תחנת העמקים.               כתובתינו החדשה:  www.psy.org.il

מאמרים לציבור

טכניקות עבודה בצבע כחלק מטיפול נפשי, סשה בן שלום

ילד מגיע לטיפול כאשר דפוס הכישלון החזרתי מביא אותו למצוקה. ניתן לשנות דפוסים על ידי התערבות והנחיה לשינוי בדפוס העבודה בצבע, ומתוך כך ישתנה דפוס ההתנהגות

תאריך פרסום: 8/7/2004

סקירת ספרות:

הצבע הוא מרכיב מרכזי בתפיסתנו את העולם וביחסנו אליו. הוא משרת תפקודים מרובים - אסתטיים, הבעתיים והסתגלותיים. הצבעים משמשים גם כמעוררים ומעבירים של הלכי רוח ורגשות. הם מעוררים את תשומת לבנו ומהווים סימנים שמזהים היבטים משמעותיים של העולם החזותי.

צבעים עשויים להבליט את המסר שאותו מתכוון הילד להעביר. צבעים בהירים ומרובים משמשים לתיאור אירועים משמחים. צבעים כהים מתארים אירועים קשים וטראומטיים.

מנקודת מבט נוירו-פסיכולוגית קשרי המוח המעורבים בתחושת הצבע ואלה המעורבים בתחושת התלת ממדיות עוברים במסלולים מוחיים נפרדים.

ניתן להיווכח באופי הרב-חושי של הצבע על ידי בחינת המלים שבהן מתייחסים אל הצבע. למשל במלים המתארות טמפרטורה - צבע חם וצבע קר; משקל - צבע קל וצבע כבד; צליל - צבע רועש וצבע שקט; טעם - צבע חריף וצבע מתוק, ועוד.

הצבע אינו עומד בפני עצמו, ויש לו תלות חזקה בסביבה בה הוא נצפה. רכיבי הצבע ה"משוקעים" ברקע עשויים לפתח מספר תגובות רב מאוד.

דיאלוג עם הילד

ילדים שעבורם הצורה היא הדומיננטית מעדיפים קוים תוחמים. ילד שאצלו הצבע דומיננטי מרותק מהאיכויות החושניות של החומר. הוא נוגע בצבע, חש אותו, מטפל בו בכלים שונים ומשתמש בו בעירובים שונים.

ואילו הילד שמרכיב הצבע דומיננטי אצלו נוטה להיות מובל על ידי תהליך הצביעה. הוא מגלה וחוקר תצורות חדשות ומרגשות המתפתחות תוך כדי תהליך הצביעה.

הילדים שמופנים לעבודה הטיפולית בצבע הם בדרך כלל בין הגילים 5 עד 12. תחומי הקושי, כפי שהם מתבטאים בהתנהגותם קשורים לביטוי לא מותאם של צרכים - התלכלכות, הרטבה, עצירות כרונית. בעלי נטייה להתפרצויות רגשיות, סובלים מטיקים, הביטוי הרגשי קשה להם או שהם סובלים מחוסר בטחון.

ילד מגיע לטיפול כאשר דפוס הכישלון החזרתי מביא אותו למצוקה. ניתן לשנות דפוסים על ידי התערבות והנחיה לשינוי בדפוס העבודה בצבע, ומתוך כך ישתנה דפוס ההתנהגות. הדבר נעשה על ידי הוספת היגדי צבע לנאמר על ידי הילד בציורו. למשל - ילד שמשתמש בצבע מסוים בלבד. המטפל מוסיף צבע נוסף מעל הצבע שהילד השתמש בו, ובכך מבסס דיאלוג עם הילד. נוסף לדרך, שמאפשרת להגיע אל הילד במקום בו הוא יכול לקיים את הדיאלוג, הוא מוסיף רגש/צבע נוסף, ובכך משנה את ההסתכלות החזרתית שלו על דפוסי רגש/צבע הקודמים.

בניית הטיפול

בתחילת הטיפול המטפל שם דגש על יצירת הקשר ועל תכנון הדרגתי. זה מאפשר חשיפה מדורגת למשפחות הצבעים על מנת שלא להציף רגשית. תחילת העבודה בנויה על עבודות שמסתיימות מהר, על מנת לאפשר תוצאות מידיות וסיפוקים מיידיים. כאשר הילד מרגיש בטוח יותר, מאפשרים לו לחוות תסכול מדורג, שמתבטא באי-סיום מיידי של העבודה, ובהשלמתה בפגישה הבאה.

המוטיבים המשולבים הם עבודה בגוונים ובחומרים שונים, שמאפשרים תחושות מגוונות של מגע ולחץ, שמהווים ביטויים חושניים.

