תחנת העמקים.               כתובתינו החדשה:  www.psy.org.il

מאמרים לציבור

"המכשפה הלבנה" התפתחות חברתית-רגשית אצל ילדי בית-ספר במסגרת קבוצת משחק

תיאור קצר של שיטת טיפול קבוצתי באמצעות משחק מבוכים ודרקונים (D&D) בילדים שמרגישים את עצמם לא מקובלים, או דחויים חברתית ומאוד מעונינים בקשר עם בני גילם, אולם מסיבות שונות אינם מצליחים להביא רצון זה לידי מימוש.
תאריך פרסום: 8/7/2004

קבוצת הילדים המשולהבת עסקה בדיון נלהב. המשימה שעמדה בפניהם היתה מורכבת וחייבה אותם לאחד כוחות בניסיון להגיע לפתרון. עידו ה"קוסם" נידב את כישוריו, אבל לשאר הילדים היתה תחושה שהוא לא יצליח לגבור על ה"מכשפה הלבנה" בכוחות עצמו. יניב, ה"איש בעל המסכה וכוחות הירי" התחנן בפני חבריו לקבוצה לאפשר לו להצטרף לכוח, אבל הילדים חששו. "אתה יותר מדי מתלהב" אמר לו אחד הילדים "ואז אתה משתולל והורס לנו את כל התוכניות". בנקודה זו התערב המנחה "נראה שליניב יש כוונות טובות, הוא מוכן לסכן את עצמו לטובת הקבוצה, אבל הקבוצה בכל זאת מודאגת".

הילדים שטחו בפני המנחה את חששותיהם בעוד יניב מקשיב לתיאור התנהגותו. הוא מבטיח לילדים להימנע מלהתפרץ ואלו צרפו אותו לצוות המנחה אשר סייע לן לתכנן באלו כוחות כדאי להשתמש וממה עדיף לו להימנע. "מדוע אינם מתקדמים במשימה"? שאל המנחה, "אנחנו מפחדים שהיא תכשף אותנו", ענו הילדים. בדיקת כוחות העלתה שערן, ילד שקט שנמנע עד עתה מכל השתתפות בקבוצה הוא "הנסיך", בעל הכוחות שיכולים להציל אותם. "נו ערן", שידלו אותו. אבל ערן תקע את מבטו ברצפה, נבוך וחסר אונים. "קדימה, קדימה," לחצו עליו. בשקט מבלי להביט בשאר חבריו, הצטרף ערן לכוח שיצא להכניע את "המכשפה הלבנה".

קבוצת הילדים, היא קבוצה של ילדי כתות ד'-ו', הלומדים בבתי הספר באזורנו. פעילות הקבוצה בתחנת העמקים מבוססת על משחק הרפתקאה משותף של הילדים. בתחילת המשחק הם בוחרים תפקידים, התפקיד הנבחר מעניק לבעליו תכונות וכוחות, שלרוב מייצגים משאלות של הילד הבוחר. לאחר הבחירה מציג המנחה לילדים משימה, שגם היא דמיונית וניתנת לפתרון רק באיחוד כוחות. אוירת המשחק מגייסת את הילדים להתמודדות. בנקודה זו נוצרת כפילות בהתמודדות שלהם. הנכונות לחקור וללמוד את הדרך לפתרון הבעיה הדמיונית, מאפשר להם להיות קשובים למתרחש ביניהם וליצור היכרות טובה יותר עם עצמם, עם רצונותיהם ועם האופן בו הם מביאים את עצמם לידי ביטוי בתוך קבוצת חברים. מבחינת הילדים, כל ההתרחשות מתקיימת במישור המשחק. המנחה, הוא פסיכולוג המשתמש במשחק ככלי שמאפשר לילדים ביטוי נוח בקבוצה. הוא מגן על הילדים מפני פגיעה במסגרת הפעילות ומאפשר להם הבנה טובה ומעמיקה יותר של האופן בו הם יוצרים קשר, הן בתחומים שהילדים מבטאים כוחות והן בתחומים בהם בא לידי ביטוי קושי.

קבוצת הילדים הופתעה מכוחה של "המכשפה הלבנה". עידו ויניב שיתפו כוחות ולאחר תכנון קצר, שבו ניסה כל אחד מהם להשתלט על רעהו, הגיעו לתוכנית בה כל אחד הביא את כוחותיו לידי ביטוי. הם כמעט הצליחו, אבל המכשפה הפתיעה אותם באופן בלתי צפוי והם כמעט נסוגו כאשר ערן, להפתעת כולם פרץ קדימה והכניע אותה. הילדים שנדהמו הן מההצלחה הבלתי צפויה והן ממשמע קולו של ערן לראשונה, השתוללו בשמחה של התגברות על קושי.

מדובר בפיתוח של שיטת טיפול קבוצתי בילדים שמרגישים את עצמם לא מקובלים, או דחויים חברתית ומאוד מעונינים בקשר עם בני גילם, אולם מסיבות שונות אינם מצליחים להביא רצון זה לידי מימוש. הפגישות מתקיימות אחת לשבוע למשך שעה וחצי. הקבוצה תסתיים במקביל לסיום שנת הלימודים.

הקבוצה מונחית על ידי רן פרלמן ויעל רונן, פסיכולוגים ב"תחנת העמקים".

 

התפרסם בעיתון "בבקעה"

גיליון 234

נובמבר 2003

 

תגובות

הוספת תגובה

קרןקרן19/8/2006

שיטת טיפול B&d. איפה אני יכולה למצוא חומר על שיטת הטיפול הזאת, באמים?צעות משחק מבוכים ודרקונים?

תמרתמר8/7/2004

קבוצת משחק. התהליך והשיטה דרכה עבדתם נשמעים מרתקים! הייתי שמחה לשמוע על התהליך בצורה יותר מפורטת, כלומר איך עבדתם, איך הגעתם לרעיון הזה עם הקבוצה הזו ועוד. מאוד מסקרן ומעניין.     

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.