למטה +1(425) 477-2744 תודה לך ד'ר אלאבה.

תום לבתום לב24/7/2009

דרך הטיפול בכל הקשור לזוגיות.

שלום רב

קראתי את המאמר שפרסמת

עלי לציין שמאוד נהנתי לקרוא אותו למרות שהינו קצר אולם מאוד מעניין

ברצוני לייחל לכך שהרבה נשים כמוך העוסקות בתחום הנ"ל בעיקר עובדות הסוציאליות למינהן

שילמדו ממך ויחכימו שניתן לעשות והרבה ובעיקר גם אחרת.

איני נמצאת בשלב הנוכחי שאת מתארת ומסבירה אולם הנני מתעניינת בכל

הקשור להדרכה גם במישור הנוכחי. מניחה שהעסוק בו בעתיד הלוא רחוק.

מהכרותי את התחום של פסיכולוגיה הקלינית הייתי מעדיפה שרוב הנשים תגענה דווקא

אליכן ולא לעובדות הסוציאליות. הנני מכלילה... אכן כן. בתחום לימודי לתואר למדתי את סוגיית

התייחסותן של עובדות הסוציאליות כלפי נשים והנני מצרה על דרך טיפולן בנשים אחרות

בכל הסוגיות אליהן הן פונות. מאחלת לך המשך עשייה פורה ובעיקר נכונות והבנה לעשות את המיטב

כלפי אותן נשים בעיקר בדרך שתבריא אותן ולא תחליש אותן.

אמשיך לעקוב אחר מאמרייך

בברכה תום.

סוזן מלקוןסוזן מלקון14/2/2005

גירוש ועשפעת הילדים [ל"ת].

 

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.