האווירה הטיפולית במהלך העבודה מבטיחה הצלחה - העבודה תמיד יפה ומוצלחת. ההצלחה בונה קשר טיפולי שמאפשר לילד לחוות באמצעותו מצב שהוא יוצא ממנו בהרגשה טובה. המדובר הוא באפשרות לחוות חוויות ראשוניות בסיסיות שבונות בסיס לתוכן הרגשי של הילד.

המטפל גורם לגירוי דרך הפעלת הצבעים ומנסה להבין את התייחסות הילד בהקשר לקשייו. כל זאת ברמה החווייתית. החומר והצורה שבה נעשית העבודה מאפשרות מצד אחד אמורפיות וראשוניות של חוויות, ומצד שני מובילות את החוויות להרגשה של הצלחה ושליטה, ומניעת הצפה רגשית. כל זאת בתוך מסגרת ברורה, שמאפשרת יחסים בסיסיים אידיאליים.

סשה בן - שלום

פסיכותרפיסטית

התפרסם בעיתון "בבקעה"

 גיליון 235

ינואר 2004

 

 

 

 

תגובות

הוספת תגובה

סשה בן-שלוםסשה בן-שלום14/7/2004

לצילה שלום.

שמחתי על תגובתך המהירה,

אשמח לסייע לך, תוכלי ליצור איתי קשר, אני עובדת בתחנת העמקים ואשמח לארח אותך בהזדמנות, אם תרצי ללמוד את מוזמנת לחדר העבודה שלי בעין הנצי"ב.

להתראות

סשה

 

צילהצילה14/7/2004

סשה תודה.

אענה להזמנתך, נראה לי כי זכות גדולה נפלה בחלקך אם היית תלמידתו של ד"ר שטרן. אני יודעת שהיו לו שיטות מאד מיוחדות גם בעבודה עם ילדים הסובלים מאנורזים ואנקומפרזיס.

אשמח ליצור קשר

צילה

עדי פריעדי פרי12/7/2004

לצילה. לצילה  בכבוד רב,

  מאד שמחתי עם תגובתך על המאמר. הייתי  שנים תלמידה של ד"ר שטרן וכל עבודתי מבוססת על הדרכותיו. לצערי הוא נפטר בגיל צעיר וכך נאלצתי לפתח את ההמשך בכוחות עצמי. לדעתי אין שום חומר כתוב שהוא השאיר וכך כל מעריצי השיטה המשיכו כל אחד לפי הבנתו וענינו. לי מאד קסם העבודה בצבע וראיתי הרבה ברכה ואפשרויות לעזור בדרך זו. עם מבוגרים עבדתי מעט בשיטה הזאת. כאשר למדתי, עבדתי עם מטופלים במעון יום ברמת-חן.(לפני 30 שנה) וגם עם שתי מטופלות מבוגרות. עם ילדים אני מטפלת בצבע ככלי לעזור להם לטפל בבעיות שהם סובלים מהן. אני משתמשת בכל מה שלמדתי בפסיכותרפיה ומתאימה את השיטה לבעייתו הספציפית. ניסיוני של 40 שנה למד אותי עד כמה השיטה הזאת טובה לילדים. ומצליחה  לעזור להם. לצערי אף פעם לא כתבתי על זה ואני מצטערת על זה. כן נתתי סדנאות והדרכה אישית ומודרכים אלה ממשיכים לטפל בשיטה. כך אני לא אוכל לתת לך דברים כתובים אבל אני מוכנה שתטלפני לי ואולי אוכל  להעביר לך בכל זאת ,מה ואיך אני מטפלת. אין לי בעיה שנפגש אבל אני מבינה שזה רחוק. מספר הטלפון הוא 04 - 6062828-את יכולה להשאיר לי הודעה ואחזור אליך.(גם מספר טלפון). אני מקווה שאוכל לעזור לך ומצטערת שאין לי מה שהוא בכתב.                


 כל טוב וברכות מסשה

צילה כהןצילה כהן11/7/2004

הצבע כמבע אישי.

זמן רב אני עסוקה במקום של הצבע והשפעתו על המשתמשים בו ולו דווקא על ילדים אלא גם על מבוגרים. התחלתי לקרוא את המאמר והרגשתי שרק נתנו לי לטעום  ולא יותר, אז אשמח ליותר מאמרים בנושא, במידה וכתבת על כך. ועוד יותר אשמח אם תצרפי או תכתבי רפרנס  על הנושא . במידה ואת יודעת ומכירה את שיטתו של ד"ר שטרן בעבודה עם צבע(פעם היה לי חומרכתוב והוא נעלם) אשמח לקבל. בכל אופן תודהעל הדברים

צילה

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.